برج “سی یرز” (Sears)

برج “سی یرز” (Sears) بلندترین برج جهان برای ۲۲ سال

مکان: آمریکا، ایلینویز، شیکاگو
ارتفاع: ۴۴۲ متر
طبقات: ۱۱۰
کاربرد: اداری
مساحت: ۴٫۴ میلیون فوت مربع
مواد: فولاد ساختمانی
روکش: شیشه آمیخته به سرب، آلومینیم سیاه آنودی
سال تکمیل: ۱۹۷۴
معمار: اسکیدمور، اوینگز و مریل (بروس گراهام)
در شهر بادخیز شیکاگو، شهری پر از نقاط دیدنی، بنایی دورتر از دیگر بناها قد علم کرده است. شیکاگو شهری است که علاقه بسیاری به داشتن بزرگترین، شلوغ ترین و بلندترین ها دارد.
برج “سی یرز” که در سال ۱۹۷۴ تکمیل شد؛ بزرگترین مجموعه اداری خصوصی در جهان است. مساحت کل آن برابر ۴٫۴ میلیون فوت مربع با ۱۰۱ آکر زیر بنا است. جمعیتی که روزانه در این محل رفت و آمد می کنند؛ بالغ بر ۱۶۵۰۰ نفر است.
برج سی یرز دارای ۳٫۹ میلیون فوت مربع در طبقات ۱۱۰ گانه خود می باشد. این ساختمان ارتفاعی معادل ۱۴۶۸٫۵ فوت از خط پایه شیکاگو دارد. این برج از غرب به “واکر درایو”، از شرق به خیابان فرانکلین، از شمال به خیابان آدامز و از جنوب به بلوار جکسون مشرف است.

از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۶، برج سی یرز لقب بلندترین برج جهان رابی چون و چرا یدک می کشید. پس از آن زمان، با تکمیل برج “پتروناس” در کوالالامپور مالزی، توجه رسانه ها به رقابت سی یرز و پتروناس جلب شد؛ اما در واقع چنین رقابتی وجود نداشت. هنگامی که برج پتروناس در ماه مارس ۱۹۹۶ با ارتفاع ۴۵۲ متر افتتاح شد؛ گوی سبقت را از سی یرز ۴۴۲ متری ربود.
در سال ۱۹۹۶، معیار ارتفاع افزوده شد: ارتفاع بلندترین طبقه اشغال شده، ارتفاع نوک بام و ارتفاع نوک آنتن. برج سی یرز رکورد طبقه و بام را داشت؛ در حالیکه مرکز تجارت جهانی رکورد آنتن را دارا بود.
ساختار استوانه های مجاور بهترین راه حل برای برجی بود که قرار بود تعداد بسیار زیادی از طبقات مورد نیاز سی یرز را در خود جای دهد و طبقات کوچکتر را برای اجاره کنار گذارد.
هر استوانه ۲۲٫۹ متر مربع می باشد و نه عدد از این استوانه ها تشکیل یک طبقه زیرین معمولی را می دهند که ابعادی در حدود ۶۸٫۶ متر خواهند داشت. این طرح مربعی شکل تا طبقه پنجاهم امتداد می یابد و در آنجا اولین پایانه قرار دارد. پایانه های دیگر در طبقات ۶۶ و ۹۰ قرار دارند و سطحی را به مساحت ۳۸۰۰ تا ۱۱۰۰ متر مربع می پوشانند.
فولاد بکار رفته در این ساختمان برای ساختن ۵۰۰۰۰ خودرو، سیمان بکار رفته در آن برای ساخت یک بزرگراه ۵ مایلی ۸ بانده و سیم موجود در آن برای ۱٫۷۵ بار چرخیدن به دور کره زمین کفایت می کند.
آسانسورهای پر سرعت دو طبقه مسافران را با سرعت ۱۶۰۰ فوت در ثانیه به “سالن هوایی” برای انتقال به آسانسورهای محلی منتقل می کنند. چنین چیزی به این می ماند که سه ساختمان ۳۰ طبقه بر روی یکدیگر سوارند.
یک تغییر طبیعی در این بنا بوسیله میدان خارجی صورت گرفته است که شیب آن با سطح برابر است. این سطح گرانیت قرمز رنگ با فضای سبزی مشتمل بر بوته زار، درختان گلدانی و نیمکت هایی در میان گلهای فصلی، جلوه خاصی به این بنا بخشیده است.

سالن اصلی شامل یک سطح سیار است که با موتور به حرکت در می آید. در زیر این میدان، ۳ طبقه فضای تجاری می توان یافت. انبار اجاره نشینان و تسهیلات کمکی در کنار بوتیک، مغازه، ۵ رستوران و یک باشگاه ورزشی در آنجا یافت می شود.
نوآوری های اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ سالنهای مجزایی را برای گردشگران و ساکنین پدید آورده است. این نو آوریها در آسانسورهای دو طبقه نیز مشهود است.
یک تندیس فولاد بدون لک و برنزی برجسته کاری شده از “فضلور رحمان خان”، مهندس سازنده سی یرز در قسمت طبقه آسمان (skydeck) ساختمان نصب شده است که از کنار آن، گردشگران برای رفتن به چشم انداز گاه می گذرند.
یک تابلو نیز در گوشه شمال غربی تقاطع بلوار جکسون غربی و خیابان فرانکلین جنوبی وجود دارد که بر روی آن نوشته شده است: “تقاطع فضلور.ر.خان”.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0