تهران کارگاه ساختمان سازی شده

جلسه هم اندیشی برای ارائه راه کارهایی جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری در ارتباط با هویت بخشی به تهران با محوریت معماری ایرانی اسلامی با حضور اعضای کمیسیون شهر‌سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران و اساتید و صاحب نظران حوزه شهر‌سازی در ساختمان شورای شهر تهران برگزار شد.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهر‌سازی و معماری شورای شهر تهران در این جلسه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون تحقق معماری ایرانی – اسلامی در تهران اظهار داشت: سیاست گذاری و اجرای اسناد فرا دست، یک پارچه سازی مدیریت شهری، احیای بافت های فرسوده، صیانت از باغات، اجرای طرح جامع و در نهایت هویت بخشی به تهران با محوریت معماری اسلامی از ماموریت‌های اعضای شورای شهر در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: با توجه به در دستور کار قرار داشتن برنامه ۵ ساله ی دوم شهرداری در کمیسیون‌ها و همچنین تاکید اعضا در راستای سنجش پذیری و افزایش میزان تحقق پذیری احکام برنامه ۵ ساله‌ی دوم شهرداری و نیز فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه تهران دارای معماری وحشی، مضطرب و بی نظم است و نشانه‌های اسلامی باید در مهندسی های ما شاخص باشد و نیز تاکید ایشان بر تاثیر مستقیم معماری هر جامعه بر سبک زندگی آن جامعه لزوم توجه به این موضوع و استفاده از دانش اساتید و صاحب نظران این حوزه را بیش از پیش می‌کند.

رئیس کمیسیون شهر‌سازی و معماری شورای شهر بیان داشت: سامان دهی و ارتقای هویت و سیمای شهر در جهت تحقق معماری ایرانی – اسلامی یکی از راهبردهای ۱۷ گانه طرح جامع است که با توجه به حمایت‌های چند جانبه‌ای که در این مقطع تاریخی ایجاد شده ، مقام معظم رهبری ابراز داشتند در این زمینه “کارنامه ی قابل قبولی وجود ندارد” و اینکه نهاد شورا پس از ۳ دوره امروز به بلوغ لازم برای اجرای سیاست گذاری ها رسیده و نیز قرار گرفتن تهران به عنوان الگوی شهر‌سازی برای سایر شهرها لزوم توجه به آن را بیشتر می‌کند.

وی افزود: متاسفانه در دهه های گذشته معاونت شهر‌سازی و معماری از وظایف اصلی خود فاصله گرفته و تنها مکانی برای کسب درآمد شده و انحراف از طرح تفضیلی و اسناد فرادست و عدم تحقق طرح‌های موضعی با وجود آن‌که ۵ سال از ابلاغ طرح جامع و دو سال از ارائه طرح تحصیلی می گذرد، و نیز چند پارگی در این حوزه از جمله سازمان زیبا سازی و عدم اجرای ضوابط مربوط به پروژه های آن از عوامل اصلی عدم تحقق معماری ایرانی اسلامی تهران است.

سالاری خاطرنشان کرد: متاسفانه تهران امروز تبدیل به یک کارگاه ساختمان سازی شده که در تمام کوچه پس کوچه های آن شاهد ساخت و ساز هستیم و شورای شهر در آستانه ی تدوین برنامه ی ۵ ساله شهرداری باید از احکام این برنامه و راهبردهای مقام معظم رهبری استفاده کند.

چمران عضو کمیسیون شهر‌سازی و معماری شورای شهر در ادامه این نشست با اشاره به کم لطفی به معماری اسلامی در سال های پس از انقلاب اظهار داشت: بحث معماری ایرانی اسلامی از پیش از اسلام نیز مطرح شده و برای مثال بانک پارسی شیراز با نمای پیچیده و به دور از معماری اصیل را به نام معماری ایرانی میخواندند و متاسفانه در سال های پس از انقلاب نیز کم لطفی به معماری اسلامی ما شد و از معدود بناهای نزدیک به آن را در ساختمان حج و زیارت می‌توان دید که آن هم در ساختمان‌های دیگر تکرار نشد.

وی ادامه داد: این امر هم در ساختمان‌های دولتی و هم در ساختمان های خصوصی با کم لطفی روبرو بوده که ساختمان بانک مرکزی در خیابان میر‌داماد و ساختمان شیشه‌ای وزارت نیرو در خیابان نیایش نمونه‌ی مغایر معماری اسلامی در ساختمان‌های دولتی است و در حالی که میدانیم این نحوه‌ی ساختمان سازی چقدر هدر رفت انرژی را به همراه دارد در ساختمان وزارت نیرو که انتظار صرفه جویی در انرژی را از مردم دارد دیده می‌شود.

چمران تصریح کرد: معماری تهران تبدیل به یک ناهنجاری شده تا جایی که رهبر انقلاب که می بایست به مسائل کلیه جامعه‌ی ایرانی بپردازد یکی از دغدغه ‌هایشان معماری ایرانی اسلامی است و به دفعات اشاره کردند که معماری ما درست نیست و این بار نیز ارتباط معماری و سبک زندگی اسلامی را مطرح کردند. وی افزود: این جمله‌ی مقام معظم رهبری که “تهران الگو است و شهرهای دیگر از تهران تقلید می‌کنند” واقعیت است و با تقلید ناهنجار تر می‌شود.

عضو کمیسیون شهر‌سازی و معماری ادامه داد: ما در شهرداری بخش نامه‌ای داریم که بر اساس آن می بایست هر ساختمانی که قرار است ساخته شود، نمای آن توسط یک هیات ژوری تایید شود اما در خود شهرداری ساختمان‌هایی که می‌سازیم تنها چیزی که در آن دیده نمیشود معماری اسلامی است و اجرای این مصوبه هنوز با مشکل روبرو است که نیاز به سخت گیری برای اجرای آن دارد.

چمران خاطر نشان کرد: ما موفق نبودیم که در این زمینه یک کار اساسی انجام دهیم و حتی در مساجد ما به عنوان الگوی معماری اسلامی این معماری غفلت شده و معماران با سلایق خود معماری را بر ما تحمیل کردند و ما نیز یا نمی توانیم کاری بکنیم و یا از کنار آن رد می‌شویم اما برای دست یافتن به این امر باید ابتدا بدانیم معماری اسلامی چیست و سپس پاسخ دهیم که چگونه می توانیم آن را محقق کنیم.

در ادامه این جلسه اساتید حاضر در این جلسه از جمله عبدالحمید نقره کار ، اسماعیل شیعه، احمد دنیامالی، حسن ابوتراب، علی یزدانی، دانشپور، مهرنوش محمودزاده خلیلی به بیان نظرات و راهکارهای خود در جهت تحقق شهری ایرانی اسلامی پرداختند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0