تصویب نهایی طرح جامع شهر گرگان

معاون شهرسازی شهرداری گرگان گفت: طرح جامع شهر گرگان به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی کشور رسیده و ارسال شده است.

مجید طاهری اظهار داشت: با توجه به اتمام تهیه طرح جامع شهر گرگان، طرح جامع جدید حاوی نکات و ضوابط پیشرفته‎ای است که اگر شهرگرگان بر این اساس برنامه‎ریزی شود برای شهر بسیار مفید است و یک سند ماندگار برای شهر گرگان خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: مجموعه زحمات و تلاش‎ها باعث شد تا کار خوبی در این بخش ارائه شود.

معاون شهرسازی شهرداری گرگان تصریح کرد: طرح جامع در چندین نوبت توسط اعضای کمیسیون ماده پنج و شورای اسلامی شهر گرگان مورد بازدید قرار گرفت و همچنین جلسات متعددی با کارشناسان در این بخش برگزار شد که در نهایت با همکاری تمام دست‎اندرکاران اهم از شهرداری، شورای اسلامی شهر، اداره راه و شهرسازی استان، استانداری گلستان به خصوص حوزه معاونت عمرانی و سرانجام تصویب شورای برنامه‎ریزی استان تائید شد.

طاهری افزود: این طرح با افق سال ۱۴۰۰ تهیه و ملاک کار شهرداری است و از این پس ملاک شهرداری گرگان طرح جامع جدید است. وی اذعان داشت: در تهیه طرح جامع سعی شده نیازها و توسعه‎های آتی شهر گرگان با نگاه توسعه از درون و عدم افزایش محدوده با توجه به ارزشمند بودن زمین‎های اطراف شهر لحاظ شود.

طاهری گفت: طرح جامع قدیم شهر گرگان مربوط به سال ۱۳۷۵ است و مدت اعتبار طرح‎های توسعه شهری حداکثر ۱۰ سال می‎باشد و همچنین طرح تفصیلی هم در سال ۷۹ تهیه شده لذا پاسخگوی نیازهای فعلی شهر گرگان و وضعیت موجود نیست.

معاون شهرسازی شهرداری گرگان افزود: با توجه به اینکه شهر مجموعه‎ای از نیازها است و مسکن بخشی از آن است در اجرای این طرح توسعه روزافزون مسکن با توجه به نیاز آن پیش‎بینی شده است و همچنین قرارداد در حدود چهار سال پیش توسط اداره کل راه و شهرسازی با یک مشاور منعقد شد که نهایتا پس از جلسات متعدد با حضور همه دستگاه‎های مرتبط طرح در مرداد سال جاری مصوب و در تاریخ هفت دی ماه ۱۳۹۲ به استانداری گلستان و رونوشت شهرداری گرگان ابلاغ شد.

طاهری خاطرنشان کرد: در طرح جدید با توجه به اینکه اراضی خارج از محدوده شهر، اراضی با قابلیت کشاورزی و مرغوب است لذا توسعه افقی دارای توجیه فنی نبود از این حیث مشاور با توجه به رشد جمعیت و نیاز مسکن در گرگان طی ۱۰ سال آینده استراتژی توسعه از درون را لحاظ کرد.

معاون شهرسازی شهرداری گرگان گفت: با توسعه ساخت و سازهای وضع موجود، افزایش تراکم در محدوده فعلی شهر گرگان اتفاق افتاد و محدوده فعلی نه تنها توسعه پیدا نکرد بلکه در قسمت‎هایی از شهر مانند اراضی هزارپیچ به دلیل بافت و حفظ پارک جنگلی آن از محدوده قانونی شهر خارج شده است.

طاهری افزود: در طرح مذکور سایر نیازهای شهر مانند کاربری‎های فضای سبز و حریم‎های رودخانه‎ها، پارکینگ‎های عمومی، آموزشی، ورزشی، درمانی، اداری، نظامی و انتظامی پیش‎بینی شده است که امیدواریم دستگاه‎های متولی این طرح طی مدت قانونی نسبت به تملک و تعیین تکلیف اراضی اقدام کند.

مساحت گرگان در طرح جدید ۳۶۰۰ هکتار

وی مساحت شهر گرگان را برابر طرح جدید حدود ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: در راستای حل معضل ترافیک در طرح جامع شبکه معابر مورد نیاز لحاظ شده و عرض معابر تقویت و معابر جدید جانمایی شده است. طاهری در خصوص محور زیارت افزود: بر اساس طرح جامع جدید محور زیارت تا آبشار در حریم شهر گرگان واقع شده است و شهرداری گرگان در خصوص محور مذکور در حال طرح تفصیلی ویژه برای تعیین تکلیف ساخت و سازهای موجود و همچنین برنامه‎های آتی آن است.

طاهری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پس از اجرای طرح جامع نیاز به تهیه طرح تفصیلی است لذا شهرداری گرگان در نظر دارد با هماهنگی شورای اسلامی شهر نسبت به عقد قرارداد طرح تفصیلی اقدام کند که در حال حاضر مقدمات کار انجام و در همین راستا قرارداد پرواز جدید و تهیه نقشه‎های به روز با سازمان نقشه برداری منعقد شده است که امیدواریم پس از انجام آن تهیه طرح تفصیلی نیز اقدام گردد.

لازم به ذکر است طرح مذکور برای استفاده شهروندان در سایت شهرداری به آدرس esup.gorgan.ir قابل رویت است که البته قبل از آن باید نرم‎افزار silverlight (سیلورلایت) بر روی سیستم نصب شود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0