مونوگرافی محله نارمک

نارمک نام محله ای وا قع در منطقه ۸ شمال شرق تهران پایتخت ایران است .

محله نارمک تهران که به محله صد میدان معروف است , دارای ۱۲/۷ کیلومتر مربع مساحت وسه ناحیه شهری است . ۸۹ هزار و ۱۰۳ خانوار با ۳۳۶ هزار و۷۷۲ هزار نفر جمعیت دارد . این منطقه یکی از قدیمی ترین محله های تهران است و در آغاز دهکده ای قدیمی و یکی از مناطق خوش آب و هوا و سردسیری تهران به شمار می رفته است و در سر راه قوچک و لواسان وناز و رودبار قصران قرار داشت., . در فرهنگ جغرافیایی آمده است که دهکده نارمک از توابع شمیران در ۹ کیلومتری جنوب شرقی امامزاده صالح و۵ کیلومتری جاده تهران به دماوند واقع شده بوده است . این دهکده سردسیر دارای ۱۰۰ نفر سکنه بود و آب آن از قنات تأمین می شد . محصولات عمده آن غلا ت و انار وشغل اهالی آن زراعت و باغبانی و راه رسیدن به دهکده فرعی و دارای یک قلعه قدیمی بوده است . در گذشته در نارمک باغ انار زیاد بود و انار نارمک پر آب و خوشمزه. کلمه نارمک یعنی مکیدن انار و منظور از آن محلی است که انارهای درشت در آن میروید . این محله که در نوع خود در جهان منحصر به فرد است به همراه تهرانپارس در دهه ۲۰ توسط فرانسوی ها ساخته شد و از شمال به خیابان فرجام از غرب به بزرگراه امام علی (ع) واز شرق به اتوبان باقری و از جنوب به تهران نو متصل میگردد . خیابانهای مهم آن آیت , هنگام, رسالت, سمنگان , دردشت, فرجام و ……… است .

نارمک دارای ۱۰۰ میدان سرسبز می باشد و میدان هفت حوض که بزرگترین میدان محله است در نارمک نقش مرکزمحله و مرکز تجاری را ایفا می کند و از شمال وجنوب به خیابان آیت و از شرق و غرب به خیابان گلبرگ متصل میشود

این محله در سال ۱۳۳۰ شمسی برای سکونت فرهنگیان ساخته شد و هم اکنون نیز عمده خانواده های ساکن در این محله از طبقه متوسط جامعه و کارمند هستند . اهالی نارمک پایبند به سنن مذهبی هستند به گونه ای که در ایام عزاداری ماه محرم بیش از ۱۰۰ هیأت عزاداری در این محله بر پا میشود .همچنین ۸ مسجد در آن بنا شده و مسجد جامع نارمک که از قدیمی ترین و فعال ترین مساجد شرق تهران است در این محله قرار دارد . لازم به ذکر است نیمی از ارمنیان تهران نیزدر این محله ساکن هستند . نارمک برخوردار از لوله کشی آب و برق و گاز ولی فاقد سیستم فاضلاب شهری است , هرچند در ۷۰ در صد محله مراحل احداث فاضلاب شهری آغاز شده است . امداد آب منطقه نارمک , پست منطقه نارمک , مرکز مخابرات , مرکز دولت الکترونیک ( پلیس +۱۰) کمیته امداد منطقه ۸ و امور مالیاتی شرق تهران از جمله ادارات موجود در این محله است . امکان دسترسی به بانکها و موسسات مالی و اعتباری بسیار مناسب است به گونه ای که ۲۵ بانک ۳۰ موسسه مالی واعتباری , ۲ صندوق قرض الحسنه و یک صرافی در این محل شعبه دارند . ۲۵مدرسه در مقاطع مختلف تحصیلی در این محل واقع شده و امکان دسترسی خانواده ها را برای تحصیل دختران و پسرانشان در حد مطلوبی فراهم آورده است .

کلانتری ۱۲۷ نارمک از مراکز امنیتی و انتظامی این محل است و تمام مساجد این محل دارای پایگاه مقاومت بسیج هستند . ۴ تالار پذیرایی بزرگ و تعداد زیادی ( بیش از ۳۰ مغازه ) برای غذاهای سرد وفوری در این محل به مراکز تجاری مختلف و مردم دائماً در حال عبور و مرور خدمت می دهند.

یک مرکز بهداشت , یک آسایشگاه جانبازان , ۶ درمانگاه که یکی از آنها شبانه وزی است خدمات بهداشت ودرمان را به ساکنین این محل ارائه میدهند . لازم به ذکر است یک بیمارستان هم در محله و تجهیز و راه اندازی قرار دارد .

۱۸ پارک همراه با وسایل بازی برای کودکان احداث شده است اما تنها ۲ پارک دارای وسایل ورزشی مناسب برای بزرگسالان است . از جمله نکات مثبت این محله صد میدان مسکونی است که هر یک از میادین با کوچه های بن بست احاطه شده و مکانی آرام بدون عبور و مرور و سرسبز وبا طراوت را برای زندگی محیا کرده است . خیابان اصلی این محله (آیت) مراکز خدماتی و تجاری مورد نیاز ساکنین صد میدان این محله را در خود جای داده است . اما نبود فضای کافی برای پارکینگ خودروها موجب شده وسایل نقلیه در حاشیه خیابان آیت و میدان هفت حوض (مرکز محله) توقف کنند . و این امر ترافیک دائمی را در خیابان اصلی این محله (آیت) ایجاد کرده است .

این محله فاقد فروشگاهای بزرگی چون رفاه و شهروند است و بیش از هر چیز کمبود بازار میوه و تره بار و عرضه کالاها از طریق شبکه تعاونی ودولتی به چشم میخورد و مایحتاج عمومی مردم فقط از طریق مغازه های مختلف محله تأمین میشود.

۱۰ باشگاه ورزشی و یک مجموعه بزرگ ورزشی چند منظوره ,۷ کتابخانه عمومی , ۱ سینما , ۴ خانه فرهنگ و همچنین فرهنگسرای خانواده در مجموعه پارک فدک برای گذراندن اوقات فراغت گروههای مختلف سنی فعال است .

پیاده روهای منظم و جدول بندی شده از دیگر ویژ گیهای این محله است اما از نظر تسهیل عبور و مرور برای سالمندان و افراد معلول فاقد امکانات است.

۲ ایستگاه مترو ( سرسبز , علم و صنعت ) در حوالی شمالی این محله واقع شده است . همچنین ۶ خط اتوبوسرانی نقاط مختلف این محل را پوشش می دهد .خطوط سریع اتوبوس brt که در بخش جنوبی این محله قرار دارد امکان دسترسی ساکنین این محله را به نقاط مرکزی شهر فراهم می سازد. .افزون بر این در پایانه علم و صنعت که در شمال این محله واقع شده اتوبوس و تاکسیهای خطی برای سایر نقاط شمال شرق تهران فراهم شده است . چون این محله در نزدیکی میدان رسالت واقع شده مجموعه ای از اتوبوسها که به نقاط مختلف شهر می روند در دسترس کامل اهالی قرار دارند .

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0