کنزو تانگه

“کنزو تانگه” در سال ۱۹۱۳ در اوزاکای ژاپن متولد شد. گر چه معمار شدن بسیار فراتر از رویاهای بی قرار او به عنوان یک پسر بود ،اما آثار لوکوربزیه ( Le Corbusier ) بود که تجسّم او را به وجد آورد تا در سال ۱۹۳۵ به عنوان دانشجوی معماری در دانشکده معماری دانشگاه توکیو شروع به تحصیل کرد .در سال ۱۹۶۱ موسسه ای با عنوان “کنزو تانگه آرتک” که بعد ها “کنزو تانگه آسوشیتس” نام گرفت را تأسیس کرد و تا زِمان بازنشستگی اش یعنی سال ۱۹۷۴ در دانشگاه توکیو به تدریس مهندسی شهرسازی مشغول بود.
از دانشجویان او می توان “فومی هی کو ما کی” ( Fumihiko Maki )، “کوجی کامی یا” ( Koji Kamiya )، “آراتا ای سوزاکی” ( Arata Isozaki )، “کی شو کوروکاوا” ( Kisho Kurakawa ) و “تانه او اوکی” ( Taneo Oki ) را نام برد.

رساله ی دکترایش را در سال ۱۹۵۹ با عنوان “ساختار شهرهای بزرگ با توجه به اندازه و موقعیّت آن ها” برگزید. طرح جامع او برای شهر توکیو در سال ۱۹۶۰ ، پاسخ منطقی تیم “تانگه” به این مشکلات بود که طبیعتی فکر شده را برای شهر قائل می شد که اجازه ی رشد و تغییرات را به شهر می بخشید . طرح جامع توکیوی او توجّهات بسیاری را به سمت خویش معطوف ساخت چرا که ایده ی نوی او مشتمل بر گسترش شهر از کناره های ساحلی بوسیله ی پل ، خرابه مصنوعی ، پارکینگ های شناور و “کلان ساختارها” در نوع خود بی نظیر و بسیار بدیع بود .
طرح های جامع شهرسازی دیگر در سال ۱۹۶۷ برای استان فی یرا ( Fiera ) بولونیا(Bologna ) در ایتالیا شروع شده بود . و نیز برای شهر جدیدی با جمعیت ۶۰۰۰۰ نفر در کاتانیا ( Catania ) ایتالیا . با تمام این فعّالیّت ها در ایتالیا ، جای تعجّب ندارد که Olivetti کار طراحی دفتر مرکزی ژاپنی خود را به او واگذار کرد.
تنها پروژه کامل شده “تانگه” در ایالات متحّده ، قسمت الحاقی موزه هنر “مینیاپولیس” (Minneapolis ) است که طراحی کرد . قسمت اصلی این موزه در سال ۱۹۱۱ درقالب سبک نئوکلاسیک طراحی شده بود . در سنگاپور ، تانگه شماری از ساختمان*های اصلی و بزرگ را طراحی کرده است ؛ The Overseas ، Union Bank ساختمان GB ، مرکز مخابرات و موسسه تکنولوژی ( Nanyang )
طراحی هتل Akaska Prince در توکیو ، اکنون به نمادی از این شهر بدل گشته است . بناهای دیگر شامل مرکز ” Sogesttv ” ، ساختمان ” Henaei Mori ” ، موزه تاریخ ” Hyogo ” ،

در تمام پروژه های او ، یک تِم کلّی به چشم می خورد که او در قالب کلمات این گونه بیانشان می کند :

“معماری باید چیزی داشته باشد قلب انسان آن را طلب می کند . اما هم چنان ، فرم های ساده ، فضاها و نماها باید منطقی باشند . کار خلاق امروزه با دو عامل هم*زمان فن*آوری و انسانیّت گره خورده است . نقش سنّت همانند یک کاتالیزور است که یک فرایند شیمیایی را تسریع کرده و جلو می اندازد . اما در پایان آزمایش دیگر قابل تشخیص نیست . سنّت ، مېتواند در فرایند خلق نقشی به عهده گیرد . امّا به خودی خود دیگر نمی تواند خلّاق باشد”.

دنیای معماری درسال ۲۰۰۵ یکی از معماران برجسته قرن بیستم را از دست داد “کنزو تانگه” در سن ۹۱ سالگی درگذشت.
وی در پیشرفت و توسعه ژاپن نقش مهمی را ایفا کرد و در سال ۱۹۶۴ استادیوم المپیک توکیو را بنا کرد. وی همچنین در سال ۱۹۶۷ کار ساخت مرکز رادیویی و تلویزیونی را به پایان رساند و در سال ۱۹۹۱ ساختمان مرکزی شهر توکیو را بنا کرد.

او طراح «هتل تهران» است، که قرار بود در تقاطع بلوار کشاورز و خیابان حجاب کنونی (روبروی وزارت کشاورزی و پایین تر از دبیرستان هشترودی) ساخته گردد، که ساخت آن با انقلاب ۱۳۵۷ نیمه کاره ماند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0