احجام شهری

احجام را در یک تقسیم بندی کلی در شهرهای ایران می توان به دو قسمت کلی : احجام میانی و احجام کناری تقسیم نمود . احجام میانی احجام و مجسمه هائی هستند که در میادین و یا ابتدای بلوارها ، آیلندها و . . . قرار می گیرند . این احجام دارای تعریف فرمی و مفهومی از چهار طرف هستند و عموما مخاطب ، زمان چندانی برای دقت در جزئیات آنها ندارد .
احجام کناری آن دسته از فرمها ، مجسمه ها و . . . هستند که در کنار و گوشه فضاهای شهری نظیر پارکها و فضاهای سبز و یا پیاده رو ها قرار گرفته و عموما مخاطب ، زمان کافی را برای دقت در جزئیات آنها دارد . این احجام که عموما در کشور ما مجسمه هستند می توانند بنا بر محل قرار گیری دارای تعاریف فرمی و مفهومی از یک یا دو جهت باشند .
احجام شهری در میادین همانگونه که گفته شد در دسته اول جای می گیرند . متاسفانه بدلیل عدم سواد بصری مناسب در میان مدیران شهری بخصوص در سالهای اولیه انقلاب ، میادین بسیاری از شهرهای ما شاهد حضور تعداد زیادی از احجام بسیار بدمنظر و کم مفهوم شدند که حاصل کار نقاشان و هنرمندان دوبعدی و نه سه بعدی بود . آثار بسیار سخیف تجسمی که حاصل گردش ، پیچش و یا بعد دادن به کلمات ، نوشته ها و نقاشیهای عزیزانی بود که تصوری از دنیای سه بعدی نداشتند .
حضور مجسمه سازان قدیمی و راه اندازی دوباره رشته مجسمه سازی در دانشکده هنرهای زیبا تغییرات اساسی در سیمای بصری برخی از شهرهای کشور نظیر اصفهان ، سنندج ، تهران و . . . ایجاد نمود که تلاشی بسیار ارزنده و موثر بود . همچنین تعامل نزدیک تر مجسمه سازان و مدیران شهری در دومین بینال مجسمه سازی کشور .
بدون شک اصفهان یکی از پیشتازان این حرکت در سالهای پس از انقلاب است . بسیاری از احجام و مجسمه های نصب شده در فضاهای شهری اصفهان ضمن بهره گیری از هنر بزرگترین مجسمه سازان معاصر بهترین جانمائی ها را دارند .
یکی از بزرگترین مشکلات در ساخت و نصب احجام شهری ، تجسم سه بعدی از مفاهیم بسیار مقدس و نمادینی است . شاید بتوان بسادگی یک جانباز یا شهید را تجسم سه بعدی یا سه بعدی بخشید اما چگونه می توان شهادت یا جانبازی را به صورت سه بعدی به تصویر کشید ؟ در عرصه دو بعدی نظیر نقاشی یا گرافیک این کار بسیار ساده تر است اما عینیت سه بعدی بخشیدن به یک مفهوم ذهنی بسیار دشوار خواهد بود . آثار ماندگار در هنر مجسمه و حجم سازی محصول به کارگیری هنرمندان بسیار خبره و کارآمد است .
از سوی دیگر مجسمه ها در انواع تندیس یا سردیس در ماندگاری خاطرات هر فرهنگ و هنر و ایجاد هویت ملی در باور شهروندان بسیار تاثیر گذار است . بسیاری از شخصیت های این مرز و بوم نظیر فردوسی ، خیام ، بوعلی سینا ، باباطاهر و …. در سالهای گذشته بر اساس چیره دستی و هنر هنرمندانی بزرگ تبدیل به شخصیتی باور پذیر و ماندگار برای این ملت گردیده اند . در بسیاری از شهرهای ما مفاخر و بزرگانی وجود دارند که با ساخت اثار سه بعدی تندیس و یا سردیس از آنها یاد و خاطره آنان را در میان مردم شهر ماندگار کرده و بخشی از خاطرات شهر را شکل می بخشد . خاطرات اصلی ترین عامل ارتباط بین شهر و شهروندان است .
شاید اصلی ترین توصیه برای ساخت و نصب آثار حجمی خوب ارجاع اثر به هنرمندان متخصص در این زمینه است . یک مجسمه ساز با تجربه با کمک گرفتن از متخصصین شهرساز خود بهترین مرجع برای ساخت آثار با ارزش هستند .

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0