مترو کی‌یف

سیستم مترو کی‌یف از سایر متروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق که دکوراسیون رنگین و پر‌ نور دارند، مستثنی نیست

سومین خط مترو اتحاد جماهیر شوروی سابق بعد از مسکو و سنت‌پترزبورگ در شهر کی‌یف – پایتخت اوکراین- ساخته شد.

مترو کی‌یف دارای ۳ خط و ۴۶ ایستگاه است که اکثرا در زیر زمین هستند. دیوار ایستگاه‌ها ستونی یا دروازه‌ مانند است.

یکی از عمیق‌ترین ایستگاه‌های دنیا آرسنالنا در ۱۰۲ متری سطح زمین در کی‌یف قرار دارد و می‌توان از آن به عنوان پناهگاه استفاده کرد.

طول سیستم ۵۹٫۷ کیلومتر و تعداد قطارها ۶۶۴ عدد می‌باشد. ساعت کار مترو از ۶ بامداد تا نیمه شب است و روزانه ۱٫۷ میلیون نفر یعنی %۳۴ جمعیت شهر را جابه‌جا می‌کند. در سال ۲۰۰۵ تعداد سفرهای شهری از مرز ۶۰۰ میلیون هم گذشت.

تاریخچه:

فکر احداث مترو کی‌یف به سال ۱۹۱۶ برمی‌گردد. یعنی زمانی که یک تاجر روسی- آمریکایی درصدد تامین بودجه و نظارت بر ساخت آن برآمد اما به دلیل جنگ‌های داخلی و جنگ جهانی دوم تا سال ۱۹۴۹ به تعویق افتاد. ۱۱ سال بعد ۵٫۲ کیلومتر از خط مترو به بهره‌برداری رسید و ۵ ایستگاه آن غرب به شرق شهر را پوشش ‌داد. خط یک تا سال ۲۰۰۳ طی مراحل مختلف گسترش یافت.

احداث خط دوم در دهه ۱۹۷۰ شروع و در ۱۹۷۶ سه ایستگاه اول آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت. امتداد آن به سمت شمال و جنوب و تا ۱۹۸۱ و ۱۹۸۴ همچنان رو به گسترش بود.

احداث خط سوم، در سال ۱۹۸۱ آغاز و سه ایستگاه اول آن در ۱۹۸۹ افتتاح شد. این خط در محور شمال- جنوب قرار دارد و ایستگاه‌های میانی آن تا سال ۲۰۰۶ افتتاح گردید.

معماری:

سیستم مترو کی‌یف از سایر متروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق که دکوراسیون رنگین و پر‌ نور دارند، مستثنی نیست. ایستگاه‌های قدیمی با دقت و جزء به جزء تزیین شده‌اند و نمادی از معماری استالینی بعد از جنگ و نقش‌ونگارهای سنتی اوکراینی است.

ایستگاه‌های بعد از ۱۹۶۳ ظاهر ساده‌تر و شاعرانه‌تری دارند.

در دهه ۱۹۷۰ معماری و دکوراسیون آن‌ها متحول شد و در دهه ۱۹۸۰ در مقایسه با سایر شهر‌ها ابتکار بیشتری پیدا کرد.

تغییر نورپردازی، دکوراسیون و سمبل‌ها بعد از فروپاشی شوروی سابق، شکوه اولیه ایستگاه‌های قدیمی را از بین برد.

مدیریت:

مترو کی‌یف زیر نظر شهرداری است که در اوایل دهه ۱۹۹۰ خصوصی و از وزارت راه جدا شد. مترو دارای چندین هزار نفر کارمند و کارگر است که اکثرا در تونل‌ها و در طول مسیر مشغول کارند. درآمد مترو از ‌فروش بلیت و تبلیغات گسترده است.

کیفیت:

اکثر مردم از وضعیت مترو به دلیل تغییرات اساسی سال‌های اخیر که گوی سبقت را از بسیاری از شهرهای غربی ربوده است، راضی هستند.

حضور پلیس در همه ایستگاه‌ها، متکدیان و افراد مست را از مترو دور می‌کند.

دوربین‌های نظارتی برای جلوگیری از اقدامات تروریستی در تمام ایستگاه‌ها نصب شده است.

قطارها از داخل و خارج تعمیر، تعویض یا جدید شده‌اند.

اجازه ورود دوچرخه و هیچ حیوانی به داخل واگن‌ها داده نمی‌شود.

عکاسی غیرحرفه‌ای عامه‌پسند نیست و فیلم‌برداری همچنان ممنوع است.

طرح‌های آتی:

با انجام طرح‌های آتی طول سیستم بین سال‌های ۲۰۳۵-۲۰۳۰ تقریبا دو برابر و تعداد ایستگاه‌ها از ۴۵ به ۱۰۰ عدد می‌رسد و کل کی‌یف و فرودگاه بریسپیل را پوشش خواهد داد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0