جزئیات ضوابط بلند مرتبه‌سازی پایتخت

مدیرکل شهرسازی و طرحهای شهری شهرداری تهران گفت: ضوابط بلند مرتبه سازی در پایتخت تهیه و آماده ارائه به کمیسیون ماده ۵ شده است.

مجید پاکساز با اشاره به اینکه ضوابط بلند مرتبه سازی توسط مشاورین شهرسازی و با هماهنگی کارشناسان و مدیران شهری تهیه شده است گفت: این ضوابط در راستای انجام به تکالیف طرح جامع و تفصیلی تدوین شده است و به زودی به کمیسیون ماده ۵ ارائه می شود.

وی ادامه داد: تهران فرزند البرز است به همین دلیل در مسیر اجرای طرح تفصیلی جدید و تدوین ضوابط بلند مرتبه سازی توجه لازم به موضوع ارتفاعات شمالی شهر شده است.بنابراین قرار نیست با ساخت و سازهایی بی برنامه به سیما و منظر شهری و نیز محیط زیست لطمه ای وارد شود.

پاکساز با بیان این که تمایل برای بلند مرتبه سازی در تهران قابل توجه است، تاکید کرد: بلند مرتبه سازی نیز اگر اصولی ساخته شود می تواند بعنوان یکی از راهکارهای پاسخگویی به نیاز شهروندان تلقی شود. بدین معنی که در بلند مرتبه سازی ها همواره سطح اشغال را کم در نظر می گیریم در نتیجه ساختمان مرتفع محوطه بزرگی را برای افراد باقی می گذارد. در میان مرتبه سازی معمولامی گوییم ۶۰ درصد سطح اشغال را بنا بسازند. اما در بلند مرتبه سازی ها این عدد ۳۰ درصد یا ۲۰ درصد و یاکمتر است. یعنی بین ۸۰ تا۷۰ درصد از زمین به محوطه سازی و درختکاری اختصاص می یابد.

مدیر طرح تفصیلی جدید تهران پیرامون ضوابطی که در مورد بلند مرتبه سازی در طرح تفصیلی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: این مسئله را نیز باید در نظر بگیریم که بلند مرتبه سازی ها نباید به ساختمان های دیگر -بخاطر اعتقادات اسلامی که داریم- مشرف باشند. همچنین به دلیل رعایت مسائل بهداشتی، فرهنگی و موضوع سلامت نباید سایه افکنی بر ساختمان های مجاور داشته باشند. جمعیتی که در آن محدوده مستقر می شود و خدماتی که آن جمعیت نیاز دارد، شبکه ای که آن بلند مرتبه سازی در آن قرار دارد و .. از جمله مواردی است که در ضوابط جدید در نظر گرفته شده است.

پاکساز تصریح کرد: بلند مرتبه سازی شامل مولفه های بسیاری است از جمله مولفه های اجتماعی، شبکه، مشرفیت، خدمات، منظر شهری و … اما قرار نیست که ما بلند مرتبه ها را بر روی یک خط بسازیم به گونه ای که در آن سوی این خط بلند مرتبه سازی باشد و در سوی دیگرش خیر. بلند مرتبه ها به صورت متخلخل و با نظمی ساخته می شوند که به جریان هوا و همسایگی ها و مجاورت های خود نیز توجه داشته باشند. ضمن این که به دید و منظر شهری و ابعاد جغرافیایی و خدادای اش نیز توجه کرده ایم.

مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری شهرداری عنوان کرد: در طرح تفصیلی ضوابطی خاص مانند قرار نگرفتن تمام بلوک ها در کنار یکدیگر، عقب و جلو شدن این بلوکها به منظور اجازه عبور جریان هوا به گونه ای که قاعده مشرفیت را نیز رعایت کنیم در نظر گرفته می شود. بنابراین شهروندان می توانند خیالشان راحت باشد که در ضوابطی که در مورد بلند مرتبه سازی در طرح تفصیلی گنجانده شده جریان هوا در سطح شهر مسدود نخواهد شد .

پاکساز با تاکید بر این که در گذشته ضوابط بلند مرتبه سازی مختلفی را تجربه کرده ایم که بعضا ایراداتی داشته اند، گفت: موضوع بلند مرتبه سازی مقوله پیچیده و مهمی است که مولفه های مختلفی را دربرمی گیرد. مثلا شیوه بلند مرتبه سازی که ارکان آن به صورت پله ای طرح ریزی شده بود دارای مشکل محاسبات سازه ای بود چرا که شکستگی هایی که در ساختمانها بر اساس رعایت مفاد آن شیوه ایجاد می شود طراحی سازه ای ساختمان را تحت تاثیر قرار می دهد . قطعا این شیوه در مواقع زلزله خطراتی را ایجاد می کند. افزون بر آن نما و سیمای زیبایی نیز نداشتو نیزمالکین اصرار داشتند که حداکثر استفاده را از محدوده تحت اختیارشان ببرند تا فروش و درآمد بیشتری داشته باشند.

وی گفت: وضعیت کنونی بلند مرتبه هادر تهران در حالت بدی نیست اما برای آینده در ضوابط جدید به این نتیجه رسیده ایم که تهران به لحاظ ارتفاع ساختمان های آن شهری میان قد و در پاره ای پهنه ها کوتاه قامت است اما با اجرای ضوابط جدید بلند مرتبه سازی باز هم تهران قد بلند نمی شود.

مدیر کل شهرسازی و طرح‌های شهری شهرداری تهران گفت: شهر کوتاه قامت ویژگی های مثبت بسیاری دارد اما ویژگی های منفی نیز دارد. از جمله این که خدمات رسانی به چنین شهرهایی که پراکنده هستند سخت و هزینه بر است در صورتی که این خدمات را در یک مجتمع اصولی (مثلا یک ساختمان بلند مرتبه )با چهارچوب و مکان یابی اصولی متمرکز کنیم خدمات رسانی راحت تر می شود و ملاحظات اجتماعی و مباحث منظر نیز رعایت می شود، در این صورت می توانیم نشانه های شهری هم داشته باشیم. قرار هم نیست که همه ساختمان ها شبیه هم باشند، بلکه برخی از ساختمان ها باید کوتاه و برخی قامتی متوسط و برخی نیز باید بلند قامت و به عبارتی شاخص باشند.

ایسنا

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0