حمل و نقل ریلی کوالالامپور، نماد توسعه‌ مدیریت شهری

توسعه و بهبود زیرساخت‌های شبکه حمل و نقل ریلی در شهر کوالالامپور یکی از برنامه‌هایی است که شهرداری این شهر به همراه دولت مالزی قبل از شروع سال ۲۰۱۱ میلادی پایه آن را گذاشتند.

در حال حاضر پروژه توسعه توسعه حمل و نقل ریلی کوالالامپور با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در حال پیش‌روی است.

کارشناسان قول داده‌اند که با آغاز به کار این پروژه و ورود آن به سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت مالزی، حجم قابل توجهی از تراکم فعلی ترافیک خیابان‌های این شهر کاسته شود.

کار ساخت پروژه توسعه و بهبود زیرساخت‌های شبکه حمل و نقل ریلی شهر کوالالامپور رسماً از ژوئن سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز می‌شود.

بر اساس برآوردهای انجام شده این طرح که بخشی از طرح دولت مالزی برای ایجاد تغییرات اقتصادی است، خطوط پراکنده رفت و آمد مسافران را در شهر کوالالامپور به یکدیگر متصل خواهد کرد و در نهایت، خط ریلی جدیدی نواحی حومه شمال غربی کوالالامپور را به مناطق جنوب شرقی این شهر متصل خواهد کرد.

این خط جدید از داخل مناطق پر جمعیتی که سیستم حمل و نقل ریلی در آنجا حضور ندارد، عبور خواهد کرد.

در شرایط فعلی بسیاری از افراد شاغل و نیروهای کار در شهر کوالالامپور در مناطقی حضور دارند که فاقد سیستم حمل و نقل ریلی است و همین امر باعث افزایش استفاده از خودرو در سطح خیابان‌های شهر و ایجاد ترافیک سنگین ‌شده و کوالالامپور را به یکی از شهرهای شلوغ و پر ترافیک آسیا تبدیل کرده است.

برآوردهای اولیه نشان می‌دهد تکمیل این طرح بیش از شش سال به طول خواهد انجامید؛ اما در پایان سال ششم د روزانه بالغ بر ۴۰۰ هزار مسافر را در نقاط مختلف شهر جابه‌جا خواهد کرد. ضمن این که برای بیش از یکصد و ۳۰ هزار نفر فرصت شغلی فراهم خواهد کند.

حقیقت این است که توسعه و بهبود زیرساخت‌های شبکه حمل و نقل ریلی در شهر کوالالامپور، یکی از بخش‌های طرح ایجاد تغییرات اقتصادی در یک دهه آینده مالزی به شمار می‌آید که در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۰ میلادی، به دولت این کشور داده شده است.

یکی از چشم‌اندازهای طرح ایجاد تغییرات اقتصادی در یک دهه آینده، ایجاد و زمینه‌سازی بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار شغل جدید برای حرکت کشور به سوی توسعه یافتگی کامل است.

نکته جالب توجه در طرح ایجاد تغییرات اقتصادی در یک دهه آینده و توسعه یافتگی کامل مالزی است است که شهرداری‌ها به عنوان نهادی اثرگذار در رشد فرهنگ و باورهای مردم، موظف شده‌اند برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی را برای رسیدن به استاندارهای شهرهای توسعه یافته تدوین و به مرحله اجرا درآورند.

همچنین موظف شده‌اند تا دولت را برای تحقق برنامه‌هایش در رساندن مالزی به ساختار کامل یک کشور توسعه یافته، بدون کوچک‌ترین اعتراض یا کارشکنی یاری رسانند. در این میان تاکید بر مشارکت مردم و شهرداری‌ها و شهرداری و دولت به عنوان یک اصل به شدت قابل تامل ارزیابی شده است.

به نظر می‌رسد در بخشی از اجرای طرح توسعه و بهبود زیرساخت‌های شبکه حمل و نقل ریلی شهر کوالالامپور نیز، بر نقش مردم در اجرای پروژه‌های بزرگ شهری و کشوری تاکید شده است؛ اما هنوز جزییات این مشارکت و اثرگذاری به عنوان منبعی که بعداً تبدیل به الگوی مدیریت شهری شود، منتشر نشده است.

منبع : تین نیوز

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0