طولانی ترین مسیرهای حمل و نقل جهان

کشورهای ارمنستان و سوئیس به واسطه ساخت و راه اندازی دو خط از طولانی ترین مسیرهای حمل و نقل جهان، طولانی ترین تونل خط راه آهن و طولانی ترین تله کابین جهان رکوردهای پیشین دیگر کشورها را شکستند.

طی روزهای گذشته جهان شاهد راه اندازی دو نمونه از طولانی ترین و عظیم ترین خطوط حمل و نقلی در دو کشور متفاوت بوده است. ارمنستان و سوئیس که هر یک با افتتاح طولانی ترین خط تله کابین جهان و بزرگترین و طولانی ترین تونل جهان نامهای خود را بر سر زبانها انداخته اند.
طولانی ترین تونل خط راه آهن جهان که در زیر رشته کوه آلپ در سوئیس حفر شده است، مسیر ممتد راه آهن قطار سریع السیر شمالی و جنوبی اروپا را به یکدیگر متصل خواهد کرد. از زمان آغاز پروژه حفر این تونل بزرگ در ۱۵ سال پیش، هشت نفر از دو هزار و ۵۰۰ کارگر این پروژه حین حفاری ۱۳ میلیون متر مکعب صخره در شرایط مرطوب و گرم اعماق زمین جان خود را از دست داده اند.
تونل گوتارد با طولی برابر ۵۷ کیلومتر می تواند رکورد ۵۳٫۸ کیلومتری تونل خط راه آهنی اتصال دهنده دو جزیره هونشو و هوکایدو ژاپن و همچنین رکورد طولانی ترین تونل جاده ای جهان در نروژ با ۲۴٫۵ کیلومتر طول را بشکند.
این پروژه هفت میلیارد یورویی با هدف برطرف کردن انسداد یکی از اصلی ترین مسیرهای تجاری شمال به جنوب میان آلمان و ایتالیا اجرا شده است. عبور از این تونل می تواند در حدود یک ساعت از زمان سفرهای قطاری را کاهش داده و میزان استفاده از خودروهای آلوده را در میان جاده های کوهستانی سوئیس کاهش دهد. تونل گوتارد در سال ۲۰۱۷ به بهره برداری نهایی رسیده و عبور و مرور در آن امکان پذیر خواهد شد.
پس از بهره برداری، روزانه در حدود ۳۰۰ قطار می توانند از میان دو خط ریل این تونل بزرگ با سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت عبور کنند.
در سویی دیگر از جهان، یعنی در خاورمیانه و در نزدیکی ایران نیز طولانی ترین خط تله کابین جهان راه اندازی شده است. این خط ۵٫۷ کیلومتری از فراز صومعه باستانی “تاتو” کشور ارمنستان عبور می کند.
سرژ سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان اولین مسافر طولانی ترین تله کابین جهان بوده است، خطی که می تواند دسترسی به صومعه تاتو، یکی از مهمترین مراکز مذهبی کشور ارمنستان و اصلی ترین جاذبه توریستی این کشور را تسهیل کند.
راه اندازی این خط تله کابین هزینه ای در حدود ۱۸ میلیون دلار در برداشته که بیشترین بخش آن توسط کمکهای مالی از جانب بخشهای خصوصی تامین شده است. این خط از روستای “هالیدروز” در نزدیکی آزادراهی در ایروان آغاز شده و تا روستای تاتو امتداد پیدا می کند.
سرعت حرکت کابینها ۳۷ کیلومتر بر ساعت بوده و با این سرعت سفری یک طرفه ۱۱ دقیقه به طول خواهد انجامید. در مرتفع ترین موقعیت ممکن نیز فاصله کابینها از سطح زمین ۳۲۰ متر خواهد بود. در این خط دو کابین ۲۵ نفره حرکت خواهند کرد که استفاده از آنها برای بومیان منطقه رایگان خواهد بود.
بر اساس گزارش AFP، راه اندازی این خط تله کابین بخشی از پروژه ای ۵۰ میلیون دلاری با هدف توسعه صنعت توریسم در روستای تاتو و مناطق اطراف آن بوده است. این منطقه یکی از ۱۵ منطقه باستانی از قلمرو سلطنت ارمنستان به شمار می رفته است. پیش از این خط تله کابین، تله کابین ساندیا پیک در نیو مکزیکوی آمریکا با طول ۴٫۳ کیلومتر عنوان طولانی ترین تله کابین جهان را به خود اختصاص داده بود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0