انتقاد از سبک‎ معماری لرستان

یک کارشناس ارشد معماری گفت: ساخت خانه‎های دوطبقه در محله‎های قدیم خرم‎آباد در گذشته رایج بوده است.

عبدالرحمن قلاوند درباره معماری خانه‌‎سازی در استان، بیان کرد: متأسفانه سبک‎های معماری در لرستان وجود ندارد، هرچند که کارهایی درباره “گونه‎شناسی معماری خانه‎های لرستان” در حال انجام است.

وی ادامه داد: البته سبک‎هایی در لرستان چه در ساخت خانه‎های روستایی و چه در معماری شهری وجود دارد که سبک “براَفتونسار” در اصطلاح معماران تجربی این خطه، بارزترین آن‎هاست.

این عضو سازمان نظام مهندسی لرستان افزود: اکثریت خانه‎های لرستان از دو جبهه شمالی و جنوبی تشکیل شده که بر شمالی(رو به جلو) نمای اصلی ساختمان بوده و بخش‌های اصلی خانه در این بخش قرار می‎گرفتند. خانه‎های ابراهیمی، رحیمی و بهرامی از ویژگی فوق برخوردارند.

وی یادآور شد: در برخی موارد به واسطه کمبود زمین، این سمت‎وسوها برای ساخت خانه تغییر می‎کرد؛ خانه‎های دوطبقه در لرستان شامل یک شاه‎نشین بوده به‎طوری‎که طبقه همکف شامل اتاق‎های انبار و خدمات، طبقه اول نشیمن و شاه‎نشین مخصوص میهمان‎های بزرگ خانواده بوده است. خانه‎های موجود در محله‎های قدیم خرم‎آباد از جمله درب باباطاهر به شیوه خانه‎سازی دوطبقه ساخته شده‎اند.

قلاوند خاطرنشان کرد: از ابتدای شروع ساختمان‎سازی به سبک جدید در شهر خرم‎آباد، معمار متخصص وجود نداشته و تمام کارهای مربوط به خانه‎سازی توسط دانشجویان رشته عمران انجام می‎شد اما با تربیت نسل جدیدی از معمارها امیدواریم معماری مدرن به شکل بازیابی ارزش‎های فرهنگی و عقیدتی در جامعه تبلور یابد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0