بازآفرینی شهری با شهرسازی استاندارد

مدیر سازمان نوسازی شهر تهران: حضور مردم در فرآیند نوسازی ما را به هدف نزدیکتر می کند. هدف ما از نوسازی صرفاً تخریب و ساخت مسکن پایدار نیست، بلکه در نظر داریم رویکرد بازآفرینی شهر را بر طبق شهرسازی استاندار پیش ببریم.

به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، علیرضا جعفری در جلسه ای که با حضور الهه راستگو، عضو شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد، ضمن خیر مقدم و تسلیت ایام اربعین حسینی به معرفی سیاست های و ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این سازمان پرداخت.
جعفری با اعلام این که رویکرد سازمان نوسازی از تصدی گری و مداخله مستقیم به تولی گری تغییر یافته است، گفت: شعار اصلی ما در انجام این مأموریت هدایت، حمایت و نظارت است و امیدواریم با این رویکرد بتوانیم امر نوسازی را دنبال کنیم.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اصلی ترین هدف سازمان را تحقق جریان نوسازی مردمی عنوان و اظهار کرد: نوسازی بافت های فرسوده تنها با استفاده از ظرفیت ها و اعتبارات دولتی امکان پذیر نیست چرا که این امر مستلزم هزینه های سرسام آوری و مدت زمان بسیار طولانی است، لذا ضرورت دارد در رویکرد مداخله غیر مستقیم و با ترغیب مردم به نوسازی موج جریان نوسازی مردمی را ایجاد کنیم تا این مهم هر چه سریعتر محقق شود.
جعفری تشویق و ترغیب مالکین بافت های فرسوده به نوسازی با الگوی تجمیع قطعات ریزدانه، هدایت سرمایه های خرد و کلان به بازار مسکن در بافت های فرسوده و هدایت برنامه ها و بودجه نهادهای عمومی به بافت به منظور تأمین خدمات را از اصلی ترین برنامه های سازمان در رویکرد هدایتی عنوان کرد.
به گفته وی تدوین لوایح مورد نیاز به منظور تسهیل قانونی امر نوسازی، استفاده از ظرفیت های قانونی موجود به منظور حمایت از سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی، تدوین بسته های تشویقی به منظور ترغیب مشارکت عمومی و حمایت از مشارکت نخبگان در نوسازی بافت های فرسوده از جمله سیاست های این سازمان در رویکرد حمایتی است.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با تأکید بر این که نمی خواهیم نوسازی به روش فرسوده سازی انجام شود، خاطرنشان کرد: به همین منظور تدوین فرآیند نظارت بر کیفی سازی و صنعتی سازی با همکاری نهادهای ذیربط و همچنین نظارت بر حسن اجرای تکالیف قانونی کلیه نهادهای مسئول در بافت های فرسوده در رویکرد نظارتی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.
جعفری تصریح کرد: نهادینه سازی مشارکت اقتصادی اجتماعی خردمندانه و آگاهانه عامه مردم و نهادهای دولتی و عمومی، بهبود و ارتقاء کمیت و کیفیت خدمات، زیرساخت ها و سرانه ها در محلات فرسوده از طریق برانگیختن مشارکت ساکنین و هدایت بودجه نهادهای عمومی و بهره گیری از ظرفیت نهادهای علمی و تخصصی در نوسازی بافت های فرسوده از جمله مهمترین سیاست های سازمان نوسازی در سال جاری بوده است.
وی با اعلام این که گام اول برای توسعه اجتماعی فرهنگ سازی است، به راه اندازی دفاتر خدمات نوسازی در سطح محلات اشاره کرد و توضیح داد: دفاتر خدمات نوسازی مأموریت خود را در قالب ترویج نوسازی با الگوی تجمیع، تعریف پروژه های محرک توسعه، ارتقاء کیفیت ساخت و ساز، بهسازی محیطی و بسیج و ترویج محلی از سال گذشته در سطح محلات آغاز کرده اند و آمارهای موجود در زمینه اشاعه فرهنگ تجمیع پلاک های ریزدانه در محلات فرسوده حاکی از موفقیت این دفاتر است.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: توجه به هویت و الگوی معماری اسلامی ایرانی در نوسازی از دیگر مباحثی است که بصورت جدی در معاونت شهرسازی و معماری سازمان در حال پیگیری می باشد.
جعفری با اعلام این که اولین مرکز آموزش علمی کاربردی شهرسازی، نوسازی و بهسازی از سال گذشته شروع به فعالیت کرده است، یادآور شد: بر این باور هستم که بستر حرکت ما می بایست علمی باشد به همین منظور و در راستای بهره گیری از ظرفیت های علمی و تعلیم و تربیت نیروهای متخصص در زمینه نوسازی بافت های فرسوده راه انداز این مرکز در دستور کار قرار گرفت که هم اکنون ۲۱۹ دانشجو در مقاطع مختلف کاردانی و کارشناسی در ۴ رشته در این مرکز در حال تحصیل می باشند و با برنامه ریزی های صورت گرفته از ترم آینده بر ظرفیت رشته های موجود افزوده خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول تاکنون اقدامات خوبی در زمینه پژوهشی در سازمان نوسازی انجام شده و جای امیدواری است که در آینده نزدیک پژوهشهای کاربردی در زمینه نوسازی نیز بیشتر شود.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: هدف ما صرفاً تخریب و ساخت مسکن پایدار نیست، بلکه در نظر داریم رویکرد بازآفرینی شهر را بر طبق شهرسازی استاندار پیش ببریم.
تدوین سند توسعه محلات، تدقیق طرح های تفصیلی و تدوین برنامه تأمین سرانه های خدمات ۷ گانه از جمله مواردی است که به گفته وی در حوزه بسترسازی در حال پیگیری و اجرا می باشد.
جعفری پیشبرد ابعاد اجتماعی، شهرسازی، فنی عمرانی و اقتصادی را در کنار یکدیگر از راهکارهای حل مسئله فرسودگی مسکن ذکر کرد و گفت: ترغیب ساکنین به نوسازی مردمی و توانمندسازی نهادهای اجتماعی در محلات در بعد اجتماعی؛ آماده سازی اسناد زیردستی توسعه، تأمین سرانه های خدمات و ارائه راهکارهایی برای حذف نفوذناپذیری در بعد شهرسازی و همچنین کیفی سازی مسکن با هدف ساخت مسکن ارزان قیمت، پایدار، سریع، صنعتی و باهویت در بعد فنی و عمرانی حائز اهمیت است که ضروی است تمامی این اقدامات زیر چتر اقتصادی صورت گیرد.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در خصوص بعد اقتصادی از اجرایی شدن طرح شمس ایرانیان با هدف هدایت سرمایه های خرد در نوسازی خبر داد و گفت: این طرح بسته توسعه ای در حوزه مسکن به شمار می‌آید.
جعفری ضمن تشکر از حمایت های شورای اسلامی شهر تهران در نوسازی بافت های فرسوده شهر، استمرار این حمایت ها را برای تحقق هدف اصلی سازمان که تحقق نوسازی مردمی است بسیار حائز اهمیت دانست.
الهه راستگو، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه ضمن تأکید بر این مطلب که زمینه ساز تمامی مباحث برای توانمندسازی، آموزش شهروندان است، تصریح کرد: ضروری است شهروندان نسبت به مسائل مختلف شهری که در آن زندگی می کنند، علی الخصوص مباحث مربوط به نوسازی بافت های فرسوده آموزش داده شوند.
راستگو یکی از دغدغه های شورای اسلامی شهر تهران را حل مسئله نوسازی بافت فرسوده و آینده مبهمی که با بروز زلزله در این بافت ها به وقوع می پیوندد عنوان کرد و یادآور شد: آگاهی بخشی و حساس سازی شهروندان نسبت به نوسازی بافت های فرسوده و جلب مشارکت مردم در این امر یکی از راهکارهای نوسازی و نیاز است روی آن بیشتر کار شود.
عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران حضور دستگاه های متولی، ارائه بسته های تشویقی و استفاده از سرمایه گذاران و افرادی که از توانمندی اقتصادی بیشتری بهره مند هستند را از جمله عوامل مهم درفرآیند نوسازی بافت های فرسوده عنوان کرد.
راستگو ابراز امیدواری کرد که فرهنگ سازی، اتحاد و ایثارگری که مردم در زمان اتقلاب و دوران دفاع مقدس از خود نشان داده اند بتواند دوباره و در جهت نوسازی بافت های فرسوده در شهر تهران نهادینه شود.
در خاتمه این جلسه مقرر شد کارگروه بافت فرسوده متشکل از جمعی از نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران و کارشناسان سازمان نوسازی به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در نوسازی بافت های فرسوه بطور مستمر تشکیل شود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0