اشکال «شهرسازی» در لایحه بودجه ۹۲

مرکز پژوهش های مجلس نواقص بودجه کل کشور در بخش مسکن را تشریح کرد: اشکال «شهرسازی» در لایحه بودجه ۹۲
سه تکلیف قانونی دولت مرتبط با بافت فرسوده، در لایحه بودجه سال آینده دیده نمی شود/ شروط مرکز پژوهش ها برای ادامه مسکن مهردر سال۹۲: فقط در بافت فرسوده ساخته شود/ نکته قابل تامل لایحه بودجه: کاهش شدید منابع مسکن مهر

روزنامه دنیای اقتصاد در گروه مسکن امروز نوشت :  لایحه بودجه سال آینده کل کشور از منظر آنچه دولت برای دو حوزه «مسکن» و «شهرسازی» تدارک دیده است، نشان می دهد، از یک سو تکالیفی که قوانین بالادستی –از جمله قانون برنامه پنجم- برای دولتمردان در این دو حوزه تعیین کرده است، در متن لایحه بودجه۹۲ رعایت نشده است و از سوی دیگر برای مهم ترین طرح مدنظر خود دولت –مسکن مهر- منابع و اعتبارات پیش بینی شده به شدت کاهش پیدا کرده است.
مرکز پژوهش های مجلس با انتشار ریز جدول هزینه و درآمد لایحه بودجه سال۹۲ کل کشور در بخش مسکن و شهرسازی، این قسمت از لایحه را به سفارش کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی کارشناسی قرار داده است. نتایج این بررسی حکایت از عدم توجه بودجه به سه ماموریت تکلیف شده به دولت در حوزه بافت فرسوده دارد، طوری که مرکز پژوهش ها در چند جای گزارش خود نسبت به عدم مشاهده منابع و ماموریت های مرتبط با بافت فرسوده، هشدار داده و در عین حال پیشنهاد اصلاح لایحه با رویکرد «استفاده از ظرفیت حداکثری ساخت مسکن در بافت فرسوده و همین طور تقویت اعتبارات آن» را داده است.
در گزارش مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اینکه طبق قانون مصوب برنامه پنجم، باید نیمی از منابع و تسهیلات بخش مسکن به بافت فرسوده اختصاص یابد و همچنین سالانه حداقل ۱۰ درصد بافت های فرسوده احیا و نوسازی شود، تاکید شده است: این دو رویکرد در لایحه بودجه سال۹۲ مشاهده نشده است.
همچنین عدم مشاهده مجوزی که قانون حمایت از نوسازی بافت فرسوده برای اختصاص یک هزار میلیارد تومان از بودجه هر سال به دولت داده بود نیز اشکال دیگری است که مرکز پژوهش ها به لایحه بودجه۹۲ وارد کرده است.
به گزارش «دنیای اقتصاد» مرکز پژوهش های مجلس با ارائه یکسری احکام پیشنهادی برای لحاظ کردن در لایحه بودجه جهت اصلاح نقاط ضعف لایحه، خواستار تامین اعتبار حداقل ۴ هزار میلیارد تومانی بافت های فرسوده برای نوسازی آنها از طریق انتشار اوراق مشارکت و همچنین فاینانس شده است. این مرکز همچنین ادامه ساخت وسازهای مسکن مهر در سال آینده را فقط در صورتی که مکان آن در بافت فرسوده باشد، مجاز دانسته است. بخشی از گزارشی که توسط مرکز پژوهش های مجلس در خصوص بررسی لایحه بودجه سال۹۲ کل کشور در بخش راه وشهرسازی تهیه شده است را در زیر بخوانید:
تنظیم بودجه کل کشور تابع قواعد و اصولی است و پیش بینی اعتبارات بودجه ای باید به نحوی باشد که زمینه تحقق اهداف و برنامه های مصوب و رافع نیازهای اعتباری بخش ها و برنامه های ذی ربط باشد. از این منظر دیدگاه حاکم بر بخش راه وشهرسازی در جهت گیری های ماده واحده و احکامی که در آن آمده است، بیانگر استمرار خلاهای سیاستی و نوعی غفلت و عدم توجه به ضروریات این بخش و انطباق آن با رویکردهای موضوعه در قوانین بالادستی است. ضرورت اهتمام در رفع مشکلات و تامین نیازهای این بخش از جمله جدیت در نوسازی بافت های فرسوده براساس معیارهای شهرسازی مدرن و تکلیف قانونی در ساخت ۵۰ درصد طرح مسکن مهر در این گونه بافت ها، جدیت در مقاو م سازی بناهای با اهمیت و ضروری، اصلاح برنامه توزیع جمعیت، ضرورت تقویت منابع اعتباری وزارت راه وشهرسازی و … از عمده ترین مواردی است که در این لایحه رعایت نشده است. میزان انعکاس رویکردهای قانونی بخش راه وشهرسازی در متن لایحه بودجه ۹۲ نشان می دهد در صورتی که این لایحه به همین منوال تصویب شود می توان گفت که بخش عمده ای از تکالیف و موارد عمده و موکدی مانند ضرورت احیا، نوسازی و بهسازی حداقل ۱۰ درصد بافت های فرسوده و ۵۰ درصد ساخت وسازهای مسکن مهر در این گونه بافت ها، تخصیص منابع اعتباری مورد نیاز مدیریت شهری، استانداردسازی تولید مصالح و رفع مشکل تامین مسکن اقشار مختلف و نیازمند جامعه از جمله جوانان با مشکل اجرا مواجه خواهند شد؛ بنابراین باید به آنها توجه کافی شود.
باید برای این کمبودها، احکامی به جهت فراهم سازی تحقق اهداف مندرج در قوانین، در لایحه بودجه لحاظ شود، از جمله اینکه: «وزارت راه وشهرسازی مکلف است ۱۰ درصد از بافت فرسوده را تا پایان سال ۹۲، با برخورداری از طراحی مدرن و به کارگیری تکنولوژی نوین ساخت وساز نوسازی کند. هر گونه ساخت مسکن مهر در سال۹۲ تنها در بافت های فرسوده امکان پذیر خواهد بود. به منظور تسریع در نوسازی بافت فرسوده، وزارت راه وشهرسازی، وزارت کشور و شهرداری ها پس از تصویب مجلس می توانند ۱۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کنند. و دست آخر اینکه دستگاه های متولی نوسازی بافت های فرسوده می توانند تا سقف ۱۵۰۰ میلیون دلار اعتبار فاینانس جذب کنند.»

نویسنده: فرید قدیری

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0