همایش بتن و زلزله

شانزدهمین همایش سالیانه موسسه بین المللی بتن ACI شاخه ایران با موضوع «بتن و زلزله، آینده بتن» به همت مرکز تحقیقات بتن در روزهای ۳ و ۴ دی ماه برگزار می شود.

رییس مرکز تحقیقات بتن گفت: ایران برای پیشرفت در بخش صنایع در سال های آینده باید حتما در بخش خصوصی سرمایه گذاری کند.  مصطفی احمدوند امروز در نشستی خبری با بیان این مطلب تاکید کرد: انجمن های علمی، صنفی و NGOها هستند که استانداردهای ملی و آیین نامه ها را برای جامعه مهندسی و صنعت تهیه می کنند و بر این اساس حکومت باید مسیر را برای ارتقای صنایع کشور هموار کند.

وی با بیان اینکه امروز روی سکوی بتنی پرواز ایران قرار گرفته ایم، پیش بینی کرد: ایران طی ۱۷ تا ۲۵ سال آینده در خاورمیانه و آسیای مرکزی نقش تعیین کننده ای در صنعت بتن داشته باشد و استمرار آموزش نیروهای انسانی از طریق مراکز علمی و دانشگاهی، نقش موثری در این زمینه ایفا می کند.

وی در ادامه سخنان خود با ارائه آماری از سوی مرکز آمار ایران اظهار داشت: براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۰، جمعیت کشور ۷۵ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۶۶۹ نفر بوده که از این تعداد ۷۱/۴ درصد ساکن شهرها، ۲۸/۵ درصد ساکن مناطق روستایی و ۰/۱ درصد در مناطق غیر ساکن هستند.

وی با بیان اینکه تعداد شهرهای ایران بالغ بر ۱۳۳۱ شهر ثبت شده است افزود: ۸ شهر بزرگ کشور اعم از تهران، کرج، مشهد، اصفهان، شیراز، قم، تبریز و اهواز بالای یک میلیون نفر جمعیت دارند و تراکم جمعیت کشور در هر کیلومتر مربع ۴۶ نفر ذکر شده است.

احمدوند افزود: در سال ۹۰ شماره مالکان عرصه و اعیانی یعنی واحدهای مسکونی زمین و بنا بالغ بر ۱۱ میلیون و ۸۷۵ هزار خانوار و مالکان بنا ۱ میلیون و ۳۱۷ هزار خانوار است. این در حالی است که شمار خانوارهای استیجارنشین ۵ میلیون و ۶۰۷ هزار خانوار است. به گفته وی سهم خانوارهای دارای ملک ۵۶/۴ درصد، بنا ۶/۳ درصد و استیجاری ۲۶/۶۰ درصد است.

طبق آمار، بالغ بر ۳۰ درصد جمعیت کشور در واحدهای آپارتمانی و ۶۹/۲۰ درصد در خانه های غیرآپارتمانی ساکن هستند. از این مجموعه ۲۵/۹ درصد از نوع سازه های اسکلت فلزی، ۱۸/۲ درصد سازه های بتن آرمه و ۵۵ درصد خشت و گل و آجر هستند.

کاربرد مصالح غیرمقاوم در ۷۸ درصد خانه های روستایی

وی ادامه داد: براساس این گزارش ۳۱/۷ درصد واحدهای مسکونی شهرهای کشور از نوع اسکلت فلزی و ۲۷ درصد سازه های بتنی و بتن آرمه هستند و ۴۶ درصد با استفاده از مصالح سنتی ساخته می شوند. همچنین تنها ۹/۵ درصد از خانه های روستایی از نوع اسکلت فلزی، ۱۱/۱ درصد بتن آرمه و ۷۸ درصد شامل مصالح غیرمقاوم و سنتی شامل طاق ضربی، خشت و… است.

رییس مرکز تحقیقات بتن همچنین خبر از تاسیس انجمن علمی مهندسی سازه های بتنی ایران با مجوز وزارت علوم داد و اظهار امیدواری کرد که این انجمن فعالیت خود را در زمینه های علمی و تخصصی و تحقیقی افزایش دهد.

۵ درصد استانداردهای ملی مربوط به صنعت ساختمان است

در ادامه این نشست، مدیرکل سابق دفتر تدوین امور استاندارد با اشاره به اینکه از ۲۳ هزار استاندارد ملی موجود در کشور ۵ درصد مربوط به ساختمان است و قدیمی ترین استانداردها نیز به صنعت ساختمان بازمی گردد اعلام کرد: سال گذشته ۲۵۰۰ استاندارد ملی تدوین شد که ۱۰۴ استاندارد آن مربوط به ساختمان بود.

عبدالرحمان پورحبیبی با بیان اینکه استانداردهای ملی باید براساس شرایط روز بازنگری شوند افزود: برای علمی و تخصصی تر کردن استانداردها، سازمان استاندارد پیش نویس استانداردها را به دبیران خارج از سازمان واگذار می کند و این دبیران به صورت تخصصی از ذی نفعان درخواست تهیه پیش نویس ها را براساس شرایط روز می کنند.

وی افزود: این پیش نویس ها در کمیته های ملی مطرح و با حضور ذی نفعان در این خصوص تصمیم گیری می شود. بر این اساس استاندارد بتن نیز به مرکز تحقیقات بتن به عنوان یک انجمن علمی و تخصصی واگذار شد.

این کارشناس با بیان اینکه در ایزو کمیته ملی بتن جدا از کمیته ساختمان است، گفت: این دو کمیته در ایران یکی بوده و در حال پیگیری هستیم تا کمیته ها را برای عملکرد هر چه تخصصی تر از هم جدا کنیم.

پورحبیبی همچنین با انتقاد از ضعف ترویج و آموزش در خصوص استانداردهایی که نوشته می شود، گفت: در این راستا باید اقدامات بیشتری صورت گیرد و برگزاری همایش هایی نظیر همایش بتن و زلزله نقش موثری در این زمینه دارد.

برگزاری همایش بتن و زلزله

در ادامه این نشست مجتبی احمدوند، نایب رییس انجمن تولیدکنندگان مواد شیمیایی صنعت ساختمان نیز گفت: در دهه ۷۰ صنعت بتن با مشکلات خاص ناشی از وقوع جنگ تحمیلی رو به رو بود و نیاز به تغییر و بازنگری در این صنعت احساس می شد.

وی ادامه داد: در این راستا تلاش ما برای آموختن مباحث کاربردی در کنار مباحث تئوری به دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های عمرانی بود و مرکز تحقیقات بتن تواسنت ضمن برقراری ارتباط با دانشگاه های گام های موثری در این مسیر بردارد.

احمدوند دستاورد فعالیت مرکز تحقیقات بتن را افزایش مقاومت بتن از ۷۰۰ به ۹۰۰ دانست و خاطرنشان کرد: با گذشت ۱۷ سال از راه اندازی مرکز تحقیقات بتن و آموزش نیروهای انسانی به ساخت سازه های مناسب و اصولی دست یافته ایم.

گفتنی است شانزدهمین همایش سالیانه موسسه بین المللی بتن ACI شاخه ایران با موضوع «بتن و زلزله، آینده بتن» به همت مرکز تحقیقات بتن در روزهای ۳ و ۴ دی ماه برگزار می شود. محورای اصلی این همایش شامل آینده بتن، ویژگی های بتن آماده، نقش افزودنی های شیمیایی و مکمل در نانو ساختار بتن آماده است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0