موفق ترین شیوه مدیریت شهری

یکی از جالب ترین و موفقیت آمیزترین شیوه ها در زمینهمدیریت شهری که مدت ده سال است در شهر «روچستر» ایالت نیویورک در حال اجرا است، طرحابتکاری NBN است که در واقع یک سیستم مدیریت شهری به شکل مشارکتی می باشد و در آنمردم همگام با دولت در تمامی تصمیم گیری های مربوط مشارکت می کنند.
در این روشهر کس اقدام به ساماندهی محیط اطراف خود می کند و سعی دارد در تمامی اقدامات سازندهدر زمینه بهبود وضعیت زندگی محل سکونت خود مشارکت کند. این سیاست عجیب که بازدهیبسیار خوبی تاکنون داشته است در اصطلاح«همسایه ها محیط اطراف در همسایگی خود راساماندهی می کنند (NBN)»عنوان گرفته است. طبق این طرح ساکنان «روچستر» برایآینده شهر خود برنامه ریزی می کنند و الویت های بودجه بندی شهر خود را مشخص میکنند.
در نخستین قدم شورای شهر تصمیم گرفت تا از انرژی های موجود در شهر و دانششهروندان بهره گیرد. زمانی که در سال ۱۹۹۴ «بیل جانسون» شهردار این شهر شد یکی ازاولین طرح های ابتکاری وی برنامه NBN بود. با جلب رضایت همه شهروندان برای برنامهریزی و انجام اقدامات عمرانی، شهر به ۱۰ بخش جغرافیایی تقسیم شد. برنامه ریزان وشهروندان هر قسمت ترغیب به همکاری با یکدیگر و ارایه راهکارهای مناسب شدند که درنتیجه چندین طرح کاربردی که اجرای آن بر عهده شهروندان بود، حاصل شد. از طرفی برایکسب اطمینان از سودمند بودن طرح های ارایه شده یک فرصت ۱۸ماهه برای آن ها در نظرگرفته می شد و بعد از آن طرح ها مورد بازبینی مجدد قرار می گرفت.
شورای شهرهمچنین ایده حضور مستقیم مشارکت کننده را ارایه کرد که طبق آن تنها طرح هایی موردقبول واقع می شدند که برنامه ریزان شهری آن بتوانند شرکت یا شرکایی که فرمی برایپشتیبانی از پروژه را به امضا» برسانند، معرفی کنند و زمانی طرح به مرحله اجرا درمی آمد که شهروندان منابع سرمایه گذاری در پروژه را که در اجرای آن بتوانند کمککنند، شناسایی کنند. از زمان اجرای طرح NBN حدود ۷۶درصد از برنامه های ارایه شده،تکمیل شده است.
البته باید به این نکته هم اشاره کرد که اجرای طرح های ارایهشده به طور کامل برعهده شهروندان نیست بلکه تلاش ها در راستای مشارکت هرچه بیشترآنان در این زمینه و حمایت از طرح های ارایه شده توسط مردم است. کلیه بخش های NBN با یک سیستم کامپیوتر مرکزی یا به عبارتی شبکه ارتباطی شهر به یکدیگر متصل می شوندکه به این طریق امکان دسترسی به اطلاعات شهری برای همگان میسر می شود. نرم افزارنقشه کشی gis، اطلاعات برنامه ریزی سه بعدی، پست الکترونیکی مطمئن و سیستم مدیریتفایل ها از دیگر تسهیلات و امکانات موجود است.
گروهی از مردم به همراه متخصصین،کار حفظ و به روز نگه داشتن شبکه را برعهده دارند. موسسه NBN که توسط شورای شهر وکالج محلی اداره می شود به شهروندان امکانات آموزشی در زمینه مدیریت، سازماندهیجامعه و مهارت های برنامه ریزی فنی را رایگان ارایه می دهد. شهروندان «روچستر» همچنین در سیاستگذاری تخصیص بودجه در زمینه های مختلف نیز صاحب نظر هستند که اینامر در واقع ابزار قدرت مردم محسوب می شود. از نخستین نتایج به دست آمده از اجراینخستین طرح های NBN در سال ۱۹۹۵ درک اهمیت بالا بودن کیفیت زندگی توسط مردم بود. درواقع پس از عملی شدن نخستین سیاستگذاری ها که به شکل مشارکتی انجام شد، شهروندان«روچستر» نسبت به حفظ محیط زندگی خود حساس شدند به طوری که همه سعی می کردند بهنوعی در رعایت بهداشت، پیشیگیری از وقوع جرایم و هر آنچه که لازمه زندگی آرام وسالم در یک محیط شهری است نقش داشته باشند. در نتیجه گروه های حفظ محیط زیست،پلیسی(نظارت بر اجرای قانون و برخورد با متخلفین) و نظارتی با مشارکت مردم تشکیلشد. با سهیم شدن مردم در برنامه ریزی های اصولی، نگرانی هایی در مورد منطقه گرایی وچگونگی تقسیم بخش های مختلف به وجود آمد که برای حل این مشکل ۱۲۰جلسه همگانی ظرف سهسال برگزار شد. البته علت این امر این بود که طبقه بندی های منطقه ای در آمریکا براساس آنچه طبقه بندی «اقلیدسی» نام گرفته است، انجام می شود در نتیجه توسعه در هریک از مناطق محدود به یک کاربری خاص نظیر تجاری یا صنعتی بودن، می شود که البته طرحهایNBN موجب ساماندهی نقص های موجود در این طبقه بندی ها شد.
NBN امکان سرمایهگذاری های خصوصی را برای پیشبرد اهداف توسعه شهری فراهم می کند که همین امر منجر بهساخت بسیاری از مراکز رفاهی و تفریحی توسط مردم شده است. دانشگاه های «روچستر» درهر دوره حدود هفتادهزار طور تمام قت ثبت نام می کنند و باید گفت که بیشتر ایندانشگاه ها در توسعه اقتصادی شهر و اجرای طرح هایNBN نقش بسیار مهمی دارند. ظرف دهسال گذشته NBN در ارتباط مجدد مردم و دولت نقش مهمی ایفا کرده است.
علاوه براینبیانگر این مطلب بوده است که دولت محلی هم می تواند در راستای اهداف مردم عمل کندبه نوعی که شهروندان کنترل امور زندگی خود را در اختیار داشته باشند و بتوانند درکلیه برنامه ها مشارکت کنند. با بازنشستگی «بیل جانسون» شهردار «روچستر» و مبتکرطرح NBN در اول ژانویه سال ۲۰۰۶، نیروهای جدید مصمم هستند با حفظ همان اصول درراستای اهداف NBN با مشارکت مردم قدم بردارند.

منبع : روزنامه ابتکار- خبرنامه الکترونیکی آفتاب

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0