نماهای ساختمان

در ساختمان‌ سازی به سوی بیرونی یک ساختمان نما گفته می‌شود، در طراحی ساختمان، نما مهم‌ترین بخش به شمار می‌رود زیرا نما چارچوب کار برای بقیه اجزای ساختمان را مشخص می‌کند.

بسیاری از نماها ارزش تاریخی دارند و در کشورهای گوناگون قوانین سختگیرانه‌ای در مورد موضوع تغییر نما وجود دارد که برخی از این قوانین هر گونه دگرگونی در نماهای تاریخی را ممنوع می‌کند، این در حالیست که هیچ قانون مشخصی به منظور اینکه سازندگان ساختمان از چه نوع نما و با چه رنگی استفاده کنند وجود ندارد.

نماهای ساختمان باید به شکلی باشند که چشم بیننده را به سوی خود جذب کند و آلودگی بصری برای آنها ایجاد نکند، اما وقتی وارد استان خراسان شمالی و شهر بجنورد می‌شویم این وضع بدتر است و در نگاه اول این شهر با چهره‌ای آشفته به نظر افراد می‌رسد. خراسان شمالی به عنوان گنجینه فرهنگ‌ها در کشور معروف است اما در نماهای ساختمان‌های موجود در شهرهای آن هیچ نشانی از فرهنگ و تاریخ این استان وجود ندارد.

زمانی که چرخی در داخل مرکز استان زده می شود، ساختمان‌ها با نماهایی با سنگ مرمر سفید، قهوه‌ای، قرمز و یا کامپوزیت که یک در میان در کنار یکدیگر قرار گرفته اند دیده می‌شود که حتی برخی از ساختمان‌ها نیمی از ساختمان خود را با سنگ و نیمی دیگر را با شیشه، نیمی را با شیشه نیمی را با کامپوزیت، نیمی با سنگ و قسمتی را با آجر نما کرده‌اند و از سوی دیگر بسیاری از ساختمان‌ها به طور کلی فاقد نما هستند.

سیمان‌های رنگی همچون پرتغالی، قهوه‌ای، سبز و یا خاکستری یکی دیگر از مصالحی است که اخیراً افرادی که در ساختمان سازی با بحران پول مواجه می‌شوند از آن استفاده می‌کنند اما رنگ‌های استفاده شده در آن هیچ همخوانی با شرایط فرهنگی و اقلیم این استان ندارد. ترکیب رنگ‌های به کار برده شده از دیگر مواردی است که به علت عدم وجود هماهنگی بین آنها چشم شهروندان را آزار می‌دهد، و به طور کلی نماهای ساختمانی به کار برده شده شهر بجنورد و سایر شهرها، این استان را به مکانی زشت مبدل کرده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی در خصوص وضعیت نماهای ساختمانی در این استان گفت: از ابتدا که وارد شهر می‌شویم تا به ادارات و فضاهای عمومی برسیم، نما و مشخصات طولی و حدود خیابان باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر خوانا بودن مسیر، مسیر به چشم هر بیننده‌ای خوشایند باشد و آلودگی بصری برای افراد ایجاد نکند.

علی اکبر رمضانی افزود: در نگاه دوم نماهای ساختمان باید به گونه‌ای باشد که وقتی فرد جدیدی وارد شهر می‌شود از نماها و ترکیب رنگ‌های موجود در آن اطلاعاتی در خصوص شهر و مشخصات آن به دست آورد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در بیشتر شهرهای کشور، بحث شهرسازی به خصوص در ورودی‌های شهر رعایت نشده است ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر مشخصات محله و ظرفیت‌های آن محله متناسب با استعدادهای آن نبوده و در یک منطقه آن قدر کاربری های تجاری آن را اضافه شده که از ظرفیت‌های سرانه شهری که یکی از آنها نمای ساختمان‌ها است و توجه به آن نیز ضروری نیز می باشد، غفلت شده است.

رمضانی تاکید کرد: یکنواختی نما با محیط خود یکی از خصوصیات نماهای ساختمانی است اما در شهر بجنورد متاسفانه هر کسی با سلیقه خود هر طوری که دلش می‌خواهد از نماها استفاده می‌کند که با طرح‌های ساختمان مجاور هیچ‌گونه همخوانی ندارد. به گفته وی نمای ساختمان حق همه شهروندان است چه کسانی که در آن شهر زندگی می‌کنند و چه کسانی که برای چند ساعتی وارد آن شهر شده‌اند.

این مقام مسوول اظهار کرد: در شهر بجنورد قرار بر این شد تا به منظور ایجاد هماهنگی در نماهای ساختمانی طرح بالادستی که تدوین شده بود اجرا شود اما این امر عملی نشد. وی تصریح کرد: عدم اطلاع شهروندان یکی از دلایلی بود که موجب شد تا این طرح اجرایی نشود و علاوه بر آن برای داشتن یک شهر با نماهای هماهنگ و زیبا نیاز به فرهنگ سازی می‌باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی توضیح داد: یکی از دلایلی که موجب شده تا با ناهمگونی نماهای ساختمانی مواجه شویم این است که ساخت و سازها در کشور قانونمند نشده است و چارچوبی مدون برای تولید ساختمان وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: هم اکنون هر کسی که اندکی سرمایه داشته است ساختمان ساز شده است.

رمضانی تاکید کرد: تا زمانی که ساختمان توسط افراد متخصص ساخته نشود با این گونه مشکلات از قبیل نماهای زشت و بی کیفیت مواجه هستیم، بنابراین در این فرایند باید افرادی بیایند که متخصص باشند و طبق طرح‌های بالادستی عمل کنند. وی در خصوص سیمان‌هایی که به عنوان نمای ساختمان استفاده می‌شود توضیح داد: سیمان نمای ساختمان نیست اما اگر استفاده می شود باید از انواعی مصرف شود که کیفیت و رنگ آن متناسب با منطقه باشد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0