خلاصه کتاب شبکه ارتباطی در طراحی شهری(۴)

– شبکه ارتباطی شهر : شبکه ارتباطی سریع که جنبه غیر محلی دارد و شریانهای ظریف شبکه دسترسی که مقصد و مبدا ترافیک در ان می باشد .
برای تصمیم گیری در مورد انتخاب شبکه دسترسی متناسب با وضعیت و موقعیت محدوده طرح باید نکات زیر را مورد توجه قرار داد :
وسعت منطقه ،بافت طراحی شده منطقه ،موقعیت منطقه نسبت به مناطق مجاور خود، موقعیت منطقه نسبت به شبکه ارتباطی غیر محلی ، موقعیت منطقه نسبت به فضاهای باز و تفریحی ، توپوگرافی منطقه ، وضعیت شبکه تاسیسات شهری ،حجم ترافیک مورد انتظار و دسترسی به خطوط اتوبوسرانی شهری ،همچنین توجه به مقرون به صرفه بودن طرح را مورد بررسی قرار داد زیرا هزینه زیاد باعث افزایش قیمت زمین و در نتیجه بالا رفتن قیمت مسکن و اجاره ها می شود .
طول شبکه دسترسی و حجم بناها با هم فضای باز را بوجود می اورد که در کیفیت محدوده مسکونی و کلا سیمای یک شهر موثرند پس شبکه دسترسی باید جذاب ، دلپذیر و متنوع طراحی شود . با حجم بناها یک بافت پر از فضاهای عمومی و خصوصی تشکیل شود .
– شبکه های ارتباطی از نظر وظیفه و اهمیت :
۱- آزادراه : این راه برقراری راه سریع بین شهرهای منطقه یا کشور که دسترسی مستقیم به اراضی مجاور منظور نمی گردد و در یک مسیر مجزا از دیگر جریانات ترافیک قرار دارد .
۲- بزرگراه یا اتوبان شهری : راه برقراری ارتباط سریع بین مناطق عمده شهر را فراهم می آورد . تقاطع های این خیابان غیر هم سطح و ورودی های ان معدود است . خیابان اصلی به ان اتصال دارد و اگر از مسیر جنگل یا تفریحی عبور کند ان را بیشه زار یا park way می نامند .
۳- خیابان اصلی درجه یک عبوری یا شاهراه : برقراری ارتباط بین بزرگراه و خیابانهای جمع کننده و یا مراکز اصلی ثقل و محلات بزرگ شهر را فراهم می اورد . در این خیابان امکان دسترسی به اراضی مجاور از طریق کندرو وجود دارد . نوع تقاطع ها هم سطح است و لازم است کلیه تقاطع ها به چراغ راهنما مجهز باشند .
۴- خیابان اصلی : این خیابان برقراری ارتباط بین بزرگراه و خیابان جمع و پخش کننده و مراکز ثقل و محلات شهر را برقرار می سازد . امکان دسترسی به کاربری های شهری بطورمستقیم وجود دارد که در شهرهای متوسط خیابان اصلی نقش خیابان اصلی درجه یک عبوری یا شاهراه را بر عهده دارد .
۵- خیابان جمع و پخش کننده : برقراریرارتباط بین خیابان اصلی و فرعی یا محله های مجاور را بر عهده دارد . این خیابان ترافیک چند خیابان فرعی را جمع اوری نموده به خیابان اصلی یا خیابان اصلی درجه یک عبوری منتقل می کند . دسترسی مستقیم به کاربری های شهری پیرامون وجود دارد و از تقاطع با خیابان اصلی از چراغ راهنما استفاده می شود .
۶- خیابان فرعی بن باز و فرعی بن بست : برقراری ارتباط بین واحد همجوار و امکان دسترسی به مناطق مسکونی ، تجاری و صنعتی و …مجاور را فراهم می کند . امکان دسترسی به کاربریهای پیرامون وجود دارد .
۷- فرعی پیاده : معابر کم عرض می باشد که در بلوکهای ساختمانی جهت دستیابی اماکن مجاور است و در مواقع اضطراری ماشین رو .
۸- دسترسی پیاده و دوچرخه : فقط جهت عابر پیاده و دوچرخه می باشد و در حریم خیابان سواره قرار ندارد ، این معابر از داخل پارک و فضای سبز عبور کرده و بلوک مسکونی را به مرکز محلات مربوط می کند .

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0