خلاصه کتاب شبکه ارتباطی در طراحی شهری(۱)

تاریخچه پیدایش وسایل نقلیه در جهان : در حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد استفاده از ارابه هایی که چرخهای آنها را صفحه ای مدور تشکیل می داد و به وسیله ۴ راس الاغ کشیده می شدند مرسوم بود و بعد به چرخهای پره ای تبدیل شده که این ارابه ها ۲چرخ و ۴چرخ بودند و اسب آنها را می کشید و برای حمل مسافر و کالا مناسب بودند تا اینکه در سال ۱۸۶۷ اولین دوچرخه اختراع شد بعد در سال ۱۸۸۳ اولین اتومبیل احتراقی توسط دایلمر به ثبت رسید و در سال ۱۸۸۵ با ابداع لاستیک بادی که به سرعت و نرمی بیشتری برای اتومبیها کمک می کرد اولین گام را برای تولید انبوه وسیله نقلیه موتوری برداشت .

ورود اتومبیل در ایران : ۱۰۰ سال پیش تنها وسایل نقلیه در ایران عبارت بود از کجاوه ،پالکی، عماری، کالسکه ،درشکه و واگن اسبی تا اینکه در سال ۱۲۸۳ اولین اتومبیل یا کالسکه بخار به وسیله مظفر الدین شاه قاجار به تهران آورده شد . در سال ۱۳۰۵ لایحه تاسیس شرکت اتوبوسرانی از مجلس شورای ملی گذشت و به شرکت دانمارکی داده شد . در سال ۱۳۲۶تاکسیرانی با ۲۰ دستگاه تاکسی آغاز به کار کرد تا اینکه در سال ۱۳۲۶و۱۳۳۷ پروانه تاسیس کارخانه منتاژ جیپ و فیات به وسیله وزارت صنایع و معادن صادر شد و شروع به منتاژ اولین وسیله نقلیه در ایران کردند.

وضعیت معابر در۱۰۰ سال پیش : معابر بصورت کوچه های پر پیچ و خم و تنگ که در تابستان پر از گرد و غبار و در زمستان پر از گل و لای بودند که ارتباط بین معابر اصلی و واحد های مسکونی شهر را فراهم می ساخت .

( دکتر فریدون قریب)

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0