تاریخچه طرح های شهری ایران

قبل از تهیه طرح های شهری به شکل متداول کنونی ، طرح پیشنهادی شهر همدان ، به عنوان اولین طرح شهری توسط کارل فریش ، مهندس چرم ساز ، تهیه و به وزارت داخله پیشنهاد شد و در آبان ماه سال ۱۳۱۰ به تصویب وزارت داخله رسید . همچنین در سال ۱۳۲۴ ، بخش شهرسازی و طرح ریزی در سازمانی موسوم به « سازمان اصل چهار ترومن » در ایران تشکیل شد و مسئولیت آن بر عهده چند مهندس شهرساز ، از جمله دکتر تورسن و مهندس گیبس ، نهاده شد . این عده نیز برای اولین بار مطالعات و طرح ریزی سه شهر
شیراز ، اصفهان و سنندج را به زبان انگلیسی تهیه کردند .

علاوه بر این ، سربازان گروه صلح با امضای قراردادی بین هیئت عمران بین المللی امریکا و وزارت کشور در دهه ۳۰ ، به ایران آمدند و در وزارت کشور مشغول به کار شدند و برای بیشتر شهرها ، طرح شبکه بندی و گذربندی تهیه کردند .
طرحهای شهری با کیفیتی که در حال حاضر در کشور متداول است ، از ابتدای برنامه سوم عمرانی کشور ( ۱۳۴۶-۱۳۴۱ ) آغاز شد . در سالهای اول اجرای برنامه عمرانی سوم ، قرارداد تهیه طرح جامع بین سازمان برنامه و بودجه و تعدادی از مشاوران منعقد گردید . تا اینکه در سال ۱۳۴۳ وزارت آبادانی و مسکن و به دنبال آن شورای عالی شهرسازی تأسیس شد و نظارت در کار تهیه طرحهای جامع شهرهایی که قرارداد آنها قبلا منعقد شده بود به عهده دبیرخانه شورای عالی شهرسازی محول شد و پس از مدتی عقد قراردادهای جدید در این مورد به دبیرخانه مذکور واگذار گردید .
اولین طرحی که به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید ، طرح جامع بندر لنگه بود که در سال ۱۳۴۵ تصویب شد . پس از آن در سال ۱۳۴۶ ، طرح جامع شهرهای بندرعباس ، تهران ، تبریز ، قزوین و رشت به تصویب رسید . در سال ۱۳۴۷ نیز طرح جامع شهرهایی چون بندرانزلی ، همدان ، اهواز ، بابل و بابلسر به تصویب رسید و روند تصویب طرحها در شورای عالی شهرسازی همچنان ادامه یافت ، به طوری که تا پایان سال ۱۳۷۸ ، ۲۱۹ طرح جامع شهری به تصویب رسید .

منبع: دانشنامه رشد

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0