ضوابط در شهرها، به ‏ویژه در شهرهای جدید

آسان‏سازی، بکارگیری و آموزشی نمودن ضوابط و مقررات ویژه معلولین و ارزیابی اجرایی این ضوابط در شهرها، به ‏ویژه در شهرهای جدید
معماری
آقای مهندس امیر نورانی
خانم مهندس شهره فتحی زاده

این طرح بر اساس اولویت مباحث و ترتیب موضوعات در طول انجام تحقیق در سه مرحله به انجام رسیده ‏است. محقق در مرحله اول به طرح مسئله و اهمیت توجه به متغیر «توانایی جسمی-حرکتی» انسان از دوران کودکی تا سالمندی و شرایط ثابت محیط مصنوع و ضرورت«قابلیت دسترسی» بناها و فضاهای شهری برای همه طول عمر پرداخته و تاکید گردیده که مخاطبان «ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری معلولان جسمی-حرکتی» تنها معلولان نبوده و همه مردم را شامل می‏گردد. در این مرحله در سه فصل به تعریف معلولیت، انواع آن و تاثیر معلولیت بر تحرک فرد می‏پردازد. سپس جایگاه اجتماعی معلولان و تغییرات تاریخی این جایگاه مورد مطالعه قرار گرفته و در نهایت تاثیر دوران نوین، پیشرفت علم پزشکی، گسترش دموکراسی، سازمان ملل متحد و نهادهای مدنی بر شرایط اجتماعی معلولان و به تبع آن بر حوزه معماری و شهرسازی به تشریح آمده ‏است. در پایان این مرحله نیز اقدامات دولت‏ها و نتایج شش سمینار بین‏المللی درباره پیش‏شرط‏های ایجاد و گسترش محیط بدون مانع ارائه شده‏است. همچنین در پیوست گزارش مرحله اول، با معرفی کتاب مداخله طراحی و ترجمه بخش‏هایی از آن برخی از نتایج جستجوهای محققان خارجی ارائه شده ‏است. مرحله دوم ضمن ارائه تعاریف و اختصارات، محدوده جغرافیایی تحقیق در سه فصل به شناخت شکل، ارزیابی اجرای ضوابط و آسان‏سازی بکارگیری ضوابط می‏پردازد. در انتها، نقدی بر کتاب ضوابط مورد تحقیق صورت گرفته و سپس نمونه‏هایی از گزارش‏ها و تصاویر نقشه‏ها و پروانه‏های ساختمانی مرتبط با موضوع طرح ارائه شده‏است. مرحله سوم این طرح به شناخت مسئله آموزش و اهمیت آن در رابطه با موضوع طرح می‏پردازد. در این مرحله پس از تبیین روشن مناسب تحقیق، به بررسی ادبیات تخصصی موضوع تحقیق پرداخته و به دنبال آن تجربیات دانشگاه‏های معتبر اروپایی و آمریکایی مورد مطالعه قرار گرفته ‏است. سپس ضمن بررسی اهداف، ساختار و محتوای دروس دانشکده‏های معماری کشور، به امکان‏سنجی ملحوظ نمودن آیین‏نامه مصوبه در چارچوب ساختار دروس فعلی پرداخته می‏شود. همچنین تدوین برنامه مستقل درس معماری و شهرسازی برای افراد معلول جسمی-حرکتی و شرح درس‏های پیشنهادی انجام شده ‏است و یک کتاب‏شناسی جامع، شامل منابع معتبر فارسی و انگلیسی نیز در فصل انتهایی آورده شده ‏است. ضمناً به پیوست نمونه‏هایی از مکاتبات و تماس‏های بین‏المللی و مشخصات و سرفصل‏های دوره کارشناسی معماری و بخشی از شرح درس‏های «‏طراحی همه‏شمول» در شبکه اینترنت آورده شده ‏است. در این تحقیق چهار زمینه اصلی مورد توجه قرار گرفته است: ۱- معلولیت و رویکرد اجتماعی معلولان، که با شناخت انواع معلولیت و روند تحولات اجتماعی در ارتباط با معلولان و شکل گیری نهادهای مدنی، برای ارتقای حقوق شهروندی معلولان تلاش شده است، ۲- آسان سازی بکارگیری ضوابط برای کاربران، ۳- مطالعه و شناخت الگوهای ساخت‏وساز شهرها به ویژه در شهرهای جدید و مقایسه آن با الگوهای مورد نظر ضوابط برای ارزیابی قابلیت اجرای ضوابط و ۴- تهیه متون آموزشی برای آشنایی دانشجویان رشته‌های مرتبط و فارغ التحصیلان رشته‌های مذکور با مقوله انواع معلولیت و محدودیت‌های حرکتی و راه‏حل‏های مقابله با آن در فضاهای شهری و بناها.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0