مبانی پایداری توسعه کلانشهرها با تاکید بر کلانشهر تهران

مبانی پایداری توسعه کلانشهرها با تاکید بر کلانشهر تهران

تالیف: دکتر فرزانه ساسان پور
ناظر علمی: دکتر محمدتقی رضویان
صفحه آرا: اکرم رحیمی
طرح جلد: یعقوب قاسمی
نوبت چاپ: اول – سال ۱۳۹۰
شمارگان: ۲۰۰۰ نسخه
بها: ۵۰۰۰۰ ریال
ناشر: مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران

شهرنشینی جریانی جهانی است. پیش‌بینی می‌شود که در قرن جدید بیش از نیمی از جمعیت جهان در محیط‌های شهری زندگی کنند. فرآیند شهرنشینی در کشورهای جهان سوم در مقایسه با کشورهای صنعتی، دارای شتاب بیشتری است. توسعه شهری به عنوان یک مفهوم فضایی را می‌توان به معنی تغییر در کاربری زمین و سطوح تراکم، جهت رفع نیازهای ساکنان شهر در زمینه مسکن، حمل‌ونقل، اوقات فراغت و غذا و غیره تعریف کرد. چنین توسعه‌ای زمانی پایدار خواهد بود که در طول زمان، شهری از نظر محیط زیست قابل زندگی (هوای پاک، آب آشامیدنی سالم، اراضی و آبهای سطحی و زیرزمینی بدون آلودگی و غیره)، از نظر اقتصادی بادوام (اقتصاد شهری باید بتواند با تغییرات فنی و صنعتی جهت حفظ مشاغل پایه‌ای‌ هماهنگ شود و مسکن مناسب و در حد استطاعت ساکنانش را با یک بار مالیاتی سرانه عادلانه تأمین نماید) و از نظر اجتماعی همبسته (الگوهای کاربری زمین، همبستگی اجتماعی و احساس شهروندی به گونه‌ای باشد که انسان بتواند درآمدی عادلانه به دست آورد، سرپناه مناسب تهیه و احساس راحتی کند) و در کل تلاش و وقت شهروندان و مسئولان برنامه‌ریزی شهری صرف ارتقای کیفی و حفظ ارزش‌ها و شاخص‌های پایداری توسعه شهر گردد.

بر همین اساس، کتاب «مبانی پایداری توسعه کلانشهرها با تأکید بر کلانشهر تهران» به عنوان یکی از موضوعات تألیف و ترجمه این مرکز در اولویت قرار گرفت. این کتاب به چهار بخش اصلی تقسیم‌بندی شده است. بخش اول با عنوان مروری بر دیدگاه‌ها و نظریه‌های مرتبط با توسعه کلانشهرها مشتمل بر دو فصل می‌باشد. فصل اول به دیدگاه‌ها و نظریه‌های مربوط به اکولوژی (بوم‌شناسی) اختصاص دارد و در فصل دوم دیدگاه‌ها و نظریه‌های مربوط به توسعه و مفاهیم آن ارایه شده است. بخش دوم کتاب به آثار توسعه بر ناپایداری، ابعاد و شاخص‌های پایداری پرداخته است. فصل اول این بخش به آثار توسعه بر ناپایداری ‌کلانشهر‌ها اختصاص دارد. فصل دوم بر ابعاد پایداری توسعه کلانشهرها و فصل سوم بر شاخص‌ها و معیارهای پایداری توسعه کلانشهرها متمرکز شده است. در بخش سوم کتاب ابعاد، تحولات و شاخص‌های پایداری کلانشهر تهران طی دو فصل تحت عناوین ابعاد پایداری و تحولات؛ و شاخص‌های و معیارهای پایداری کلانشهر تهران بررسی شده است. روش‌های ارزیابی و راهبردی پایداری کلانشهر تهران در بخش چهارم ارایه گردید؛ بدین ترتیب که ابتدا روش‌های ارزیابی اثرات بوم‌شناختی و زیست‌محیطی و سپس محاسبه جاپای بوم‌شناختی کلانشهر تهران بررسی شده‌اند.

در اینجا، از تمام پژوهشگران و صاحب‌نظران استدعا دارد با ارایه نظرات، انتقادات و پیشنهادهای اصلاحی خود زمینه ارتقا و بهبود آثار منتشره توسط این مرکز (ناشر) را فراهم سازند. به امید آن که انتشارات این مرکز به غنای علمی ادبیات برنامه‌ریزی شهری منجر و دریچه‌های نوینی به روی جامعه‌ی علمی امور شهری بگشاید. در پایان از همکارانی که در فرآیند تألیف، ویراستاری، چاپ و انتشار این کتاب مشارکت داشته‌اند، تشکر و قدردانی می‌شود.

 برای دریافت متن کامل اینجا را کلیک کنید.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0