زمینه ‏های کاربردی ITS در حمل و نقل و ترافیک

در تمام دنیا، استفاده بهینه از انرژی و زمان در سرلوحه کارها قرار می ‏گیرد، در حمل و نقل نیز طرح ‏های جدید با استفاده از فناوری به منظور رسیدن به این هدف حرکت می ‏کنند .
به گزارش ایلنا، نظام هوشمند حمل و نقل (its) طیف وسیعی از ابزارهای جدید اداره شبکه حمل و نقل و خدمات ‏رسانی به مسافران را در بر می ‏گیرد .
در واقع its اختلاط فناوری ‏های اطلاعاتی و ارتباطی با وسایل نقلیه و شبکه ‏های راهی است که مسافران و کالاها از طریق آن جابه جا می ‏شوند .
گفتنی است, ابزارهای its این امکان را به مسوولان، ‏سازمان ‏ها و مسافران می ‏دهد تا از اطلاعات بهتر و هماهنگی مناسب ‏تری برخوردار شوند و تصمیم ‏های صحیح ‏تری برای برنامه ‏ریزی سفر اتخاذ کنند .
بر این اساس کسانی که به طور مستقیم از مزایای its سود می ‏برند، مالکان, اداره ‏کنندگان و کاربران وسایل نقلیه و دیگر مسافران گرفته تا آنهایی که مخارج زندگیشان از طریق شبکه جاده ‏ای تامین می ‏شود، همه با شرایط و نیازهای گوناگون از its سود خواهند برد .
همچنین, از مزایای its می ‏توان به کاهش تصادفات, کمک به کاهش تراکم ترافیک، نظارت و حفاظت محیط زیست، صرفه ‏جویی در نیروی انسانی و حذف خطاهای انسانی، کارآیی عملیات و افزایش بهره ‏وری اشاره کرد .
کشورهایی که در سال ‏های اخیر از برنامه ‏های its استفاده کرده ‏اند، درباره کاربردهای ممکن آن به توافقی رسیده ‏اند که تحت عنوان خدمات کاربران شناخته می ‏شود .
به گزارش نشریه برنامه, طبقه ‏بندی انواع خدمات ارایه شده به کاربران را می ‏توان به صورت atms ( نظام ‏های پیشرفته مدیریت ترافیک)، atis ( نظام ‏های پیشرفته اطلاع ‏رسانی به مسافران)، avgs ( نظام ‏های پیشرفته کنترل وسایل نقلیه)، apts ( نظام ‏های پیشرفته حمل و نقل همگانی)، gvo ( عملکردهای ناوگان تجاری)، ep (پرداخت الکترونیکی) و ems (مدیریت ‏های وضعیت ‏های اورژانس ایمنی) نشان داد که به عنوان مثال به وسیله نظام ‏های پیشرفته مدیریت ترافیک می ‏توان با استفاده حداکثری از ظرفیت شبکه جاده ‏ای اطمینان حاصل کرد .
بر اساس این گزارش, نظام ‏های کنترل ترافیک شهری vts است . همچنین, نظام مدیریت بزرگراه ‏ها و نظام ‏های پارکینگ بر وضعیت ترافیک نظارت دقیق داشته و نیز به عنوان یک ابزار مهم در برقراری نظم ترافیکی عنوان می ‏شوند .
شایان ذکر است, داشتن نظام پارکینگ کارآ باعث می ‏شود, آلودگی ‏های درون ‏شهری ناشی از آمد و شد خودروها و همچنین اختلال ‏های ترافیکی کاهش یابد .
atis نیز سیستمی است که این امکان را به مسافران می ‏دهد, تا با توجه به وضعیت ترافیک در هنگام سفر بتوانند تصمیم ‏های مناسبی را در ارتباط با سفر به دست آورند . به این ترتیب زیرساخت ‏های نظام اطلاع ‏رسانی به مسافران شامل کیوسک ‏ها، صفحات وب، اینترنت و رادیوی هشدار دهنده راه ‏ها است که می ‏توانند این امکان را ایجاد کنند, تا اطلاعات ترافیکی که توسط منابع مختلف جمع آوری شده ‏اند, به عموم استفاده ‏کنندگان عرضه شوند .
این گزارش می ‏افزاید: پیشرفت در فناوری کارت ‏ها، توانایی جدیدی را برای نظام ‏های دریافت کرایه حمل و نقل ایجاد کرده است, انواع فناوری ‏های جدید می ‏توانند امنیت، توانایی انجام چند عمل به صورت هم ‏زمان، راه ‏حل ‏ ‏های نرم ‏افزاری، ظرفیت و قابلیت جابه ‏جایی داده ‏ها و خاصیت غیرتماسی بودن کارت ‏ها را ایجاد کنند و افزایش دهند .
این گزارش حاکی است, پرداخت کرایه به وسیله پول نقد از گذشته بسیار دور یکی از مشکلات نظام حمل و نقل بوده است . در سال ‏های اخیر در بعضی کشورهای دنیا به خصوصآمریکا انواع مختلفی از دستگاه ‏ها و فناوری ‏های پرداخت کرایه نظیر کارت نوار مغناطیسی، کارت ‏های اعتباری و هوشمند و نیز از طریق تلفن همراه مورد استفاده قرار گرفته است . به طوری ‏که در کارت نوار مغناطیسی که توسط ماشین ‏های خودکار که در ایستگاه ‏های نظام حمل و نقل کار گذاشته شده ‏اند، از استفاده ‏کنندگان پول دریافت و در نوار مغناطیسی ذخیره می ‏شود .
همچنین, کارت ‏های اعتباری و هوشمند سهولت پرداخت را ممکن و دارای امنیت است و نیز استفاده از تلفن همراه برای پرداخت عوارض، کرایه و هزینه پارکینگ به کار گرفته می ‏شود . بنابراین با توجه به سرعت پیشرفت روش ‏های مختلف حمل و نقل و نقش به ‏سزای آن زندگی، ناگزیر به استفاده از فناوری ‏های پیشرفته هستیم و می ‏توانیم اثرهای چشمگیر آن را در بهره ‏وری از امکانات موجود مشاهده کنیم .

منبع : اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0