۵ مانع اصلی کاربرد سیستم های حمل و نقل هوشمند- ITS

سیستم حمل و نقل هوشمند پتانسیل بسیار زیادی در توسعه سیستم های حمل و نقل جاده ای دارد که بدلایل مختلف نمی توان از همه قدرت و کارایی آن استفاده کرد.

۵ مانع اصلی قابل ذکر به شرح زیر است:

 

۱- عدم شفاف سازی مزایای هزینه ای

کاهش ترافیک و یا کاهش میزان تصادفات ارزش پولی زیادی دارد، کاهش استرس سفر و یا مزایای اجتماعی حمل و نقل روان را نیز می توان به کمیت و ارزش پولی معادل تبدیل نمود که رقم قابل توجهی خواهد شد.

البته بررسی هزینه زیرساختها و تعیین اثر آن بر تک تک سیستم های حمل و نقل هوشمند بصورت جداگانه و تبدیل آنها به کمیت های پولی کار  بسیار دشوار و پیچیده ای است از طرفی تصمیم گیرندگان براساس ارزیابی هزینه سود هر پروژه می توانند تصمیم گیری کنند و با اینکه مزایای استفاده از سیستم های هوشمند روشن است ولی بدلیل عدم کمیت سازی پولی اثر هر یک از سیستم ها ارزش واقعی خود را در تصمیم گیری ها نداشته و بعضا نادیده گرفته می شوند.

 

۲- ضعف نمایش مزیت ها

اغلب سیستم های ITS نمی توانند توجه عموم مردم را به خود جلب کنند ، در حالیکه سرمایه گذاریهای دیگری مثل توسعه راهها و یا جدید کردن ساختمانها کاملا روشن بوده و در نظر گرفته می شود این مسئله حتی در بین سیاست گذاران هم وجود دارد.

 

۳- عدم مسئولیت

در حال حاضر نوعی خلاء در مسئولیت عدم استفاده از سیستم های حمل و نقل هوشمند وجود دارد که باعث ایجاد مانعی در کاربرد سیستم های ITS شده است.

برای مثال در نظر بگیرید در یکی از بزرگراهها بدلیل مشکلات تکنیکی که باعث عدم نمایش سرعت مجاز صحیح می شود ، تصادف شده و ترافیک زیادی ایجاد می شود، سازمان حمل و نقل که مسئول ترافیک آن منطقه بوده ، مسئولیت این تصادف را بر عهده نداشته و ارگانهای مردمی دیگر نیز آمار تصادفات و تغییرات آنرا که ناشی از ضعف تعمیر و نگهداری زیرساختهای بزرگراهی می باشد را در نظر نمی گیرند در حالیکه کاربرد یکی از انواع زیرساختهای حمل و نقل هوشمند مشکل را مرتفع ساخته و از بروز چنین مسائلی جلوگیری خواهد کرد.

 

۴- رقابت دراستفاده از بودجه

همیشه در مقابل سرمایه و بودجه تعیین شده تعداد زیادی پروژه مختلف وجود دارد که مسئولین ناگزیر به اولویت بندی آنها می شوند و سعی می کنند از پروژه های زیربنایی و یا اجرایی  در شرایط مختلف براساس سیاستهای خود انتخاب کنند که آیا توسعه امکانات موجود بهتر است یا سرمایه گذاری و ایجاد  یک زیرساخت جدید .

 

۵- اختلاف نظرها

با توجه به اینکه برای رفع هر مشکل ترافیکی معمولا چند راهکار وجود دارد و همیشه بین کمیته تصمیم گیری اختلاف عقیده وجود دارد جهت گیری تصمیم نهایی قابل پیش بینی و تضمین شده نیست، در انجام پروژه ها و استفاده از سیستم های هوشمند حتی بین کارشناسان و متخصصین ITS نیز اختلاف عقیده وجود دارد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0