پیک و انواع آن

Courier (پیک) عبارت است از شرکت یا شخصی که جهت ارسال کالا، بسته، پیام و یا انجام خدمات سریع استخدام می شود. این شرکت ها از شرکت های پست بوسیله مواردی چون سرعت، امنیت، ردیابی کالا، سرویسهای تخصصی و جداگانه، زمانهای تحویل قابل تشخیص و تمایز می باشند. استفاده از خدمات پیک از سرویس های پستی گرانتر بوده و استفاده از آنها به بسته هایی محدود می شود که در یک یا چند مورد از موارد ذکر شده در بالا دارای ارزش بالاتری باشند که بتوانند این تفاوت هزینه را پوشش دهد.

شرکت های مختلف در مقیاس های گوناگون فعالیت می نمایند بعضی در محدوده همان شهر، منطقه، کشور و بعضی در سراسر دنیا. معروفترین این شرکت ها عبارتند از: Aramex, DHL, FedEx, TNT N.V. و UPS

 

در گذشته دونده ها و پرندگان خانگی برای رساندن بموقع پیام ها ونامه ها مورد استفاده قرار می گرفتند. زمانیکه انسان توانست اسب ها را اهلی نماید، استفاده از اسب به سرعت جای موارد دیگر را گرفت.

 

انواع پیک :

در شهرها معمولاً دوچرخه، موتور و ون جهت ارسال کالا و خدمات صورت می پذیرد در حالیکه در مسافت های بالاتر از وسائلی همچون کامیون، قایق، قطار و هواپیما استفاده می شود.

با گذشت زمان نیاز برای دستیابی به سرویس های جدید در پیک احساس گردید. با افزایش قیمت سوخت و نیز به منظور دستیابی به اهداف بهره وری توسط شرکت ها این نوع جدید از پیک ها تحت عنوان “Take care of business” شکل گرفتند. کارمندان و مدیران شرکت ها کار بیشتر ودر نتیجه زمان کمتری جهت انجام کارهای خارج از محیط کار دارند. بنابراین شرکت های پیمانکاری مستقل نسبت به گذشته بیشتر مورد استفاده و بررسی قرار گرفتند و خلا موجود در صنعت پیک حس گردید. امروزه تحقیقات، حمل و نقل حیوانات خانگی، انجام امور بانکی و کاغذ بازی های اداری و سایر امور مشابه در زمره سرویسهای توسط شرکت های پیک ارائه می شوند.

 

بررسی صنعت پیک در برخی کشورها:

انگلستان

شروع صنعت پیک(از نوع Sameday) در این کشور از شرکت های تاکسی در شهر لندن آغاز گردید ولیکن به سرعت جای خود را به پیک های موتورسواری دادند که توسط همان شرکت ها به عنوان نیرو جذب شده و فقط به این امر می پرداختند. در اواخر سالهای ۱۹۷۰ شرکت ها محلی و استانی رشد جهشی یافته و به شرکت های بزرگ تبدیل شدند. امروزه شرکت های بزرگی از نوع Next-Day courier در این کشور وجود دارند که از آن جمله می توان به FedEx, DHL و UPSاشاره نمود.

در حال حاضر شرکت هایی وجود دارند که به صورت تخصصی به حمل انواع بار، مدارک مهم و حساس و مایعات می پردازند. همچنین هزاران شرکت و افراد مستقلی در این کشور به این امر اشتغال دارند که سرویس های Sameday و Next-Day را ارائه می دهند. این کار بدلیل سرمایه پایین و تقاضای بالا بسیار رایج شده است.

پیک های موتوری نیز هنوز در لندن و شهرهای بزرگ وجود دارند که علت آن تجمع بالا در این شهرها و پایین بودن هزینه آن در ترافیک های سنگین می باشد.

شرکت های بزرگی چون Interlink Express, Citylink و FedExسرویس P.O.D (اثبات تحویل کالا) را دارا می باشند که شرکت های کوچکتر از ارائه آن معذور می باشند.

برخی از این شرکت ها سرویس next-day را به سایر کشورهای اروپایی ارائه می دهند. از این جمله می توان به شرکتهای FedEx و Interlink Expressاشاره نمود که به اکثر کشورهای اتحادیه اروپا ارسال کالا می نمایند. نکته جالب این است که هزینه آن از ارسال توسط وسائل جاده ای بسیار ارزانتر و در زمانی بین ۲ تا حداکثر یک هفته انجام می پذیرد. اکثر این شرکت های بزرگ حساب های کاربری (Account) برای مشتریان خود ایجاد می نمایند تا آنها با سهولت بیشتری اقدام به ارسال و ردیابی کالا نمایند.

آمریکا

صنعت پیک دارای سابقه طولانی و جایگاه مهمی در این کشور می باشد. شرکت Wells Fargo در سال ۱۸۵۲ تاسیس گشت و به سرعت به بزرگترین شرکت تحویل کالا تبدیل گردید. این شرکت در زمینه حمل طلا، بسته و روزنامه و مجلات به غرب تخصص دارد. بعد از آن شرکت Pony Express تاسیس گردید که بسته ها را در زمانی کوتاهتر در مقایسه با روشهای سنتی جابجا کی کرد. این شرکت بدلیل تحویل بموقع کالا در سطح کشور مشهور شد که نتیجه ساخت راه آهن، خودرو و بزرگره های بین ایالتی می باشد.

 

ردیابی کالا:

ردیابی کالا در شرکت های بزرگ از روشهای ذیل انجام می پذیرد:

  • Tracking Number
  • Reference
  • Email

 

———————————————————–

شرکت های بزرگ پیک کالا خدمات قابل توجهی از جمله :

  1. دریافت و انتقال بسته ها و داکیومنت ها
  2. ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی
  3. گمرک و انجام امور مالیاتی : انجام امور درخواستی کارخانه ها
  4. بارکیری کالا در کشتی و ثبت در دفتر
  5. پرداخت چک ها وصورت حساب ها
  6. امور پستى : ارسال و دریابت نامه ها و بسته ها
  7. پرداخت انواع مبالغ و وصول چک ها

 

———————————————————-

انتقال و تحویل بسته ها از طرق گوناگونى انجام مى گیرد :

  • پیک دوچرخه یا پیک موتور
  • از طریق فرد پیاده (Walker)
  • توسط ون یا ماشین هاى سنگین

 

———————————————————–

مزایا ی استفاده از پیک دوچرخه :

۱٫ کاهش ترافیک.

۲٫ کاهش آلودگی هوا.

۳٫ صرفه جویی و حفظ مکان پارک خودرو براى استفاده هاى ضرورى.

۴٫ امنیت بیستر.

 

———————————————————–

 

یک پیک موتورى داراى یک موتور، کیف بزرگ و جادار با دسترسى آسان به آن مى باشد.

 

اکثر پیک ها از کیف هایى که داراى یک بند که به دور سینه پیچیده مى شود، استفاده می کنند که به Messengers Bag معروفند. بعضى از این کیف ها داراى دو بند می باشند که مخصوص حمل بسته هاى سنگین تر است چراکه وزن بسته بر روى ۲ شانه تقسیم مى شود.

 

پیک ها معمولا داراى ابزاراصلى هستند تا درهنگام مواجه شدن با مشکلات فنى از آنها استفاده کنند، همچنین یک پیک همیشه داراى یک نقشه از شهر یا منطقه کارى خود مى باشد.

پیک ها معمولا از طریق وسایل دستى مانند بى سیم، موبایل و یا یک Personal Digital Assistans با مرکز در ارتباط و امروزه بیشتر آنان مجهز به سیستم GPS مى باشند.

 

پیک ها معمولا برمبناى نوع سرویسى‌ که ارایه مى دهند حقوق مى گیرند ، البته حقوق آنان مى تواند بر مبناى ساعت کارى نیز محاسبه و پرداخت شود.

 

———————————————————–

معمولا زمان تحویل محموله توسط یک پیک دوچرخه مى تواند ۱ ساعت باشد، زمان ۱۵ تا ۳۰ دقیقه براى درخواست دریافت یا انتقال سریع کالا در موارد فورى است .زمان یک Delivery استاندارد ۲ تا ۴ ساعت مى باشد. اکثر شرکت هایی که خدمات پیک را ارایه مى دهند در هر ۷ روز هفته آماده ارایه خدمات در بطور ۲۴ ساعته مى باشند.

 

———————————————————–

بیمه پیک موتورى بسته به نوع موتور، متفاوت مى باشد، بیمه مى تواند شامل بیمه آتش سوزى، بیمه سرقت و غیره باشد.همچنین بیمه یک پیک موتورى‌ مى تواند وسایلى در حال انتقال هستند را در برابر گم کردن، سرقت یا آسیب دیدن آن، آنها را ازلحاظ مالى حمایت مى کند:

یک پیک موتورى باید در هفته به طور متوسط داراى زمان تردد ( زمان کارى ) بین ۱۵ تا ۴۰ ساعت در هفته باشد.این کار مستلزم داشتن توانایى در خواندن و شیوه گفتارى بسیار خوب مى باشد. شخص داوطلب براى این کار باید داراى‌ یک فیزیک بدنى‌ مناسب و داراى‌توانایی کار کردن در محیط خارجى‌ سخت نیز باشد.همچنین داشتن دانش کافى‌ شهرشناسى به طور حتم مفید ِ فایده خواهد بود:

———————————————————–

بعضى از شرکت ها قادر به انجام خدمات به مشترى از طریق وب سایت یا آماده دریافت سفارشات بصورت آنلاین هستند، که حتى مشترى مى تواند نوع وسیله براى انتقال بسته را انتخاب کند:

 

بیشتر شرکت ها داراى خدمات برون شهری و خدماتى خاص نظیر مى باشند:

Emergency/Expedited Delivery

Medical/Specimen Delivery

Miscellaneous Service

Freight/Trucking

Bike Messenger Service

 

———————————————————–

پیک سریع پزشکى

 

MEDICAL COURIER SERVICE

 

البته شرکت هایى وجود دارند که فقط خدمات پیک سریع آنها در جابجایی و انتقال بسته هاى پزشکى ( وسایل- دارو و … )که درهنگام نیاز فورى توسط هلیکوپتر به مقصد ( بیمارستان) منتقل مى شود:

 

پیک سریع پزشکى با هلیکوپتر:

———————————————————–

شرکت هاى بزرگ بین المللى پیک سریع، امکان جابجایی و انقال هر نوع کالایی را به هر نقطه از دنیا با هر نوع وسیله اى مقدور ساخته اند. این شرکت ها داراى پیک جهت انجام خدمات بانکى و سرویس هاى ذیل می باشند:

Business to Business Courier Services

Delivery Service Mail

Express Mail

Special Delivery

Speedy Delivery

Fast Delivery

Courier Service

Daily Courier

Mail Delivery

Medical Courier

Messenger Service

Air Courier Service

Speedy Delivery

 

وسایلی مانند هدایا، چک، ابزار، دیسک و هارد کامپیوتر و اشیا اورجینال بهتر است توسط Bike messenger حمل شوند که هم ایمنی بیشتری دارند و هم سریع تر به مقصد مى رسند:

انواع بیمه های رایج در صنعت بیمه در کشور انگلستان:

  • بیمه پیک (نیروی انسانی): کلیه رانندگان موتور و یا سایر وسایل حمل و نقل توسط شرکتها بیمه می شوند. اکثر شرکتها داشتن حداقل ۲۵ سال برای راننده را الزامی می دانند.
  • بیمه کالا: کالایی که حمل و نقل می شود نیز توسط شرکت های بیمه ای بیمه می گردد. جهت این امر لازم است تا حداکثر کالای قابل حمل توسط کل ناوگان، هر یک از وسایل ناوگان، تعداد ناوگان و کالاهای قابل حمل توسط هریک مشخص گردد.
  • بیمه مسئولیت کارکنان
  • بیمه خرابی/تصادف وسایل پیک: این بیمه برای کلیه وسایل حمل مانند خودرو، موتورسیکلت، ون و موارد مشابه و با هر سن کارکردی امکان پذیر می باشد.

 

قسمتی از تدریس جناب آقای مهندس مشایخی در دوره مدیریت تقاضای

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0