ارتقاء فرهنگ ترافیک

امروزه نیز استفاده از وسائل نقلیه جزء جداناپذیری از زندگی روزمره مردم شده است. اما بکارگیری وسائط نقلیه همراه با فرهنگ سازی برای استفاده از این وسائل نبوده است. نحوه رانندگی، فرار از مقررات، زرنگی های نامعقول، پرخاشگری و تعرض، ویراژ دادن، سرعت های زیاد و غیر مجاز ، بوق ممتد و گوش خراش، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی و … همه و همه عناصر نامطلوب فرهنگی در حوزه ترافیک در کشورما هستند.

تاریخچه اتومبیل در ایران از آنجا آغاز شد که مظفرالدین شاه در سفر خود به اروپا در سال ۱۲۷۸ با مشاهده اتومبیل، به وزیر مختار ایران در بلژیک دستور داد که اتومبیلی برای وی خریداری کند و با راننده مخصوص به کشورمان بفرستد.

امروزه نیز استفاده از وسائل نقلیه جزء جداناپذیری از زندگی روزمره مردم شده است. اما بکارگیری وسائط نقلیه همراه با فرهنگ سازی برای استفاده از این وسائل نبوده است. نحوه رانندگی، فرار از مقررات، زرنگی های نامعقول، پرخاشگری و تعرض، ویراژ دادن، سرعت های زیاد و غیر مجاز ، بوق ممتد و گوش خراش، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی و … همه و همه عناصر نامطلوب فرهنگی در حوزه ترافیک در کشورما هستند. معضلات و حوادث ترافیکی درمجموع پدید آورنده فاجعه عظیمی برای جامعه ماست. یک فاجعه ملی که هر سال ۲ تا ۳ درصد ثروت ملی را نابود می کند و از این نظر آسیبی قابل توجه به روند توسعه اقتصادی کشور وارد می کند. به موازات این خسارت های اقتصادی، هر ساله تعداد زیادی از انسان ها بر اثر این حوادث کشته و یا از کار افتاده می شوند و زیان های اجتماعی غیر قابل جبرانی بر پیکر جامعه وارد می شود.

در ترافیک ۳ واحد مهم وجود دارد که عبارتند از انسان، راه و وسیله نقلیه که در این میان انسان در نقش راننده، سرنشین، عابر پیاده و حتی به عنوان طراح راه و یا سازنده وسیله نقلیه، اصلی ترین نقش است. مرگ و میر، صدمات جانی و مالی و در سطوح پایین تر، تأخیرهای طولانی پشت چراغ های قرمز و … پیامدهای منفی دیگری هستند که نیاز ارائه راهکارهای موثر است. از آنجا که معضل ترافیک یک مسأله چند علتی است که از ترکیب پیچیده و غیر خطی عوامل گوناگون پدید می آید، در نتیجه مواجهه با آن بسیار پیچیده است که تنها یک ارگان و سازمان خاص به تنهایی نمی تواند همه مشکلات را حل کند.

در میان همه عوامل موثر در بر طرف کردن معضلات ترافیکی، ارتقاء فرهنگ ترافیک و آموزش همگانی آن، نقش بسیار مثبت و موثری دارد.

در این راستا نیز در شهرهای ایران اقداماتی صورت گرفته است اما از آنجا که نهادینه شدن فرهنگ زمان بر است جز در چند مورد شاهد تغییرات جدی در فرهنگ ترافیک نبوده ایم بسیاری از طرح هایی که با هدف اصلاح فرهنگ های نادرست ترافیکی اعمال شده نیز

متاسفانه به صورت دست پا شکسته اجرا می شود آموزش رفتارهای ترافیکی از مواردی است که در زمینه ترافیک باید از پویایی برخوردار باشد چون با اقشار مختلف و گروه های سنی متفاوتی سروکار دارد

از کودکانی که به همراه والدین خود در شهر تردد می کنند تا سالخوردگانی که توانایی تشخیص مناسب ندارند و جوانانی با هیجان و یا تنش های عصبی مختلف ، همه و همه مخاطبانی هستند که باید برای آموزش رفتاری آنها روش های خاصی در نظر گرفته شود.

حال به بررسی چند مورد از راه حل ها می پردازیم

تعریض خیابان های شهری بر خلاف تصور عموم به کاهش حجم و شدت ترافیک نمی انجامد تجربه نشان داده است که به محض انجام تعریض فقط

مدت کوتاهی حرکت ترافیک روان تر می شود و همین روان تر شدن ترافیک باعث تشویق استفاده از آن مسیر می شود و مطالعات کارشناسان بر روی شهرهای مختلف دنیا نشان می دهد که هر چه زیر ساخت های جاده ای و مقدار فضای تخصیص یافته به حمل نقل درون شهری بیشترباشد به همان اندازه میزان استفاده از اتومبیل مصرف بنزین و آلودگی بیشتر خواهد شد. حل مشکل ترافیک نیازمند مدیریت و کنترل صحیح با در نظر گرفتن عوامل تولید آن است.

● دست انداز سازی

بجای دست انداز سازی فرهنگ سازی کنیم. راه مبارزه با رانندگان قانون شکن، نصب سرعت گیرو قبض جریمه های سنگین نیست، ابطال گواهینامه و توقیف اتومبیل و کنترل های شبانه و آشنایی با فرهنگ درست رانندگی کردن و رعایت حقوق دیگران است.می توان به جای صرف هزینه های میلیاردی برای ساخت و نصب سرعت گیرهای پلاستیکی وتپه های پرش در خیابان های شهر که هیچ تاثیر محسوسی در رفع مشکل ترافیک ندارند و بعضی اوقات باعث و عامل اصلی تصادفات نیز هستند و به جای میادین و بلوارها و بریدگی های آزمایشی که با جداول و بلوک های بتونی زائد ساخته می شوند و یا به جای اینکه خیابانها را به صورت غیر اصولی لکه گیری و یا آسفالت کنیم که بیشتر از چند روزی دوام ندارند ویا به جای ساخت تپه از چاله که طبق محاسبات مهندسی ،فشارو فرسایش با گذشت زمان باعث همسطح شدن این تپه ها میشوند که به خاطر وجود تلورانس مهندسی(۹۰%) یا در همان حالت باقی می مانند یا به حالت اولیه خود بر می گردند ،اول مطالعه کنیم و بعد درست مهندسی کنیم و مقداری از این بودجه را برای چاپ بروشور ونشریه و کتابهای قانون صرف کنیم و در اختیار رانندگان قرار دهیم. و مقداری را نیز برای تابلو ها و علائم رانندگی که به ندرت در سطح شهر دیده می شوند. حال که در بعضی موارد ضعف های غیر قابل اصلاح در امر شهر سازی و ساختارهای زیر بنایی حمل و نقل داخل شهری دیده می شود باید تمام توانمان را برای اصلاح و ترمیم و ترقی فرهنگ شهر نشینی و رانندگی و رعایت حقوق شهروندان به کار گیریم.

حل مشکل ترافیک باعث می شود جلوی بسیاری از حیف و میل های بی مورد مثل به هدر رفتن زمان شهروندان ،سوختن بی مورد سوخت اتومبیلها در صف های طولانی ترافیک ودهها مورد دیگر گرفته شود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0