ابتکارات شهرداریها مخصوص افراد سالمند و ناتوان جسمی

شهر آنکنی در لووا در آمریکا

شهرداری  شهر آنکنی Ankeny برای شهروندان پیر و سالخورده و معلول خود از سال ۲۰۰۹ طرح رفع برف در فصل زمستان را تدوین نموده است. این طرح برای افراد بالای ۶۰ سال و یا ناتوان جسمی بوده و بدون هیچ هزینه ای انجام می شود.

براساس این طرح شرکتهای مسئول، برفهای جلوی منزل این افراد و پیاده راه عمومی مقابل درب منزل آنها را در صورتیکه بیش از ۲ اینچ باشد  برفروبی خواهند کرد.

 

Ristijärvi  در فنلاند

این منطقه تپه ها و رودخانه ها زیبای دارد و طبیعت آن باعث جذب افراد زیادی شده و محل مناسبی برای استراحت می باشد.

مسئولین این شهر به پتانسیل این منطقه و افراد سالخورده بعنوان یک موقعیت و امکان نگریسته و با برنامه ریزی روی نیازهای افراد سالمند کاری کرده اند که این منطقه به عنوان شهر افراد سالمند و دوران پیری شناخته شود.

تاسیس مرکز Seniorpolis – شهر سالمندان- از سال ۲۰۰۰ با هدف ارائه محیط ایده آل و ارائه همه خدمات و فراهم کردن شرایط مناسب جهت فعالیتهای افراد سالمند نقش زیادی در این شهر داشته است این موسسه باعث درآمدزایی قابل توجه و ایجاد اشتغال برای جوانان نیز شده است.

این مرکز بدنبال تشکیل شبکه جهانی از این موسسات است تا امکانات و فعالیتهای مورد نیاز سالمندان را توسعه داده وبا استفاده از مشارکت شرکتهای مختلف ، همراه با افزایش کیفیت خدمات ، درآمد بیشتری نیز کسب شود.

تشویق و هدایت افراد سالمند با تجربه در موسسات آموزشی این شهر و مشارکت انان با افراد جوانتر امکان استفاده از توانمندیها و تجربات آنان را فراهم کرده و باعث افزایش آگاهی افراد سالمند نیز شده است.

این گروههای آموزشی در بخشهای مختلف هنری- اجتماعی و ورزشی و.. فعالیت می کنند.

 

انگلستان

در بسیاری از شهرها مانند  منچستر در انگلستان به شهروندان سالمند ( افراد بالای ۶۰ سال ) امکان تردد رایگان داده می شود.

برای این افراد کارت هوشمندی صادر می شود که بتوانند از همه اتوبوسهای محلی  در انگلستان و تراموا و قطار در منچستر از ساعات ۹:۳۰ صبح تا نیمه شب دوشنبه تا جمعه و تمام ساعات روز تعطیلات آخر هفته بصورت رایگان استفاده کنند.

 

آرکادیا Arcadia– کالیفرنیا

مسئولین این شهر امکانات خاصی را برای شهروندان سالمند خود فراهم کرده اند که نمونه هایی از آن به شرح زیر است:

 

طرح ملاقات دوستانه یا صحبت دوستانه تلفنی برای سالمندانی است که مجبورهستند در خانه بمانند و یا تنها زندگی می کنند . این طرح که با افراد داوطلب انجام می شود بعنوان میهمان و بازدید کننده به منزل افراد سالمند رفته و حدود ۱ ساعت در کنار آنها می مانند.

افراد سالمند می توانند دوبار در هفته تقاضای بازدید داشته باشند.

 

خدمات مورد نیاز افراد سالمند در دفاتر اسناد رسمی بصورت رایگان انجام می شود.

کارت شناسایی تردد برای افراد سالمند و بالای ۶۲ سال در ازای مبلغ بسیار ناچیزی – هر نفر ۰٫۲۵ دلار صادر می شود. با این کارت می توانند بصورت رایگان هر جمعه از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۱۱:۳۰ در مراکز اجتماع تردد کند

 

ولینگتون Wellington – نیوزیلند

خدمات خاص ارائه شده به افراد سالمند و معلول در این شهر  عبارتند از:

جمع آوری رایگان زباله به مقدار دو کیسه در هفته برای افراد سالمند و ناتوان جسمی که کسی را در منزل برای حمل و جابجایی زباله خود ندارند.

ارسال کتاب از کتابخانه ها به منزل افراد سالمند و ناتوان جسمی

راه اندازی بعضی از شعب کتابخانه ها مناسب تردد ویلچر و فراهم کردن امکانات مورد نیاز این افراد مثل میز مطالعه – توالت و…

کارت فراغت و سرگرمی برای افراد سالمند و ناتوان صادر شده و دارندگان در استفاده از امکانات تفریحی ورزشی مثل استخر- باشگاه- باغها و تئاتر و … شامل ۲۰ تا ۵۰ درصد تخفیف خواهند شد.

 

مینه آ پلیس- Minneapolis  آمریکا

در این شهر هر سال در اولین تعطیلات اخر هفته در ماه آگوست،  تیمهای داوطلب وابسته به انجمنها و گروههای مختلف منزل افراد سالمند کم بضاعت و افراد ناتوان جسمی را که نیاز به رنگ کردن دارند رنگ می کنند.

از سال ۱۹۸۴ تعداد ۵۹۴۲ خانه رنگ شده و در سال ۲۰۰۸ تعداد ۲۵۰۰ داوطلب ۱۳۹ خانه را رنگ کرده اند.

اجرای این طرح و مدیریت و تهیه مواد مورد نیاز این طرح از طرف انجمن کلیساهای این شهر انجام می شود.

 

دیویس Davis – کالیفرنیا

دربعضی از شهرها مثل دیویس، کمیسیونی در شهرداری با نام شهروندان سالمند وجود دارد که متشکل از افراد سالمند بوده و هدف از آن استفاده از توصیه و پیشنهادهای افراد با تجربه و سالمند در همه مواردی است که به نوعی به این گروه مربوط می شود .

شورای شهر و شهرداری با استفاده از نظرات آنان، نیازهای این گروه را شناسایی کرده و استاندارد ارائه خدمات مورد نیاز افراد سالمند را توسعه داده و خدمات جدیدی را با کمک بخش خصوصی یا عمومی به آنها ارائه می دهد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0