حمل و نقل عمومی معلولین

استفاده کنندگان از ویلچیر در حمل و نقل عمومی انگلیس

در سال ۱۹۹۵ کشور انگلیس قانونی را تصویب کرد مبنی بر اینکه دست اندر کاران حمل ونقل عمومی و سازندگان وسایل حمل و نقل عمومی ، استاندارد هایی را در حمل و نقل عمومی برای استفاده راحت معلولین با ویلچیر در نظر بگیرند. البته توصیه شده است که دست اندر کاران حمل ونقل عمومی به این استانداردها کفایت نکنند و خدمات خود را برای معلولین بیشتر گسترش دهند.

 

امکانات قطار و تراموا:

۱-جایگاه ویژه
بر اساس قانون هر قطار حداقل باید دارای یک جایگاه ویژه برای معلولین با ویلچیر باشد ، قطار های بزرگتر باید دارای تعداد بیشتری از این جایگاهها باشند به طور مثال قطار هایی که ۱۲ تا و یا بیشتر واگن هستند باید ۴ تا و یا بیشتر جایگاه معلولین با ویلچیر داشته باشند.

۲- اطلاعات
مقصدها در بیرون و داخل قطار و تراموا نوشته شده و اعلام نیز می شوند.

۳- درها
تراموا و BRT همسطح با ایستگاه هستند . سایر قطار ها وسایلی جهت سوار شدن معلولین دارند که بیشتر اوقات رمپ ها(ramp ) هستند .اکثر این رمپ ها قابل حمل هستند و توسط کارمندان ایستگاهها برای معلولین گذاشته میشوند. در قطار های بین شهری اگر فرد معلولی قطار رزرو کرده باشد، این امکانات از قبل برای وی آماده خواهد شد.

درب های مخصوصی برای استفاده افراد معلول در نظر گرفته شده است که این درب ها بزرگتر از حد معلول هستند.
یک چراغ همراه با علائم صوتی نشان میدهند که در چه موقع باز و یا بسته میشود.

۴- داخل قطار و تراموا
حدفاصل درب تا جایگاه ویژه معلولین به اندازه ۸۵۰ میلیمتر پهنا دارد و فضای کافی جهت دور زدن برای ویلچیر وجود دارد. درب های داخلی اتوماتیک هستند و یا با یک تماس کوچک باز میشوند. نرده ها و دستگیره ها رنگی و کاملاً قابل مشاهده هستند.
طول مکان ویژه ویلچیر حداقل ۱۳۰۰ میلیمتر و پهنای آن ۷۵۰ میلیمتر میباشد.
راههایی برای جلب توجه در زمان های اضطراری وجود دارد. اگر واگن دارای تلفن باشد این تلفن در جایی قرار داده شده که برای معلول قابل دسترسی باشد. و اگر دارای تلفن نباشد معلول میتواند از کارمندان قطار تقاصای موبایل کند که در اختیار وی قرار میگیرد.

۵- دستشویی
در نزدیکی محل معلولین با ویلچیر حتماً یک دستشویی وجود دارد.

۶- رستوران و غذاخوری
اگر معلولین نتوانند به رستوران و یا بوفه قطار بروند، غذای آنها را برایشان می آورند.

امکانات اتوبوس ها ی داخل شهری:
براساس قانون اتوبوس هایی که ظرفیت جابجایی بیش از ۲۲ مسافر رادارند باید امکانات ویژه معلولین با ویلچیر را داشته باشند و مشمول قانون فوق الذکر میشوند.

۱- درب ها
اتوبوس هایی که سطح پایین تری نسبت به زمین دارند برای سوار کردن معلولین از رمپ استفاده میکنند .گذاشتن و برداشتن رمپ ها به عهده راننده میباشد. زاویه رمپ نسبت به زمین نباید بیشتر از ۸ درجه باشد. اتوبوس هایی که سطح آنها نسبت به زمین بلند تر است برای سوار کردن معلولین از بالا بر (lift ) استفاده میکنند.
حداقل پهنای درب اتوبوس ها ۸۰۰ میلیمتر و پهنای راهروی وسط اتوبوس ۷۵۰ میلیمتر است.
کف داخل اتوبوس باید کاملاً مسطح و یا دارای شیب بیش از ۵ درجه در ناحیه درب و بیش از ۳ درجه در سایر نواحی نباشد.

۲- جایگاه مخصوص ویلچیر
در هر اتوبوس حداقل یک جایگاه مخصوص معلولین با ویلچیر با حداقل بلندی ۱۳۰۰ میلیمتر و پهنای ۷۵۰ میلیمتر و ارتفاع ۱۵۰۰میلیمتر وجود دارد. معلولین جهت قرار گرفتن در جایگاه ویژه نیاز دارند تا ویلچیر را به جلو و یا عقب حرکت دهند، برای این منظور میله های عمودی وجود دارد که با کمک آنها فرد معلول میتواند به راحتی در جایگاه قرار گیرد. این جایگاه دارای یک صندلی تا شو میباشد که در صورتی که معلولی در اتوبوس نباشد دیگر مسافرین میتوانند از آن استفاده کنند. این صندلی به راحتی باز و بسته می شود.

در اکثر اتوبوس ها جایگاه های معلولین برعکس دیگر صندلی ها قرار دارد. در این حالت ایمنی برای معلول بیشتر است و از کج شدن ، چپه و وارونه شدن ویلچیر جلوگیری میشود. در این حالت نیازی به بستن کمربند ایمنی برای معلولین نیست.

در تعداد کمی از اتوبوس ها جایگاه معلولین برعکس نیست و رو به جلو قرار دارد ، در این اتوبوس ها رانندگان اتوبوس موظف هستند توسط تسمه هایی ویلچیر را به جایگاه متصل کنند و کمربند ایمنی هم وجود دارد که توسط معلولین بسته میشود.

۳- زنگ
در نزدیکی هر جایگاه ویژه معلول یک زنگ قرار دارد که با فشار دست به صدا درمیآید.

۴- میله ها
میله های عمودی و افقی در قسمت های مختلف اتوبوس و در جایگاه ویژه معلولین وجود دارد. ورودی ها و خروجی ها دارای میله در هر دو سمت هستند.

امکانات اتوبوس های بین شهری
اتوبوس های بین شهری نیز باید همان امکانات اتوبوس های شهری را داشته باشند.
که البته تفاوت هایی وجود دارد. تفاوت های اصلی شامل موارد زیر است:
• جایگاه معلولین همیشه رو به جلو است و یک سیستم برای تثبیت کردن ویلچیر و کمربند ایمنی برای معلول وجود دارد.
• سطح درب های ورودی و خروجی نباید شیبی بیش از ۵ درجه داشته باشد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0