اتوبوس گازسوز

– شرح کلی
در سراسر جهان آلودگی هوای شهرهای بزرگ یکی از نگرانی های جدی مسایل محیط زیستی و بهداشتی است. حمل و نقل، علی الخصوص در جاهایی که از سوخت گازوئیل استفاده می کنند یکی از دلایل اصلی کاهش کیفیت هوای مناطق شهری است. این مساله باعث شده تا تدابیری شدید و دقیق در مورد استانداردهای آولده کنندگی خودروها، در سراسر جهان اتخاذ شود و انگیزه ای برای تحقیق درباره جایگزینی سوخت ها و فن آوری هایی که نوید آلودگی کمتر و تمیزی بیشتری دارند را می دهد. در همه شهرهای بزرگ دنیا ناوگان های اتوبوسرانی که مورد بهره بردرای قرار دارند هم از بابت کارایی بیشتری که نسبت به خودروهای شخصی دارد و هم از جهت آلودگی شان، تاثیر عمده ای در کیفیت هوای محلی دارند.

۲- چرا ناوگان‌های اتوبوسرانی و کسانی که استفاده از گاز طبیعی را ترویج می‍دهند، نقل قول شده که اهم آن عبارتند از :

-کیفیت هوا:اتوبوس های گاز سوز نسبت به سایر جایگزین های تجاری موجود، آلودگی کمتری دارند. در برخی کشورها استفاده از سوخت پاکیزه تر توسط دولت ها به صورت امری اجباری درآمده است.
-کاهش ذرات معلق:انتشار ذرات معلق آخرین نسل اتوبوس های گازسوز تقریباً غیر قابل تشخیص است .
-کاهش اوزن:چون موتور اتوبوس های گازسوز اکسیدهای نیتروژن کمتری تولید می کنند، چندین برابر بهتر از سوخت گازوئیل می باشد. اکسیدهای نیتروژن وقتی با هیدروکربن موجود مخلوط می شوند، در نور خورشید تولید اوزن و ترکیبی از مه و دود می-کند.
-کاهش سموم هوا:میزان سموم موجود در گاز طبیعی به طور قابل ملاحظه ای ارزان تر از گازوئیل است بنابراین حتی اگر از نظر سوختن کارایی گازوئیل را نداشته باشد، باز هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است.
-منابع محلی:در بسیاری از کشورها که نفت وجود ندارد، گاز طبیعی یکی از منابع سوختی فسیلی اصلی را تامین می کند، پس این کشورها در مقابل مسائلی چون کمبود نفت خام یا نوسانات قیمت ها احساس مصونیت می کنند.
-مقرون به صرفه گی:برای بسیاری از ناوگان های اتوبوسرانی وقتی دوره کامل مخارج را محاسبه کنیم، گاز طبیعی جایگزینی ارزانتر از اتوبوس های گازوئیلی همتای خود است.
-تغییر آب و هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای:در بسیاری از نقاط جهان بر اسا سمطالعات صورت گرفته از مرحله تولید تا پخش و استفاده نهایی، مصرف گاز طبیعی روی هم رفته باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شده است (گفته می شود صرفه جویی حدود ۱۰ درصد است).

۳- برای توسعه بازاریابی موفق نیازمند چه چیزهایی هستیم؟

توسعه موفقیت آمیز بازار اتوبوس های گازسوز به طور کلی توسط قوانین لازم الاجرا و اجباری پاکیزگی هوای محیط زیست بوده است. برای موفق بودن استفاده از اتوبوس گازسوز باید در شرایط واقعی کار کردی چشم گیر از خود ارائه دهد.
معمولاً چنین موفقیتی از آمیزه مسئوولیت ها و تعهدات طولانی مدت و ترغیب تشکیلات و سازمان (خصوصاً نگهداری و آموزش)، صرفه جویی در قیمت سوخت و نیاز دستیابی به اجرای قوانین شدید محیط زیستی حاصل شده است.

۴- برای خریداری، استفاده و به کارگیری اتوبوس های گازسوز چه ملاحظات ومسائلی را باید در نظر گرفت؟

تصمیم گردانندگان ناوگان های اتوبوسرانی برای استفاده از سوخت گاز طبیعی شامل تعهدات و مسئولیت های بلندمدت می شود. بدون تعهد و مسئولیت تمام شرکت ها، اتوبوس های گازسوز قادر به عملکرد صحیح نخواهند بود و در نتیجه مورد قبول واقع نخواهند شد.
نفرات کلیدی و گروه های پشتیبان اتوبوس های گازسوز نقش مهم و ویژه ای را در موفقیت این ناوگان ها بازی می کنند.
برخی از این ویژگی ها عبارتند از :

-اتوبوس های گازسوز گران ترند:به طور متوسط اتوبوس های گازسوز بین ۱۰ تا ۲۵ درصد گران تر از همتای گازوئیلی خود ه ستند. این خرج اضافی دربرآورد اقتصادی عامل مهمی محسوب می شود.
-اندازه ناوگان باید به اقتصادی باشد:به طور کلی ناوگان هایی که با اتوبوس های گازسوز موفق بوده اند، آن هایی هستند که یک سوم یا بیشتر از اتوبوس هایشان را به گازسوز تبدیل کرده اند.
-تفحصی درباره گزارشات ایالات متحده امریکا و کشور فرانسه نشان داده است که ناوگان هایی که حدود ۵۰ دستگاه یا بیشتر از این رقم از اتوبوس هایشان گازسوز شده اند به طور چشم گیری به موفقیت دست یافته اند در حالی که ناوگان های کوچک تر تا این حد موفق نبوده اند، به خصوص اگر همگی در یک ایستگاه مستقر شده باشند.
-وزن سیلندر گاز طبیعی:بستگی به نوع سیلندر استفاده شده، ظرفیت ذخیره سوخت اتوبوس حدود ۱۷ درصد به وزن آن می افزاید. اگر اتوبوس خیلی سنگین شود باید ده نفر از مسافران ایستاده آن را کم کنیم.
-شعاع عمل اتوبوس گازسوز کمتر از گازوئیل است:به طور معمول اتوبوس ها شعاع عملی در حدود ۴۰۰ کیلومتر دارند، در حالی که برای همتای گازوئیلی آن ها این مقدار ۷۰۰ کیلومتر می باشد. جاده ها و فاصله هایی که در روز طی می-شوند را باید با دقت د رنظر گرفت تا مطمئن شویم مشکلات عملیاتی، مخارج اضافی ایجاد نکنند.
-کارایی سوخت اتوبوس های گازسوز به خوبی اتوبوس های گازوئیلی نیستند:گزارشات نشان می دهند که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش کارایی سوختی امری معمولی و متداول است. وقتی خودروها میزان مصرف بیشتری (۲۵ تا ۴۰ درصد( را نشان می دهند باید رانندگان را زیر نظر قرار داده و آنها را دوباره تعلیم دهیم. به ندرت چنین میزان مصرفی مربوط به موتور گازسوز می باشد مگر آن که فن آوری تبدیل آنها قدیمی باشد.
-تعمیرگاه ها ֠معمولاً طوری ساخته شده اند که بتوانند از عهده نیازهای وسایل نقلیه گازوئیلی برآیند، چون گازطبیعی سبک تر از هواست و به سوی بالا حرکت می کند، در سقف کارگاه ها باید دستگاه های تهویه هوا نصب شوند. گاهی وقت ها هم ممکن است طبق قوانین و مقررات نصب چراغ های مقاوم در برابر احتراق و انفجار در سقف کارگاه ها مقرر شود.
-ممکن است نگهداری اتوبوس های گازسوز گران تر باشد:مرتباً گفته شده است که مخارج نگهداری اتوبوس های گازسوز در بهترین وجه برابر مخارج همتای گازوئیلی آن است.
-به طور کلی قطعات خودروهای گازسوز به خاطر تولید کمتر ، گران تر هستند.
-موتورهای گازسوز هنوز در مراحل اولیه تولید قرار داشته و دوران تکامل آنها ادامه دارد.
-هزینه نگهداری موتورهای جدید گازوئیلی بسیار گران تر هستند.
-قابلیت اعتماد اتوبوس های گازسوز ممکن است برابر همتای گازوئیلی خود نباشد:اغلب گزارش شده که اتوبوس های گازسوزی که در اوایل و اواسط دهه ۱۹۹۰ وارد بازار شدند به مطمئینی اتوبوس های گازوئیلی نبودند. در برخی موارد، قابلیت اعتماد اتوبوس های گازسوز نصب همتای گازوئیلی خود بوده است. مشکلات بسیاری در رابطه با شمع موتور، کویل های الکتریکی و سیستم احتراق وجود داشت که موجبکوتاهی عمر اتوبوس و سایر گرفتاری ها می شد. پت پت و تکان لوله اگزوز اغلب جزو نگرانی های اصلی بود، اما در نسل آخری این اتوبوس ها، این مشکلات به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته اند. تنظیم مدارهای برقی هم جزو مشکلات معمول اتوبوس های ایالات متحده بودند. گزارشات اخیر نشان می دهد که موتورهای گازسوز بسیار پیشرفته تر شده است.
-مخارج زیر ساخت های سوختگیری ، قابل توجه می باشد:اتوبوس های گازسوز می توانند همان مقدار زمان که برای سوختگیری گازوئیل لازم است، سوخت گیری کنند، اما مخازن و کمپرسورهای بزرگ لازم است تا جریان و ظرفیت کافی تضمین شود ومعنای این کار یعنی هزینه بیشتر سرمایه گذاری . نحوه سوختگیری اتوبوس های گازسوز باید با دقت هر چه تمامتر انتخاب شود، همان طور هم اندازه کمپرسور با تقاضای بازار مناسب بوده باشد و فضای لازم را هم برای توسعه در آینده مدنظر بگیرند. هزینه زیربنایی سیلندرهای گازطبیعی فشرده، پنج تا هشت برابر گازوئیل است.
-تعلیم کارکنان متخصص نگهداری و رانندگان: تعلیم و کارآموزی تمام کارکنان اتوبوسهای گازسوز امری واجب و اساسی است، چون همه آنها در معرفی اتوبوس های گازسوز نقشی به سزا دارند.
-مطمئن شوید که بر تمام موانع نظارت کنندگان فائق آمده اید ومشکلات را حل کرده اید: پیش از قبول هر گونه تعهد در مورد اتوبوس های گازسوز بسیار مهم است که اول تمام موارد قانونی را با مسئولان دولتی ، کشوری، ایالتی ومحلی حل کرده باشید. بسیاری از طرح ها و برنامه ها در سراسر جهان با موانع قابل توجه و چشمگیری روبرو شده و مخارج و هزینه ودیرکردهای بسیاری رامتحمل شدند تا توانستند با مسئولان درباره سوخت گاز به توافق برسند.

۵- نتیجه گیری

-اتوبوس های گازوئیلی قابل اعتماد و ایمن هستند و از فن آوری مطمئینی برخورد دارند اما آلودگی آنها برای محیط زیست مشکلات جدی فراهم می کنند.
-اتوبوس های گازسوز تنها جایگزین تجاری اتوبوس های گازوئیلی می باشند.
-اتوبسوهای گازسوز از نظر نشر آلاینده ها بسیار کارآمدتر از اتوبوس های گازوئیلی هستند.
-اتوبوس های گازسوز به خاطر هزینه کمتر منابع گازی و ما به التفاوت های مالیاتی به طور چشم گیری باعث صرفه جویی در هزینه سوخت می شوند.
-اتوبوس های گاز سوز محدودیت های شعاع عملیاتی و ظرفیت مفید حمل و نقل کمتری در مقایسه با اتوبوس های گازوئیلی دارند، اما اهمیت این محدودیت ها بستگی به خدمات وعوارض این اتوبوس ها دارد.
-موتور اتوبوس های گازسوز با سرعت زیادی در حال پیشرفت هستند و با آخرین فن آوری های موجود امید کارایی بهتری در عمل سوخت و اشتغال، نشر آلاینده ها
-مخارج اولیه ایجاد ناوگان اتوبوسهای گازسوز بیش از ۲۰ درصد گران تر از ناوگان گازوئیلی آن است.

منبع : ناوگان اتوبوس های گازسوز (تجربه جهانی)، گلن . ام. وات، خدمات فن آوری گاز استرالیا

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0