منابع آلودگی هوا

رای سهولت مطالعه منابع مختلف آلودگی هوا بصورت ذیل دسته‌بندی می‌شوند:

– منابع طبیعی منابع طبیعی آلودگی هوا از قبیل طوفانهای گرد و غبار، آتش سوزی جنگلها، آتشفشانها ، گرده گیاهان و نشت گاز طبیعی می باشد و آلودگی ناشی از آنها یک پدیده دائمی است که بعلت گردش فرآیندهای طبیعی مقدارش کمابیش در سطح زمین ثابت است. مقدار آلودگی طبیعی در مقایسه با آلودگی مصنوعی خیلی بیشتر و قابل توجه می باشد. اما در طبیعت چندین مکانیسم خودپالایی وجود دارد که سطح زمین را برای حیات موجودات مناسب و قابل تحمل می سازد. نقش انسان در کنترل آلودگی ناشی از منابع طبیعی خیلی کم است. اما انسان بوسیله بر هم زدن تعادل اکولوژیکی و طبیعی ناشی از آلودگی مصنوعی می تواند وضع را بدتر نماید و به آلودگی طبیعی بیافزاید.

– منابع مصنوعی – آلودگی خانگی : آلودگی خانگی در اثر فعالیتهای خانگی یا نظافت منازل یا استفاده از حشره کشها جهت نظافت و نگهداری منازل ایجاد می شود. اگرچه مقدار این آلودگی در مقایسه با منابع دیگر زیاد نیست اما همین مقدار به تغییر کیفیت محیط شهری کمک می کند. – آلودگی صنعتی: آلودگی ناشی از صنایع منبع اصلی آلودگی است که در اثر فعالیتهای مصنوعی ایجاد می شود. در میان صنایع نیروگاههای حرارتی، کارخانه های تولید مواد شیمیایی، سیمان سازی، کاغذسازی، نساجی، دباغی و غیره منابع اصلی آلودگی هوا هستند. بکارگیری روشهای مناسب کنترل آلودگی در کاهش آلودگی منابع، کمک خواهد کرد. – آلودگی حمل و نقل و ترافیک : آلودگی ناشی از حمل و نقل بعلت شهرسازی بی رویه و سریع، به اندازه آلودگی صنعتی مهم و از اهمیت برخوردار می باشد. آلودگی ناشی از حمل و نقل و وسایل نقلیه به شکل گازهای خروجی از اگزوز، ذرات معلق، صدا و غیره می باشد. این آلودگی با اتخاذ روشهای برنامه ریزی کشوری، منطقه ای و شهری و استفاده از اتومبیل ها و سوخت های مناسب، همراه با اعمال تکنولوژی کنترل آلودگی به حداقل می رسد. اما EPA منابع عمده آلودگی هوا را به صورت زیر طبقه بندی کرده است: الف: حمل و نقل مانند: کشتی ها، هواپیماها، قطارها و اتومبیلها ب: احتراق سوخت از منابع ثابت مانند نیروگاههای برق و غیره ج: فرآیندهای صنعتی مانند: کارخانه های فولادسازی، نساجی و کاغذسازی د: دفع مواد زائد جامد مثل: سوزاندن زباله درفضای باز، دفن بهداشتی زباله و سوزاندن زباله با دستگاه زباله سوزی هـ: فرآیندهای متفرقه نظیر فعالیتهای خانگی مانند : کاربرد حشره کشها و استفاده از رنگ های ساختمانی و مواد شوینده و پاک کننده

منبع : سایت محیط زیست ایران

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

  1. شقایق خدیو :
    ۱۵ مهر ۹۳

    با سلام

    ممنون میشم اگه منبع این مطلبو بهم بگین

0