حرم رضوی،معماری اسلامی

پژوهشگر ایران‌شناس دانشگاه اتریش، در بازدید از حرم مطهر رضوی گفت: حرم مطهر رضوی مهد معماری اسلامی و سبک معماری حرم مطهر رضوی در جهان بی‌نظیر است.

پروفسور «مارکوس ریتر» پژوهشگر ایران‌شناس دانشگاه اتریش که به تحقیق و پژوهش در خصوص سبک معماری حرم مطهر رضوی در دوره‌ی قاجار می‌پردازد، خاطر نشان کرد: معماری و هنر این مکان مقدس در دنیا بی‌نظیر است و معماران ایرانی حرف اول معماری اسلامی را در دنیا می‌زنند.

این استاد دانشگاه خصوصیات معماری دوره‌ی قاجار را این‌گونه اظهار کرد: معماری دوره‌ی قاجار، بیشتر مبتنی بر طرح و سنت‌های شاهان سابق بوده است که بنای صحن آزادی(صحن نو) در این دوره ساخته شده است.

وی که پیش از این پژوهشگر ارشد انستیتو ایرانشناسی آکادمی علوم اتریش بوده و اخیراً به‌عنوان رییس بخش تاریخ هنرهای اسلامی دانشگاه وین منصوب شده است، افزود: ترکیب سنت و نوآوری، پدیده‌ای است مختص ایران قرن‌های ۱۸ و ۱۹ میلادی که مصادف با دوره‌ی قاجار در قرن ۱۳ هجری قمری است و همه‌ی سبک‌های سنتی حرم مطهر رضوی با نوآوری همراه است.

ریتر درباره هدف سفر این هیئت اتریشی به ایران گفت: مهم‌ترین هدف سفر ما آشنایی با معماری اسلامی اماکن مقدس مذهبی و مساجد است و قطعاً سبک معماری حرم مطهر رضوی می‌تواند الگوی مناسبی برای دیگر اماکن مقدس باشد.

براساس این گزارش، این گروه ۲۴ نفره از اساتید و دانشجویان رشته‌ی معماری دانشکده‌ی وین دانشگاه اتریش، پس از بازدید موزه‌ی مرکزی از نزدیک از معماری صحن‌های مختلف حرم مطهر رضوی از جمله صحن عتیق(صحن انقلاب) و صحن آزادی بازدید کردند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0