ابتکاراتی در سیستم دوچرخه شهری

مقدمه

 

در جامعه ای که تلاش می شود افراد به زندگی پایدار دسترسی داشته باشند، دوچرخه ها منبع ایده آلی برای کاهش میزان آلودگی و ضایعات بوده، باعث بهبود وضعیت بهداشت شده و تعاملات اجتماعی را افزایش می دهند . بسیاری از جوامع سعی کرده اند با کاربرد شیوه های نوین، استفاده از دوچرخه را در میان شهرنشینان رواج دهند .در ادامه به بعضی از این موارد اشاره شده است .

ایستگاه دوچرخه

 

طرح ایستگاه دوچرخه توسط سلزمان های غیر انتفاعی در بسیاری از شهرهای آمریکا به اجرا در آمده است . این برنامه با تأمین پارکینگ های مطمئن دوچرخه و ارائه خدمات به دوجرخه سواران باعث شده تا این افراد در مورد دوچرخه هایشان نگرانی نداشته باشند .برخی از ایستگاه های دوچرخه در طی ساعات کاری، پارکینگ مجانی در اختیار افراد می گذارند . برخی از آنها حتی خدمات فروش، تأمین لوازم و تعمیرات دوچرخه را برای متقاضیان فراهم می آورند .اگرچه، هر ایستگاه خدمات منحصر به فردی را نیز ارائه می دهد؛ اما اکثر آنها در خدمات ذیل مشترکند :

استفاده از دوچرخه به صورت اشتراکی

دسترسی به سیستم حمل و نقل عمومی

ساعات کاری راحت

کارکنان خونگرم و فعال

اطلاعاتی برای تعیین مسیر رفت و آمد

پروژه دوچرخه زرد ( اوستین ، ایالت تگزاس )

بهترین برنامه استفاده از دوچرخه، پروژه دوچرخه زرد در اوستین است . این پروژه روند ساده ای دارد . دوچرخه های زرد رنگ در کنار خیابان ها پارک شده اند . شما به راحتی می توانید آنها را برداشته و به هر جا که می خواهید بروید ؛ سپس بدون هیچ قفلی آن را در فضای باز برای استفاده نفر بعدی پارک کنید .یک متصدی امور مربوط به دوچرخه در اطراف هر منطقه گشت می زند تا دوچرخه هایی را که قفل شده اند، باز کند .

پروژه دوچرخه زرد که تنها با ۲۴ دوچرخه در سال ۱۹۹۷ شروع به کار کرد، در حال حاضر بیش از ۶۰۰ دوچرخه در گردش در سراسر اوستین دارد . دوچرخه های مورد نیاز این پروژه اهدایی بوده که بیشتر توسط افراد و برخی از دوچرخه فروشی ها اهدا شده است . اهدا کنندگان، این دوچرخه ها را در صورت نقص، تعمیر کرده سپس رنگ می کنند و در خیابان ها می گذارند . این پروژه همچنین یک کارگاه آموزشی تحت عنوان (( تعمیرات دوچرخه )) را برای سالمندان و نوجوانان برگزار می کند . شرکت کنندگان در این کارگاه یاد می گیرند که دوچرخه را کاملاً خراب کرده و آن را از نو بسازند .

پروژه دوچرخه زرد ( تورنتو )

مؤسسه ایر فری تایرز ، تولید کننده لاستیک های بدون هوا ( اورتان ) ، شریک رسمی برنامه دوچرخه زرد تورنتو است . این برنامه منحصر به فرد منجر به کاهش میزان آلودگی شده، آموزش مهارت های شغلی را فراهم آورده و صد ها دوچرخه کرایه ای را در مراکز قابل دسترس سرتاسر شهر در اختیار شهروندان تورنتو گذاشته است .

حامیان برنامه دوچرخه اشتراکی چندین گروه محلی هستند ولی بخشی از هزینه های آن توسط دولت تأمین می شود . این برنامه اطلاعات مفیدی را رد مورد شیوه های عملی و گوناگون حمل و نقل در شهر های مهم ارائه داده و برخلاف برنامه مشابه در آمریکا برای حفظ ناوگان دوچرخه سواری متکی به کمک های داوطلبانه نیست، اما در عوض، دارای کادری از شهروندان شایسته بوده که با یاد گرفتن مهارت های شغلی مفید مربوط به تعمیرات دوچرخه به این برنامه کمک می کنند . یکی از فعالیت های اصلی این برنامه، بازیافت دوچرخه های کهنه است ؛ در نتیجه دوچرخه کافی برای کارآموزان وجود دارد تا آنها را خراب کرده و دوباره سر هم کنند و از این طریق مهارت های تعمیر دوچرخه را فراگیرند .

دوچرخه های زیادی در مراکز سراسر شهر گذاشته شده است تا شهروندان تورنتو هر زمان و هر کجا که بخواهند به دوچرخه دسترسی داشته باشند . هنگام گرفتن دوچرخه به هر یک از دوچرخه سواران یک کلاه ایمنی و یک قفل داده می شود و آنها موظفند سر ساعت مقرر دوچرخه را برگردانند . از آنجا که پیش بینی می شود با اجرای این طرح از ورود چندین تن الاینده به جو جلوگیری شود، دولت تمایل خود را برای سرمایه گذاری در این طرح اعلام کرده است .

وظیفه ایر فری تایرز فراهم آوردن لاستیک برای توسعه سریع ناوگان دوچرخه سواری، ارزیابی و رسیدگی هزینه های مربوط به نگهداری دوچرخه می باشد . گفته می شود که لاستیک ها هزینه اصلی نگهداری دوچرخه محسوب می شوند، بنبراین، ارائه لاستیک اورتان به ناوگان باعث می شود که هزینه ها کاهش پیدا کرده و ازهمه مهمتر زمانی که شهروندان دوچرخه ای را کرایه می کنند، مطمئن هستند که پنچر نمی شود و آنها را به مقصد می رساند .

پروژه دوچرخه آبی

برخلاف پروژه دوچرخه زرد اوستین که یک اقدام کاملاً داوطلبانه است، طرح دوچرخه آبی یک کار گروهی است و از طرف چندین مؤسسه حمایت مالی می شود :

یک مؤسسه آب معدنی در ۸ نقطه اصلی پارک های عمومی شهرهای سراسر آمریکا دوئچرخه های تفریحی تک دنده ای را در ایستگاه های مخصوص دوچرخه قرار داده است . استفاده از این دوچرخه ها در صورت گرفتن کارت از دفاتر پارک مجانی است .

برنامه دوچرخه اشتراکی مؤسسه کاردینال گرین وی یک برنامه تحویل دوچرخه به صورت مجانی است که از طریق کمیته سلامت ناحیه دلاویر تأمین مالی می شود . برای اطمینان از برگشت دادن دوچرخه، ارائه کارت شنماسایی عکس دار در هنگام گرفتن دوچرخه الزامی است و بعد از برگست دادن دوچرخه این کارت پس داده می شود . این دوچرخه ها دارای بطری های آب، قفل و سبد هستند .

هدف از این برنامه توجه به مزایای سلامتی فعالیت های جسمانی است ؛ از جمله کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی، سکته و سایر بیماری های مزمن ؛ هزینه های بهداشتی پایین و کیفیت زندگی مطلوب برای افراد مختلف . ورزشهای منظم مزایای سلامتی فراوانی دارند ؛ قلب سالم تر ، نگرش ذهنی مثبت و استقلال کامل در کهنسالی نتیجه ورزش های منظم بویژه دوچرخه سواری است .

بنا به گزارش یک مؤسسه پزشکی آمریکایی در سال ۱۹۹۸ ، ۶۰% آمریکایی ها و رزش نمی کنند و ۴۰% آنها به لحاظ بالینی چاق هستند . بر اساس گزارش سال ۱۹۹۹ مرکز کنترل بیماری ، چاقی بیش از حد یکی از علل شایع مرگ و میر ، بیماری قلبی ، دیابت و سایر بیماری های مزمن در کشور است . در همین گزارش آمده است که یکی از دلایل بی تحرکی و عدم سلامت افراد به علت استفاده از اتومبیل به جای پیاده روی و دوچرخه سواری حتی برای مسیر های کوتاه می باشد .

پروژه دوچرخه های خاکستری ( پاریس )

پاریس ابتکاری جالب و در عین حال ساده را به خرج داده است ؛ راهکاری که باعث کاهش ترافیک و مانع از انتشار گاز های گلخانه ای در محدوده شهر شده است . این شهر اقدام به خرید دوچرخه های شهروندان کرده و این دوچرخه ها را به شهروندانی که نیاز دارند، کرایه می دهد . یک شرکت تبلیغاتی در ازای استفاده از ۱۶۲۸ تابلوی آگهی ، تأمین مالی این برنامه را بر عهده گرفته است . کرایه این دوچرخه ها برای یک روز یک یورو ( ۳۸/۱ دلار ) ، برای یک هفته ۵ یورو و حق عضویت سالانه آن ۲۹ یورو می باشد . این مبلغ برای حداکثر ۳۰ دقیقه استفاده از دوچرخه است و در صورت استفاده بیشتر افراد باید مبلغ اضافی اما ناچیزی را بپردازند . محدودیت زمان به این خاطر است که دوچرخه ها برای استفاده همگان همیشه در گردش باشند . با وجود این ، افراد می توانند هر چند بار که دوست دارند و در محدوده زمانی تعیین شده از دوچرخه استفاده کنند .

این برنامه در نتیجه تلاش شهردار پاریس که هدفش کاهش ترافیک خودرو ها به میزان ۴۰% تا سال ۲۰۲۰ است ، اجرا شده است . طی ۶ سال گذشته شمار دوچرخه در پاریس ۵۰% افزایش داشته است ؛ به لطف شعار (( دوچرخه بیشتر ، امنیت بیشتر )) پاریس شاهد تصادفات کمتری بوده است . این برنامه از برنامه دوچرخه زرد و برنامه های مشابه که موفقیت های زیادی در آمریکا به دست آورده ، الهام گرفته است .

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0