حمل و نقل شهری در سوئد

سوئدی ها به نحو شگفت انگیزی منظم و وقت شناس هستند و حتی در میان کشورهای اروپائی به وقت شناسی شهره هستند و به تعبیری، کمی زیادی وقت شناس هستند و این امر در تمام زندگی شخصی و اجتماعی آنها مشهود است. سیستم اتوبوس شهری در اینجا بسیار منظم و دقیق است و تمام شهر را پوشش می دهد. در هر ایستگاه اتوبوس ، جدول زمانی رسیدن اتوبوس به ایستگاه ، نام ایستگاه و نیز ایستگاه های قبل و بعد مشخص شده است. علاوه بر این کتابچه هائی شامل راهنمای خطوط  و جدول زمانی حرکت هر اتوبوس از ایستگاه های شهری به تمام منازل شهر داده می شود. این مطالب شامل اتوبوس های برون شهری به مقصد شهرها و روستا های حومه نیز می شود با این تفاوت که اتوبوس های برون شهری زرد رنگ و اتوبوس های درون شهری سبز رنگ می باشند. کمتر پیش می آید که اتوبوسی حتی یک دقیقه تاخیر داشته باشد.

پرداخت کرایه به صورت نقدی یا با کارت اعتباری اتوبوسرانی پرداخت می شود. پرداخت نقدی ۱۵ کرون سوئد معادل حدود ۱۸۰۰ تومان است که تاریخ و ساعت سوار شدن به اتوبوس در قبض آن قید می گردد و بدون توجه به دفعات سوار و پیاده شدن، به مدت یک ساعت اعتبار دارد . یعنی در این یک ساعت برای سوار شدن به دیگر خطوط اتوبوس شهری نیاز به پرداخت مجدد نمی باشد و فقط با نشان دادن قبض قبلی انجام می شود. کارت اعتباری  اتوبوس شهری خود به دو نمونه تقسیم می شود . نمونه اول به قیمت ۳۸۰ کرون معادل حدود ۴۵۰۰۰ تومان است که اعتبار آن یک ماهه است ، اما در این یک ماه به کرات و به صورت نامحدود قابل استفاده است. نمونه دیگر به مقدار دلخواه  در قبال پرداخت وجه شارژ می شود و دامنه زمانی آن نامحدود است اما در هر بار استفاده ۱۲ کرون از اعتبار آن کم می شود (۳ کرون تخفیف نسبت به پرداخت نقدی) البته استفاده از این نوع کارت همانند پرداخت نقدی است و چنانچه در یک ساعت بیش از یکبار استفاده شود ، فقط بار اول از اعتبارآن کم می شود. سهولت استفاده  و نیز تخفیف ۳ کرونی باعث می شود بیشتر مردم از کارت استفاده کنند.

ضمنا با توجه به تعهد شرکت اتوبوسرانی نسبت به تامین به موقع سرویس در صورتی که هر یک از شهروندان به دلیل تاخیر اتوبوس خسارتی ببینند مثلا به خاطر تاخیر اتوبوس از تاکسی استفاده نمایند ، شرکت موظف به پرداخت خسارت مربوطه می باشد.

 

مسیر های خاص دوچرخه جدول زمانی رسیدن اتوبوس به ایستگاه

از دیگر مسائل جالب در حمل و نقل شهری در سوئد ( و نیز همه جای اروپا) استفاده گسترده و فراگیر از دوچرخه است و در اکثر خیابان ها مسیر های خاص دوچرخه وجود دارد.تنوع انواع دوچرخه نیز جالب توجه است.خانواده ها برای سوار کردن فرزندانشان صندلی های خاصی ، که من برای اولین بار در سوئد می بینم ، بر روی دوچرخه های خود نصب می کنند که البته در هنگام سوار نمودن فرزندان کمربندهای ایمنی خاص آن را می بندند و فرزندان نیز از کلاه ایمنی استفاده می کنند.البته برخی نیز یدک هائی پشت دوچرخه می بندند و از آن برای حمل فرزندان خود استفاده می کنند.

استفاده گسترده و فراگیر از دوچرخه

خرید ماشین در سوئد آسان است و هر کسی از عهده ی خرید آن بر می آید ، ابته اگر از عهده ی هزینه های پس از خرید بر آید. یک ماشین دست دوم مناسب به قیمت ۵۰۰۰ کرون ، معادل حدود ۶۰۰۰۰۰ تومان است ( این مبلغ معادل اجاره یک واحد آپارتمانی ۵۰ تا ۶۰ متری بدون هزینه برق و تلفن و اینترنت و … است). و این در حالی است که قیمت یک کالسکه بچه ( البته کالسکه ی نو ) نیز حدود همین مبلغ است. یکبار یکی از همکاران ما در ایران به دوستی که قصد خرید ماشین داشت ، توصیه می کرد یک پژو پارس برای مسافرت های برون شهری و یک پراید برای رفت و آمد درون شهری بخرد. آن دوست ما البته شوخی می کرد ولی چنین امری در اینجا کمی معمول است و برخی افراد برای رفت و آمد درون شهری ماشین های دو نفره و کوچکی می خرند که مصرف سوخت آن هم بسیلر کم است. البته این ماشین ها واقعا  کلاس ماشین را ندارد ولی بهر حال از دوچرخه بهتر و راحت تر است. جهت اطلاع قیمت  بنزین در حال حاضر هر لیتر ۱۲ کرون معادل حدود ۱۵۰۰ تومان می باشد.

این ماشین ها اگرچه کلاس ماشین را ندارد ولی بهر حال از دوچرخه بهتر و راحت ترند!

برای باد کردن  چرخ دو چرخه ، ویلچیر و کالسکه ی بچه نیز پمپ های باد در برخی نقاط شهر وجود دارد که با انداختن سکه ۱۰ کرونی در آن ، از آن برای باد کردن چرخ ها استفاده می شود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0