تاثیر طراحی شهری در کیفیت زندگی

توجه به زیباسازی شهری پروژه های عمرانی می تواند در رضایتمندی شهروندان و امنیت اجتماعی آنها تاثیرگذار باشد.

بر اساس آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی شهردار و شورای شهر مهاباد، در راستای زیباسازی این شهر در مجموع ۷۸ پروژه احداث ، اصلاح و توسعه فضای سبز در مهاباد صورت گرفته است.

آنچه در شهرستان مهاباد در نزدیک به یک دهه قبل رخ داده است، توسعه شهر و انجام پروژه های بزرگ و متعدد عمرانی و رفاهی زیادی بود که به مدد همین توجه به شرایط فرهنگی، علاوه بر ایجاد تغیرات ملموس در سیما و کالبد شهر ، این شهرستان به عنوان تندیس زیبایی در نظر گردشگران و مسافران نمود پیدا کرده است.

بنا به گفته کارشناس فضای سبز شهرداری مهاباد؛ سرانه فضای سبز در مهاباد در حال حاضر ۶۸/۶ متر مربع برای هر نفر است که پیش بینی می شود با واگذاری ۵۴ هکتار از اراضی سد برای درختکاری و ایجاد فضای سبز ، سرانه فضای سبز به بیش از ۹۷/۶ متر مربع برای هر نفر برسد. نامداری با اشاره به مطالعات وزارت مسکن و شهرسازی که سرانه بهینه فضای سبز را ۷ الی ۱۲ مترمربع برای هر نفر عنوان کرده است، وضعیت سرانه فضای سبز مهاباد را مطلوب و در حد استاندارد توصیف می کند.

وی می افزاید:‌ پتانسیل های زیادی در مهاباد وجود دارد که فضاهای سبز، مکانهای تفریحی و تفرجگاه ها توسعه یابد و این شهرستان را به یکی قطبهای گردشگری در منطقه تبدیل کند. به گفته وی در حوزه عمرانی نیز اقدامات خوب و چشمگیری صورت گرفته است که بر اساس اطلاعات ارائه شده از طرف رئیس بخش عمران شهرداری مهاباد، چندین پروژه مهم و اثرگذار، در بخشهای مختلف ترافیکی، کوتاه شدن مسیرها و مسافت های درون شهری و افزایش ایمنی و ارتباط مناطق مختلف شهر اجرا شده است.

نمونه این طرح ها پل ۱۲ شهید ، پروژه کمربندی شهید مهرداد فاضلی به منظور دسترسی راحت به مناطق جنوب غربی شهر، کاهش ترافیک توسعه و بهبود کیفیت زندگی شهری با توجه به کاهش زمان تردد ، پروژه بلوار پرستار ،پروژه اصلاح و ساماندهی میدان استاد هژار که یکی از میادینی مسطح شهر و استان است و به مساحت ۴۲۰۰ مترمربع و تندیسی زیبا از استاد هژار، پروژه پل روگذر و البته چندین پروژه دیگر که در حوزه های مختلف عمرانی اجرا شده است.

نصراللهی رئیس بخش عمرانی شهرداری مهاباد با برشمردن چندین پروژه دیگر از جمله، احداث پل های عابر پیاده در چهار نقطه شهر، احداث جایگاه سوخت در داخل ترمینال، احداث باشگاه ورزشی و توسعه پارک جنب میدان استاد هژار، پارک میدان استاد هیمن، نصب تندیس های از مفاخر شهری مهاباد در میادین، داشتن بازارچه های بزرگ و تفرجگاه های طبیعی و پارک های احداث شده می گوید: ‌شهرستان مهاباد اکنون به یکی از شهرهای گردشگری در منطقه جنوب استان تبدیل شده است بطوریکه در روزهای تعطیل و آخر هفته شاهد خیل زیادی از مسافران از شهرهای همجوار و دیگر استان های کشور هستیم که حضور این مسافران تأثیر زیادی را در اقتصاد شهر گذاشته است.

توجه به زیباسازی شهری پروژه های عمرانی می تواند در رضایتمندی شهروندان و امنیت اجتماعی آنان تاثیرگذار باشد و سرمایه اجتماعی شهروندان نیز برای رشد و توسعه محل اقامتشان افزایش می یابد که البته، تحقق همه اینها در گرو انتخاب شهردار با تجربه و دلسوز البته با تخصص است که در کنار این مهم دیگر اقدامات برای پیشرفت و آبادانی یک شهر حتما مهیا می شود زیرا شهرها صرفاً نقطه های بی تحرک روی نقشه ها نیستند بلکه مکانهایی با گوناگونی بسیار ،پر هیاهو، آرام، خطرناک یا ایمن، جذاب یا برعکس هستند و آنچه یک شهر را پویا، ایمن و جذاب می کند و موجبات ایجاد رضایت در بین شهروندان و جذب گردشگران می شود زیبایی بصری و منظره شهری است که از سوی مسئولان مربوطه صورت می گیرد که هدف از آن فراهم آوردن محیطی است که شهروندان از آن احساس لذت و آرامش می کنند.

مبلمان شهر، مبلمان خیابانها، مبلمان پارکها، مبلمان ترافیکی و غیره که برای بکار گیری گونه های مناسب انواع مبلمان شهری، باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت که شرایط فرهنگی و بافت اجتماعی و ویژگی های اقلیمی از مهمترین مولفه های آن است. از این رو طراحی مناسب فضاهای شهری و بکارگیری مبلمان شهری متناسب با محیط طبیعی، اجتماعی، فرهنگی شهر تأثیر زیادی برکیفیت زندگی شهروندان دارد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0