دوچرخه های نیویورکی

اجاره دوچرخه به شهروندان به زودی تبدیل به یکی از اصلی ترین راهکارهای حمل و نقل شهری در سراسر جهان خواهد شد برای آنهایی که می خواهند با این روش کمی برسرعت جابجایی در شهرها بیفزایند.

شهر نیویورک بزرگترین شهر آمریکای شمالی است که گسترده ترین شبکه حمل و نقل منطقه را با تعداد بیش از ۷ میلیون سفر شهری در هرروز دارد با این حال مسئولان شهر به دنبال بهره گیری از امکانات جدیدی هستند که راههای حرکت شهروندان در شهر را متغیر خواهد کرد.
با آنکه هنوز مسیرهای مخصوص دوچرخه در نیویورک آنقدر شلوغ نیستند اما به طور محسوسی تعداد دوچرخه سوارهای شهر طی سالهای اخیر افزایش یافته است وهمه اینها در حالی است که آمار تلفات و صدمات وارد شده به شهروندان دوچرخه سوار ناچیز است.
حالا بزرگترین شهر آمریکای شمالی به دنبال راه اندازی بزرگترین سیستم اجاره دوچرخه در تابستان آینده است که بر اساس آن بیش از ۱۰ هزار دوچرخه و ۶۰۰ ابستگاه دریافته دوچرخه در منطقه منهتن و بروکلین و سیاتل مورد بهره برداری قرار می گیرند.دپارتمان حمل و نقل شهر برآورد کرده است که به ازاری هر ۳۰۰ متر مسافت یک ایستگاه دوچرخه برای شهروندان دوچرخه سوار راه اندازی کند.
این سیستم بر این واقعیت بنا شده است که بیش از ۴۰ درصد مسیرهایی که شهروندان نیویورکی طی می کنند کمتر از ۱ مایل فاصله دارند و ۶۷ درصد دیگر زیر ۳ مایل جابجایی را نیز دارند که همین فواصل کم باعث می شوند که طراحان سیستمهای حمل و نقل به موفقیت این طرح امیدوار باشند. سیستم اجاره دوچرخه موجب می شود که این سفرهای درون شهری ارزانتر و آسانتر صورت گیرند و یکی از راهکارهای مهم شهرداری نیویورک برای افزایش روشهای مختلف جابجایی درون شهری است.
سیستم اجاره این دوچرخه ها را در ایستگاههایی خودگران در سراسر شهر در اختیار  شهروندان می گذارند. استفاده کنندگان از این طرح با استفاده از کارت عضویت یا کارتهای اعتباری بوسیله دوچرخه تا ایستگاه دوچرخه بعدی حرکت می کنند و آن را دوباره تحویل می دهند. نرم افزارهای تلفن همراه هم وضعیت دسترسی به دوچرخه ها و ایستگاههای در دسترس هر منطقه را به اطلاع شهروندان می رسانند.
به لحاظ فاکتورهای شهری نیویورک  موردی استثنایی محسوب می شود و اجرای این طرح در این شهر به لحاظ ابعاد قابل مقایسه با شهرهای دیگر نیست.
مسئولان طرح به دنبال اجرای طرح با استفاده از ترکیب مدل اسپانسر محور طرح اجاره دوچرخه در لندن و همچنین طرحهای ایستگاههای کم هزینه مونترال هستند که انرژی برق مورد نیاز خود را از طریق سلولهای خورشیدی در یافت می کنند و هزینه اداره ایستگاهها را به شدت برای مدیریت شهری پایین می آورند. برای عضویت در این سیستم اجاره دوچرخه هر شهروند باید ماهانه ۹۰ تا ۹۵ دلار بپردازد و اگر  ۲۰-۲۵ دلار در هفته آبونمبان پرداخت کند اگر هم عضویت دائمی نداشته باشد بابت هر بار استفاده بین ۸ تا ۱۰ دلار کرایه دریافت خواهد شد.سیستم اجاره دوچرخه پس از آن بصورت عمومی در نیویورک به اجرا در می آید که پیش از این تجربه های موفقی در لندن، پاریس، مکزیکو سیتی ، تایپه وبرلین داشته است.
پاریس شهری است که یکی از پیشگامان برنامه های دوچرخه سواری از سال ۱۹۶۰ تا کنون بوده است و توانایی این شهر در اجرای این طرح بصورت شبانه  آن را تبدیل به شهر پیشروی دوچرخه سواری شهری کرده است، حالا این شهر بیش از ۲۸۰۰۰ دوچرخه و ۱۸۰۰ دستگاه ایستگاه دوچرخه دارد. بر اساس بررسی ها در سال ۲۰۱۱ بیش از ۳۰۰ مدل سیستم اجاره دوچرخه در سراسر جهان به شهروندان خدمات ارائه کرده اند. شهرهایی مانند سن دیگو، شیلی، بوینوس آیرس و مکزیک هم شهرهایی هستند که در سالهای اخیر سیستم های اجاره دوچرخه خود را به راه انداخته اند. اما این سیستم تنها در غرب پیشروی نکرده است،به عنوان مثال در هند وزارت توسعه شهری خود را برای راه اندازی سیستم دوچرخه سواری عمومی در ۱۰ شهر تحت عنوان «ماموریت شهر پایدار»آماده کرده است.
شهر «هنگژلو» چین هم با ۵۰۰۰۰ دوچرخه و ۲۰۵۰ ایستگاه بزرگترین پایگاه شهری دوچرخه سواری در جهان است.
با این حال نیویورک امیدوار است که طرح پیش رویش موفق به جذب ۱۰۰ هزار عضو در سال اول و انجام ۱۰ میلیون سفر شهری با دوچرخه شود.همچنان که استفاده از دوچرخه تقریباْ هیچ آلاینده ای را بجای نمی گذارد ،کمتر به کار گرفته شدن دیگر صورتهای حمل و نقل شهری در صورت موفقیت طرح اجاره دوچرخه خود از سوی دیگر موجب کاهش آلودگی ها می شود.ایستگاه های اجاره دوچرخه با انرژی خورشیدی سرویس دهی خواهند کرد و طی کمتراز نیم ساعت در هر نقطه از شهر قابل راه اندازی اند و نیازی هم به سوراخ کردن زمین وآسیب زدن به مبلمان شهری ندارند.
این سیستم موجب کاهش ترافیک و آلودگی مناطق مهم شهر خواهد شد که در حال حاضر ساکنین و توریستهای در حال رفت و آمد در آنها در میان سیستم های پیچیده  و پرهزینه حمل و نقل در تله افتاده اند و  معنای حمل و نقل ارزان و سالم را به صورت دیگری ارائه خواهد کرد.

 

فرستنده : آقای مهندس جاوید بهجتی

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0