فضای سبز جایی برای برج‌سازی!

اعتراض ساکنان کوچه هشت بهاران، زمانی آغاز شد که شهرداری منطقه هفت اصفهان مجوز گودبرداری برای ساخت یک مجتمع آپارتمانی ۱۶۰ واحدی در میان کمربند سبز اصفهان را صادر کرد، ساختمانی که شهرداری زمان صدور مجوز برای احداث آن را ۱۰ سال پیش عنوان می کند، اما به گفته ساکنان محل، مجوز احداث این ساختمان با توافق شهرداری و یک مالک خصوصی و پرداخت مبلغ قابل توجه صادر شده است.

پس از هیاهوی جاده ترانزیت شیراز- تهران و ۴۰ تا ۵۰ متر فضای مشجر به نخستین کوچه اصفهان از شمال می‌رسید. کوچه بهاران ۸ درست در خط مقدم شهر اصفهان قرار گرفته، کوچه‌ای که هنوز ۲۰۰ متر اول آن خاکی است و حتی تابلو ندارد.

خیابان بهاران تنها خیابان اصفهان است که سه جایگاه سوخت در آن قرار دارد و ساکنان آن علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با آلودگی و بوی نامطبوع این جایگاه‌ها باید هر صبح حرکت حدود هزار دستگاه اتوبوس را به علت مجاوت با پارکینگ سازمان اتوبوس رانی تحمل کنند. پارکینگ تریلرها، گرد و خاک زمین‌های بایر کشاورزی و دود خروجی از کوره‌های آجر پزی که بار زحمت انتقال آن به این منطقه را می کشد نیز از مواردی است که بر آلودگی این منطقه می‌افزاید و تنها امید ساکنان این محله برای تعدیل آلودگی کمربند سبز اصفهان است.

جای ساختمان چهارم اینجا نیست

به گفته اصغر رایی، یکی از ساکنان محله بهاران ساختمانی که شهرداری منطقه هفت مجوز احداث آن را صادر کرده ۱۶۰ واحدی است. این ساختمان پیش از این قرار بود ساخته شود و مجوز آن مربوط به ۱۰ سال پیش است اما نه در میان فضای سبز بلکه ۲۰۰ متر پایین تر از مکان فعلی.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر دو مجموعه ۱۶۰ واحدی که در این کوچه ساخته شده است، مجوز ساخت ساختمان سومی هم در حدود ۱۰ سال پیش صادر شده است اما مجوز ساختمان چهارم نزدیک به ابتدای کوچه است و چون ساخت آن نزدیک به یک خیابان کم عرض موجب افزایش ترافیک می‌شد، شهرداری تصمیم گرفت ساختمان چهارم در میان کوچه ساخته شود.

علی همدانی که یکی دیگر از ساکنان این محله است، اضافه می کند: جای گود برداری‌های قبلی پر شده است و در نقشه‌های شهرداری چیزی به عنوان ساختمان چهارم وجود نداشته است و الان هم دعوا بر سر همین ساختمان چهارم است.این خیابان نزدیکترین خیابان به ورزشگاه نقش جهان است و احتمال دارد شهرداری قصد تجاری سازی در ۲۰۰ متر اول آن داشته باشد.

اگر کمی به محل گودبرداری دقت کنید ریشه درختانی که قطع شده‌اند و حتی لوله‌های آبیاری قطره‌ای دیده می‌شود اما ساکنان محل به درستی از تعداد درختانی که تاکنون قطع شده اطلاع ندارند و به نظر می‌رسد با ادامه ساخت ساختمان چهارم در حدود ۱۰۰ اصله درخت کمربند سبز از بین برود.

اعتراضمان بی فایده است!

” زمین‌های این منطقه متری یک میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است و جان می‌دهد برای برج سازی. شهرداری هم این را می‌داند” این گفته مژگان نوری از ساکنان محل است.

وی می‌افزاید: این کوچه ۱۲ متری است و ساخت چهار ساختمان ۱۶۰ واحدی در آن دور از منطق است اما با این وجود مجوز ساخت ساختمان چهارم به کمسیون ماده پنج ارسال شده تا مجور نهایی برای ساخت آن گرفته شود و ادامه کار رنگ قانونی بگیرد.

نوری ادامه می‌دهد: با آغاز گودبرداری ساکنان محل اعتراض کردند و متن اعتراض به شهرداری ارسال شد اما کاملا مشخص بود که این کار فایده‌ای ندارد چون تنها متهم به دروغگویی وسودجویی شدیم. با وجودی که ما دروغگو نیستیم، تنها می‌خواهیم فضای سبز منطقه را حفظ کنیم.

به گفته وی دو نکته در خصوص گودبرداری‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، یکی تعداد درختان قطع شده و دیگری درختانی که قرار است با ادامه احداث ساختمان چهارم قطع شوند. این شهروند تاکید می‌کند: کاربری این منطقه فضای سبز است این درختان به نوعی فیلتری برای کاهش آلودگی صوتی و هوایی است، اما به نظر نمی‌رسد کسی بتواند جلوی احداث این ساختمان را بگیرد.

ساخت و سازها قانونی است!

از مرداد ماه سال خبر واگذاری یک منطقه سبز برای احداث ۱۶۰ واحد مسکونی و صدورمجوز قطع درختان توسط شهرداری منطقه هفت در چند رسانه محلی اصفهان منتشر شد و در این میان احمدرضا مصور، شهردار منطقه هفت اصفهان در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف حرف‌های متفاوتی در خصوص این موضوع مطرح کرد و گفت که ساخت و ساز‌های صورت گرفته در مجاورت کمربند سبز شهری اصفهان “قانونی” است و هیچ تخریبی در کمربند شهری اصفهان صورت نگرفته است. مصور هم چنین تاکید کرده بود “باغ فدک در مجاورت این بلوک‌ها قرار دارد و سرانه فضای سبز در این منطقه بیشتر از حد معمول است.”

مردم می خواهند ارزان بخرند و گران بفروشند!

پس از آن وی در گفت وگو با رسانه شهرداری اصفهان “قطع درخت در منطقه ۷ را شایعه عنوان کرده و با متهم کردن شهروندان ساکن این منطقه گفته بود،”بعضی اشخاص درصدد هستند با فضاسازی قیمت زمین‌های این منطقه را کاهش دهند تا خود، ساختمان‌ها را ارزان بخرند و در موقع مناسب گران‌تر بفروشند.” وی تصریح کرده بود، “تاکنون هیچ درختی در منطقه ۷ قطع نشده است و برخی از اشخاص با غرض ورزی شایعاتی مبنی بر قطع درخت در این محدوده رواج داده‌اند. ”

۱۰ اصله درخت انتقال داده شد!

شهردار منطقه هفت اصفهان که پیش از این منکر قطع درختان کمربند سبز شده بود موضوع درختان قطع شده کوچه بهاران را تنها محدود به “انتقال ۱۰ اصله درخت”بیان کرد. به گفته مصور با تغییر طرح تفصیلی خط بدنه میان یک ملک خصوصی و زمین‌های شهرداری نیز جابه‌جا شد و این درختان که با توجه به طرح تفصیلی قدیمی در یک ملک خصوصی کاشته شده بودند به زمین شهرداری انتقال یافتند.

مردم اصفهان راستگو نیستند؟!

‌این نخستین بار نیست که شهرداران ‌یا مسوولان شهرداری‌های مناطق اصفهان مردم را متهم به دروغگویی‌ یا غرض ورزی می‌کنند، پیش از این نیز یکی از معاونان شهرداری منطقه هشت در خصوص عدم حمل زباله‌های کوچه شهید محسن اکبری محله کوجان به صراحت‌ تاکید کرده بود که “گفته‌های مردم صحت ندارد”، اما مشاهدات مانند این مورد چیز متفاوتی را نشان می‌داد!

سو‌ال اینجاست که وظیفه نظارت بر شهرداری‌ها مناطق بر عهده چه کسانی است؟ و مدیران شهری به چه حقی برای توجیه اعمال خود مردم را به راحتی مورد اتهام قرار می‌دهند؟!اگرچه اعضای شورای شهر اصفهان بارها از عملکرد شهرداری در برخورد با ارباب رجوع اظهار نارضایتی کرده‌اند، اما خود نمایندگان مردم تا چه اندازه نسبت به شهروندان احساس مسوولیت داشته‌اند؟

اگر چند هفته در جلسات علنی شورای شهر اصفهان حاضر شوید متوجه نطق‌های تکرای پیش از دستور شورایی‌ها می شوید! یکی از اعضا چندین بار از پارک‌های دوبله در برخی خیابان‌های اصفهان گله می‌کند که نشان می‌دهد مسیر تردد وی از خانه به محیط کار در یکی از همین خیابان‌ها‌ست، عضو دیگری همواره به تعدد سرعت گیرها در خیابان‌های شهر معترض است و چندی پیش تعطیلی دو مدرسه غیر انتفاعی در محله یکی از اعضای شورای شهر در میان رسانه‌های اصفهان مطرح شد.

همه گروه‌ها از امکانات شورا بهره می‌برند؟

“وظیفه شورا رحمانیت است”، این جمله‌ای است که یکی از اعضای شورای شهر اصفهان پیش از انتخاب گفت و تاکید کرد‌: رحمانیت شورا یعنی تمام گروه‌ها و بخش‌های جامعه بدون توجه به دیدگاه‌هایشان باید از امکانات شورا بهره‌مند شوند اما متاسفانه یکی از ضعف‌های اساسی شورای سوم نداشتن دیدگاه رحمانیت بود، اما آیا شهروندان اصفهان باید دوباره منتظر بهره‌وری تنها یک عده خاص از امکانات شهری در شورای چهارم هم باشند و حضور حماسیشان در انتخابات شوراها بی نتیجه بماند؟!

اصفهان را آب ببرد شورایی‌ها را خوب می‌برد

در انتخابات شورای شهر امسال شهر اصفهان هشت نفر از ۱۱ عضو دوره سوم موفق به حضور در دوره چهارم شورای شهر اصفهان شدند، منتخبانی که وظیفه اصلی آن ها حفاظت از حقوق مردم و نظارت بر نحوه عملکرد شهرداری است. اما متاسفانه هیچ یک از این هشت نفر اطلاعی از تجاوز شهرداری منطقه هفت به کمربند سبز با وجود انتشار خبر آن در چندین رسانه محلی نداشتند!

این در حالی است که چندی پیش مردان شورا متفق‌القول به یک خبر طنز کوتاه در یکی از ستون‌های کناری روزنامه منتسب به شهرداری اصفهان با عنوان “دیده‌بان دوستت داریم، خبر: شورای عالی فرهنگی در نقش یک دیده بان دلسوز، متوجه خطر ایست جمعیتی در کشور شد. فرا خبر: بدین وسیله برای واردات چندین جین مرد از چین در‌خواست ارز مرجع داریم.” اعتراض کردند اما هیچ یک از این اعضا از خود نمی‌پرسد که شهردار منطقه هفت اصفهان به چه حقی در رسانه شهرداری به راحتی مردم یک منطقه شهر اصفهان را غرض ورز و اعتراض آن‌ها به قطع درختان کمربند سبز اصفهان را غیر مستقیم سودجویی عنوان می‌کند؟

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0