انواع اتوبوسهای برقی

اتوبوس ابرخازنی(Supercapacitor Bus)

 

ابرخازن(Supercapacitor) نوعی خازن الکتروشیمیایی است که ظرفیت ذخیره انرژی فوق العاده زیادی را داراست و هر وسیله ای که از باطری به عنوان منبع تامین انرژی استفاده می کند, کاندیدای استفاده از ابرخازن هم هست. خازن های اولیه بر خلاف باطریها که قادر به نگهداری انرژی زیاد با قدرت کم بودند, می توانستند انرژی ای با قدرت بالا درخود ذخیره کنند اما این انرژی زود به پایان میرسید. ابرخازن ها با ترکیب ذخیره انرژی با قدرت زیاد و همچنین میزان زیادی از انرژی, این مشکل را تا حدودی رفع کردند.

این منبع ذخیره انرژی در حال حاضر از گزینه های پرطرفدار برای استفاده در وسایل نقلیه برقی یا دوگانه سوز به شمار می آید و مزایای آن نسبت به باطری باعث شده متخصصین آن را برای جایگزینی باطری مناسب بدانند.

ابرخازن در ابتدا برای مصارف جنگی توسط ارتش ایالات متحده و برای تامین نیروی محرکه مورد نیاز تانکها و زیردریایی ها مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن ناسا به تحقیق بر روی پروژه HEBT (Hybrid Electric Bus Transit) پرداخت تا از این منبع در حمل و نقل عمومی استفاده شود. این اتوبوس از ۳۰ خازن هر یک به وزن ۳۲ کیلوگرم تشکیل میشد و انرژی ای معادل ۵۰kj تولید میکرد که انرژی اتوبوس را تا ۴ مایل تامین میکرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر ازنحوه ساخت, روی تکنولوژی ساخت ابرخازنها کلیک کنید.

برای آشنایی بیشتر با ابرخازنها, مزایای آنها, استفاده از آنها در وسایل نفلیه و… سایت The Energy Blog را مشاهده کنید.

طراحی و کنترل ابرخازنها به بررسی نکات مربوط به طراحی و کنترل ابرخازنها به صورت اجمالی میپردازد.

چین از کشورهای پیشرو در استفاده از اتوبوسهایی است که برای تامین برق مورد نیاز خود از ابرخازن به جای شبکه بالاسری استفاده میکند. این اتوبوسها به سرعت در هر ایستگاه شارژ میشوند اما شارژ کامل آنها در ترمینال اتوبوسها صورت میگیرد. نمونه های اولیه اتوبوسهای خازنی با سیستم هوشمند ایستگاه عای شارژ سریع در۴ نوامبر سال ۲۰۰۵ در نمایشگاه صنایع شانگهای چین به نمایش درآمد و به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد. این محصول که توسطTechnology Development co. Shanghai Aowei در سال ۲۰۰۴ ساخته شده بود و در همان ابتدا درحدود ۱۰۰۰۰کیلومتر مورد استفاده آزمیشی قرار گرفت, مدال نقره ای این نمایشگاه را از آن خود کرد.

مسکو در سال ۲۰۰۲ اولین نمونه اتوبوس ابرخازنی خود را معرفی کرد. این اتوبوس که توسط ESMA در مسکو ساخته شده بود از ابرخازن های ۸٫۶ کیلوواتی استفاده میکرد. در هر دستگاه تعداد۳۰۰ ابرخازن که به دسته های ۲۵ تایی تقسیم میشدند قرار داشت. ابرخازن ها کمتر از باطری در معرض خطرات ناشی از سرما قرار میگیرند و طبق ادعای ESMA ابرخازنهای تولید این شرکت در دمای-۵۰ تا+۵۰ درجه سانتیگراد بدون مشکل کارمیکنند.

علاوه بر این مزیت شارژ سریعتر و عمر طولانی تر هر شارژ باعث برتری آنها نسبت به باطریها شده است بطوری که باطریهای معمولی برای ۳۰ مایل حرکت نیاز به ۴ تا ۵ ساعت شارژ دارند اما ابرخازنها همین مسافت را با ۳۰ دقیقه شارژ طی میکنند.

 

مزایا:

نرخ(Rate) پر شدن شارژ بالا و خالی شدن شارژ نسبتا پایین

افت کیفیت ناچیز پس از هزاران دوره مصرف(Charge و Discharge)

آلودگی سمی کم مواد مصرفی برای ساخت ابرخازن

بازدهی بالا(در حدود ۹۵%)

وزن سبک و هزنه های پایین

مقاومت کم در برابر جریان

عدم وجود خطر Overcharge و قابلیت Overcharge نشدن

 

معایب:

خالی شدن خطی باطری که از خالی شدن کامل شارژ جلوگیری میکند

چگالی انرژی پایین(۲۰% تا ۱۰% یک باطری معمولی انرژی ذخیره میکند)

هر واحد به تنهایی ولتاژ پایینی دارد پس اتصال سری برای تامین ولتاژ بالا مورد نیاز است. اگر در یک سری بیش از ۳ خازن وجود داشته باشد, بالانس ولتاژ نیاز است.

به تجهزات کنترل الکترونیکی و سوئیچهای پیشرفته ای نیاز دارد

 

 

 

 

اتوبوسهای برقی باطری ای(Battery Electric Bus)

 

این نوع اتوبوس از یک یا چند باطری قابل شارژ برای تامین نیروی حرکت خود استفاده میکند. در این اتوبوس سیستم احتراق درونی حذف شده. انرژی ذخیره شده در باطریها نیروی لازم را برای کنترلر موتور تامین میکند. کنترلر ابزاری است که میزان نیروی تامین شده برای موتور(موتورهای) الکتریکی را بر اساس موقعیت پدال گاز کنترل میکند. باطریها با اتصال به خروجی شارژری که مخصوص شارژ وسایل نقلیه باطری ای طراحی شده شارژ میشود. زمان شارژ بسته به مشخصات و نوع باطری متفاوت است ولی در اکثر مواقع پس از ۶ ساعت به طور کامل شارژ میشوند. اتوبوسهای برقی از لحاظ عدم اتلاف انرژی از نوع دیزلی بسیار کارآمد ترند و این به خاطر حذف بخش انتقال قدرت در این نوع موتورها است.

در اوایل دهه ۱۹۹۰یک ناوگان متشکل از ۴ مینی بوس کار خود را به صورت آزمایشی در آکسفورد آغاز کردند. نتایجی که پس از ۵۰۰ روز اول آزمایش این وسایل نقلیه در مقایسه با اتوبوسهای دیزلی حاصل شد عبارتند از:

۲۱% دی اکسید کربن کمتر

۹۸% منواکسید کربن کمتر

۴۲% گازهای اسیدی کمتر

۹۳%ترکیبات هیدروکربنی کمتر

۹۵% ذرات دوده کمتر(ذراتی که در ریه متراکم شده و باعث بیماریهای ریوی میشوند)

از آمار بالا میتوان نتیجه گرفت که این نوع انرژی از پاک ترین انرژیهای موجود برای به حرکت درآوردن اتوبوس است.

 

معایب:

مسافت کوتاهی که بین دو شارژ قابل طی کردن است

هزینه بالای خرید و نگهداری باطری

عملکرد ضعیف بعضی باطریها در هوای سرد

خطر مرگ رانندگان و تعمیرکنندگان اتوبوسهای برقی در اثر نیروی برق و نیروی مغناطیس

ایجاد اختلال در سرویس دهی به علت کمبود ایستگاه های شارژ

 

در این سایت اطلاعات کاملی در مورد انواع اتوبوسهای برقی آورده شده است:

وب سایت

 

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0