خدمات حمل و نقل عمومی در شهر واشنگتن

شبکه حمل و نقل عمومی واشنگتن دارای ایمن ترین و مناسب ترین خطوط و مسیرهای عبوری است، این شبکه گسترده به سرپرستی مدیران سازمان حمل و نقل ناحیه کلان شهر واشنگتن سرپرستی و نظارت می شود.

این شبکه خود به قسمت های مختلفی تقسیم می شود که هر کدام را به اختصار توضیح می دهیم:

شبکه Metrobus:

شبکه Metrobus کلان شهر واشنگتن یک سیستم گسترده با ۱۸ خط اصلی حمل و نقل و ۹۹ مسیر متغیر خصوصی است که در خدمت ناحیه شهریArlington قرار دارد، این شبکه را Arlington Metrobus نیز می نامند.

شبکه Metrorail :

خدمت دیگر شبکه حمل و نقل، Metrorail است، این شبکه نیز دارای ۷۸ ایستگاه در طی مسافتی معادل ۱۰۳ مایل است، که بیشتر آنها زیرزمینی هستند.

سیستم Metrorail دارای ۵ رنگ، مسیر با کدگذاری های متنوع است که مسیرهای مختلف را قطع کرده و به مسافران این امکان را می دهد تا در هر نقطه که تمایل به تغییر مسیر دارند، مترو خود را تعویض کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید نقشه شبکه حمل و نقل را مطالعه کنید.

هزینه های حمل و نقل با مترو:

شبکه حمل و نقل مترو واشنگتن برای اخذ هزینه های آمد و شد شهروندان تسهیلات ویژه ای را برای اقشار مختلف جامعه در نظر گرفته است، به طور مثال کارتهای اعتباری Metrochek را که یک کارت اعتباری مخصوص کارمندان در تمام نقاط واشنگتن است و هزینه آن توسط دولت فدرال تامین می شود، را برای پرداخت هزینه کرایه مترو در اختیار این افراد قرار می دهد. از این کارت اعتباری برای پرداخت کرایه مترو بصورت Online نیز می توان استفاده کرد.

راهنمای مسیرهای مترو ( Guide Ride ):

استفاده از راهنمایی های Guide Ride می تواند مسافران را در چگونگی یافتن مسیرهای صحیح مترو و خطوط مورد نظرشان کمک کند. Ride Guide در مورد مقصد، مکان و زمان سوار شدن به مترو سوال می کند، سپس بهترین و کوتاه ترین مسیر را انتخاب کرده و در اختیار افراد قرار می دهد.

دسترسی به مترو برای سالمندان و افراد ناتوان جسمی:

سیستم مترو واشنگتن برای افراد ناتوان یا سالمند امکان استفاده ارزانتر از مترو را با ارائه کارتهای شناسایی فراهم کرده است. با ارائه کارت، مسئولان فروش، تخفیف ویژه ارا برای این افراد قائل می شوند. فروشگاهها و کیوسک ها همچنین به افرادی که دارای کارت های metro ID هستند نیز تخفیف می دهند.

چگونه می توان کارت های ID را تهیه کرد؟

افرادی با ۶۵ سال سن یا بیش از آن می توانند کارت های IDسالمندان را با مراجعه به فروشگاههای مخصوص تهیه و استفاده کنند. به همراه داشتن مدرکی برای اثبات سن افراد مانند شناسنامه، کارت شناسایی، گواهی نامه رانندگی یا پاسپورت برای این مورد الزامی است. علاوه بر مکان های عنوان شده کارت های ID را نیز می توان از کتابخانه های عمومی و مراکز فروش WMATA تهیه کرد.

برای تهیه کارت ID ناتوانان جسمی و سالمندان نیز باید فرم درخواست را پر کرده و آن را به اداره Metro ID تحویل دهند، این فرم را می توانید با مراجعه به وب سایت اداره مذکور و یا ازطریق پست الکترونیکی دریافت کنید.

برنامه های مترو برای کودکان:

در قسمتی از مترو می توانید اطلاعات کاملی در مورد بازی ها و مسابقات و رقابت های کودکان بدست آورید که شامل موارد زیر می شود:

_ اعلان های مسابقاتی دانش آموزان

_ موارد ایمنی مترو برای کودکان

_ حداکثر ایمنی های مترو برای جوانان

_ مرکز نقاشی

_ سرگرمی و بازی ها

_ بازیهای مرتبط با مترو

اطلاعات عمومی نحوه استفاده از Metrorail :

کرایه ها:

_ حداقل کرایه در این سیستم ۱٫۲۰$ و حداکثر ۳٫۶۰$ است که بسته به میزان فاصله بین ایستگاهها تغییر می کند. برای اطلاع از نرخ کرایه در ایستگاه می توانید از نقشه شبکه استفاده کرده با تعیین فاصله بین ایستگاهها از میزان کرایه مطلع شوید.

_ نقل و انتقال کالا در شبکه Metrorail رایگان بوده و تنها برای انتقال کالا به Metrobus 35 سنت دریافت می شود.

ساعات کار:

هفت روز هفته

ایستگاههای Metrorail راس ساعت ۵:۳۰ صبح در تمام روزهای هفته باز و در ساعت ۷ بعدازظهر تعطیل می گردد. اما روزهای یکشنبه و پنج شنبه تا نیمه شب و جمعه و شنبه شب ها تا ساعت ۳ صبح باز است.

یافتن ایستگاه مترو:

برای یافتن ایستگاه مترو در خیابان ها به دنبال ستون های بلند قهوه ای رنگی که با حرف بزرگ M مشخص شده اند بگردید. این علامت مشخص کننده ایستگاه مترو است و با نواری از رنگهای آبی، سبز، نارنجی، قرمز و زرد که نشان دهنده نوعهای مختلف خطوط Metrorail است، مشخص شده است.

چنانچه در حال رانندگی هستید تنها به علامات بزرگ مترو که مخصوص رانندگان است، توجه کنید.

علامات مترو مخصوص نابینایان نیز به نام Pylons وجود دارد که با حروف درشت بریل بر روی ستون مشخص شده است.

برای پارک در ایستگاههای مترو هزینه ای دریافت می شود که بسته به ایستگاه این نرخ متفاوت است اما در روزهای تعطیل و تعطیلات آخر هفته پارکینگ مترو رایگان است.

ورود به ایستگاه:

برای ورود و خروج از ایستگاه به یک کارت پرداخت کرایه، Metropass ،Metrochek یا Smartrip احتیاج است . کارت های کرایه را نیز می توان از برخی ماشین های خودکار که در طول ایستگاهها وجود دارد، خریداری کرد.

راهنمای ایستگاه:

نقشه ها در مسیر ایستگاه در نزدیکی ماشین های فروش بلیط و داخل مترو به مسافران کمک می کنند تا مسیر خود را پیدا کنند.

توجه داشته باشید که اسم آخرین ایستگاه از مسیر مترو و ایستگاهی که مقصد شماست در راهنمای نقشه ای که آخرین ایستگاه آن با دو دایره سیاه رنگ علامت گذاری شده، وجود دارد.

انتظار برای مترو:

علامات موجود در ایستگاه به شما می فهمانند که کدام سکو برای مسیر شما مناسب است.

زمانی که در سکو مورد نظر قرار گرفتید، بر روی نقاط قرمز رنگ قرار گیرید تا در زمان ورود مترو به ایستگاه چراغ های درخشان سکو شما را مطلع سازند.

تشخیص مترو:

مقصد مترو را قبل از سوار شدن بررسی کنید. این مقصد در بالا و کنار شیشه جلو مترو نوشته شده است.

رنگ خط مورد نظر نیز در جلو و پشت مترو مشخص کننده مسیر میباشد.

نشانگرهای الکترونیکی نیز به افرادی که مشکل شنوایی دارند در تعیین مسیر کمک می کنند.

سوار شدن مترو:

در کنار درهای مترو بایستید و اجازه دهید که ابتدا مسافرین مترو پیاده شوند و سپس شما سوار شوید. به افراد با ناتوانی جسمی یا کسانی که احتیاج دارند زودتر سوار شوند، این اجازه را بدهید تا قبل از شما سوار شوند. از نداشتن فاصله مابین پله ورودی و سکو اطمینان حاصل کنید. بصدا در آمدن علامات نشان دهنده بسته شدن درها است. در این صورت کنار بروید و تا آمدن مترو بعدی صبر کنید. بر خلاف درهای آسانسور، درهای مترو بطور خودکار دوباره باز نمی شوند.

نیاز به کمک:

برای رفع مشکل کارت اعتباری کرایه خود می توانید از مدیریت ایستگاه کمک بگیرید. در مواقع ضروری می توانید دکمه قرمز رنگ را بر روی Callbox که در برخی از ایستگاهها وجود دارد فشار دهید.

کارت های پرداخت قابل پس دادن نیستند اما در صورت اینکه بخوبی کار نکند می توانید آن را تعویض کنید.

اطلاعات عمومی استفاده از Metrobus :

ایستگاه های مترو در کجا واقع شده اند:

با وجود علامت ها در سراسر شهر، ایستگاه های Metrobus به راحتی قابل تشخیص هستند، آنها را می توان با پرچم ها و علامات قرمز، سفید یا آبی در طول مسیر خیابانها مشاهد کرد. برخی از این ایستگاهها دارای علامات مکعب شکل چهارگوشی هستند که برای دادن اطلاعات به مسافران و تعیین مسیر در نقاط معین نصب می شوند. این را بخاطر داشته باشید که شما فقط در ایستگاههای تعیین شده می توانید سوار بر مترو شوید.

در مسیرهای تعیین شده شما تنها بعد از ساعت ۹ می توانید از راننده مترو درخواست کنید تا در صورت صلاحدید شما را در مسیری خارج از ایستگاه پیاده کند. که این مورد توسط راننده و با رعایت موارد ایمنی انجام می شود.

تشخیص مسیر مورد نظر و سوار شدن به مترو:

در نزدیکی ایستگاهها یا در زمان نزدیک شدن اتوبوس های مترو به شیشه مقابل آنها که شماره و مقصد مترو بر روی آن نوشته شده است، توجه کنید. همچنین مسیر مترو در کنار درهای ورودی نیز نوشته شده است. برای سوار شدن به مترو همیشه از درهای جلویی استفاده کنید.

پرداخت کرایه Metrobus :

برای سوار شدن شما باید بهای بلیط را نقداً بپردازید و چون رانندگان پول نقد را شخصاً از مسافرین دریافت نمی کنند، در هنگام سوار شدن باید پول خود را در جعبه سکه که در کنار راننده قرار دارد، بیاندازید.

نقل و انتقال در Metrobus :

برای استفاده از خدمات رایگان نقل و انتقال از راننده مترو سوال نمایید. ارائه این سرویس نامحدود به مدت ۲ ساعت برای مسافران رایگان می باشد ولی چنانچه بیش از ۲ ساعت شود، باید مبلغ مازاد را پرداخت کنید.

نقل و انتقال در مسیرهای سریع السیر:

مسافری که در مسیر ۲٫۵۰$ سریع وسیر قصد جابه جایی دارد و تنها ۱٫۲۰$ پرداخته است باید بقیه را که ۱٫۳۰$ است در طی مسیر بپردازد.

این مسافرین می توانند با پرداخت تمام کرایه در ابتدای مسیر و دریافت بلیط های پانچ شده به همین میزان نیز از مسیرهای سریع السیر مترو استفاده کنند.

تعویض Metrorail به Metrobus :

برای نقل و انتقال در مسیرهای عادی در ابتدای ورود به ایستگاه باید ۳۵ سنت بپردازید و چنانچه قصد استفاده از متروهای سریع السیر را دارید باید ۱٫۶۵$ دیگر بپردازید. سالمندان و ناتوانان جسمی نیز با کارت اعتباری ID مترو یا کارت مراقبتهای پزشکی عکس دار می توانند بطور رایگان از این سرویس استفاده کنند. در طول مسیر افراد اجازه پیاده شدن ندارند، مگر با صلاحدید راننده مترو.

Smartrip کارت، نمونه جدید از کارت های اعتباری خطوط مترو:

کارت های Smartrip، را می توان بطور همیشگی استفاده کرد چون قابلیت شارژ دوباره را برای پرداخت کرایه دارند. این کارت ها از جنس پلاستیک است و مانند کارت های اعتباری با گذراندن آن از دستگاههای

کامپیوتری میزان کرایه از کل مبلغ کارت کم می شود. کارت های Smartrip را می توان از مراکز مختلفی

مانند فروشگاهها و فروشگاههای تبلیغاتی اینترنت خریداری کرد.

اطلاعات افزایش نرخ کرایه نیز به دستگاههای مربوطه در ایستگاهها داده می شود.

ممکن است شما در یک روز اعتبار کارت خود را تا ۱۰۰ دلار افزایش دهید. این در صورتی است که حداکثر اعتبار برای کارت Smartrip 200 دلار می باشد و بدین معنا است که یک کارت می تواند مدت زمان زیادی شارژ شود.

مانند دیگر کارت ها برای خریداری کارت Smartrip نیز باید ۱۰ درصد اضافه پرداخت کنید و برای جلوگیری از دزدیده شدن یا گم شدن کارت بهتر است که آن را به ثبت برسانید.

سالمندان و افراد ناتوان جسمی:

این افراد می توانند کارت های را خریداری نمایند که شامل تخفیف می شود. سالمندان و افراد ناتوان همچنین باید دارای یک کارت مترو ID باشند.

دستگاههای کامپیوتری کارت های Smartrip در تمام ایستگاهها نصب و مورد استفاده شهروندان قرار می گیرند.

شبکه مترو واشنگتن این دستگاههای جدید را در ۸۰ ایستگاه Metrobus قرار داده است که روزانه ۱۸۰۰۰ نفر از آن استفاده می کنند.

بر مبنای تجارب گذشته استفاده از این دستگاهها، مهندسان مترو تصمیم گرفتند که در ابتدا تعداد محدودی از این دستگاه را مورد آزمایش قرار دهند تا پس از حصول اطمینان از صحت کارکرد، تعداد آن را افزایش دهند.

به ثبت رسانیدن کارت Smartrip:

زمانی که شما یک کارت Smartrip خریداری می کنید، فرصت دارید تا آن را در WMATA ثبت کنید. این کار الزامی نیست، اما مزایای زیادی با این کار به شما تعلق می گیرد.

بطور مثال:

چنانچه شما کارت ثبت شده خود را گم کنید یا آن را به سرقت ببرند، آن کارت از اعتبار ساقط و اعتبار باقی مانده کارت در قالب کارت جدید به شما برگردانده می شود و تنها ۵ دلار برای هزینه جایگزینی کارت و انتقال کارت جدید از کل مبلغ کم می گردد. زمانی که کارت خود را به ثبت رساندید، یک اسم تائید و یک اسم رمز به شما داده می شود که باید آن را درخاطر داشته باشید.

زیرا در زمان باطل کردن کارت دزدیده شده یا گم شده به آن احتیاج پیدا می کنید.

استفاده از Smartrip کارت:

کارت Smartrip را می توان به جای فیش کرایه خطوط مترو استفاده کرد.(هر مسافر باید از کارت خود استفاده کند). شما می توانید با خرید کارت Smartrip بجای انداختن پول در جعبه های مترو کارت Smartrip را در دستگاه مخصوص عبور دهید.

کارت Smartrip همچنین برای پرداخت بهای پارکینگ مترو نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

افزایش اعتبار کارت:

۱_ به میزان باقی مانده پول خود پس از هر دفعه استفاده از کارت در دستگاه دقت کنید، و دکمه عملکرد خودکار را برای سرعت بخشیدن به کار فشار دهید.

۲_کارت های استفاده شده با اعتبار کمتر از ۷ دلار یا کارت های Metrochek یا Farecard بدون اعتبار را می توانید دوباره شارژ کنید.

۳_ دکمه + یا ֠را تا مشاهده اعتبار جدیدی که می خواهید فشار دهید.

۴_ کارت خود را برای آخرین دفعه در دایره نهایی قرار دهید. این کار میزان تازه اعتبار را به شما نشان می دهد.

حمل و نقل دوچرخه ها با اتوبوس های ART:

اتوبوسهای ART مخصوص مسیرهای کوتاه حومه شهر هستند، هر اتوبوس دارای دو جایگاه حمل دوچرخه با رعایت استاندارهای تعیین شده، است. حمل دوچرخه با این اتوبوس ها رایگان بوده و بهترین روش برای رفتن به مقصد های کوتاه خارج از شهر می باشد

نقل و انتقال دوچرخه در Merobus :

دوچرخه سواران می توانند به راحتی دوچرخه های خود را در جایگاه های محکم جلو اتوبوس های مترو بسته و آنها را جابه جه کنند.

در جلوی هر مترو تنها دو عدد دوچرخه را می توان حمل کرد که دوچرخه سواران می تواند، خود به راحتی دوچرخه را ببندد.

حمل دوچرخه با مترو برای مسافر هزینه اضافه ای را در بر ندارد.

حمل و نقل دوچرخه N-Ride در Metrorail:

برنامه حمل و نقل دوچرخه N-Ride در MetroBus مکمل برنامه طویل المدت حمل و نقل دوچرخه در ایستگاههای Metrorail می باشد، که به دوچرخه سواران اجازه می دهد دوچرخه های خود را به داخل ایستگاه برده و آن را با مترو جابجا کنند.

بهتر است که دوچرخه های خود را از درب سمت عقب مترو وارد کنید و در روزهای تعطیل آخر هفته از ساعات خلوت برای حمل و نقل دوچرخه خود استفاده کنید.

تعطیلات رسمی، جزء روزهایی هستند که حمل و نقل دوچرخه با مترو ممنوع می باشد.

قبل از سوار شدن با دوچرخه، راهنمای مترو N- Ride را مطالعه کنید .

حمل دوچرخه با مترو رایگان بوده و شامل هزینه اضافی نمی شود.

جعبه های قفل دار دوچرخه در ایستگاه های مترو:

بسیاری از ایستگاههای مترو دارای امکاناتی برای پارک دوچرخه هستند، شما می توانید بر دوچرخه خود تا ایستگاه سوار باشید سپس آن را در ایستگاه پارک کرده و سوار Metrorail شوید. این محفظه پارک دوچرخه شامل یک جعبه قفل دار اجاره ای است. اولین استفاده از این وسیله رایگان می باشد.

این جعبه های کرایه ای در تمام ایستگاه ها وجود دارد.

Metrochek چیست؟

Metrochek یک کارت اعتباری مخصوص کارمندان است که امروزه بیش از ۲۵۰۰ کارمند در بخش های خصوصی و دولتی ادارات واشنگتن از آن استفاده می کنند و تحت حمایت دولت فدرال تامین وجه می شود.

با Metrochekمی توان از بیش از ۱۰۰ وسیله حمل و نقلی شهری مانند انواع مترو و اتوبوس های عمومی استفاده کرد.

کارت Metrochek همچنین می تواند به جای کارت های اعتباری خطوط مترو یا هزینه خریداری کارت های دیگر سرویس های حمل و نقل مورد استفاده قرار بگیرد.

منافع حمل و نقل با Metrochek همانند بسیاری از کارت های اعتباری از قبیل کارت های بیمه است.

کارمندانی که از Metrochek استفاده می کنند، برای دریافت کارت از پرداخت مالیات معافند.

به کارت های Metrochek با حداکثر ۱۰۰ دلار اعتبار، مالیات تعلق نمی گیرد.

 

منبع : پایگاه اطلاع رسانی و اینترنت شهرداری شیراز

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0