جایگاه ایران در صنعت حمل و نقل دنیا

در سه دهه گذشته حرکت های اصولی جهت ایجاد سیستم های حمل و نقل استاندارد در کشور صورت گرفته است که اکنون در حال شتاب گیری است. بر اساس آمار، سالانه ۷ میلیارد تن کالا در سراسر دنیا جابجا می شود و این رقم با نرخ ۳٫۵ درصد در سال در حال رشد می باشد. از طرفی براساس اطلاعات موجود، میزان کل کالای جابجا شده در ایران در سال گذشته برابر ۳۳۳٫۴ میلیون تن یعنی چیزی کمتر از یک درصد کل حجم کالاهای جابجا شده در دنیا می باشد.
از سویی گزارش بانک جهانی نشان می دهد که کشورهای جهان به طور متوسط در حمل و نقل کالا و برقراری ارتباط بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان در بازارهای بین المللی، پیشرفت کرده اند.
بر اساس شاخص عملکرد لجستیک (LPI) در سال ۲۰۱۰ اقتصادهای کشورهای ثروتمند، با توجه به نقشی که در زنجیره تولید دارند، پیشرفته ترین امکانات لجستیکی درزمینه تجارت را داشته اند.
شاخص عملکرد لجستیک، میزان مطلوبیت و سهولت مبادلات تجاری و حمل و نقل کالاها ازداخل به خارج و برعکس را نشان می دهد.
این شاخص ارقامی از صفر تا پنج را در بر می گیرد که هر چه بیشتر باشد دلالت بر سهولت بیشتر در این زمینه دارد.
این شاخص بر پایه سه شاخص مهم دیگر در زمینه تجارت یعنی مقررات گمرکی، زیرساخت های تجاری و ساختارهای حمل و نقل بین المللی تعیین می شود.

 

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0