زیرساختهای حمل و نقل عمومی درآلمان و مطالب خیلی جالب-بخش اول

بی شک درشهرهای مختلف اروپایی بویژه شمال اروپا وآلمان، استفاده گسترده ازوسایل نقلیه عمومی و دوچرخه بیش از هر چیزی برای یک تازه وارد جلب توجه می کند.
مشاهده این صحنه ها در کشورهایی که مهد خودروسازی جهان هستند، بویژه آلمان و شرکت های بزرگ تولید کننده خودرو مانند بنز، ب ام دبلیو ، اوپل و فولکس واگن آخرین مدل های خودرو خود را با قیمت و شرایط بسیار مناسب برای شهروندان عرضه می کنند، بسیار تامل برانگیز است.
این سوال که مگر می شود، خودروهای شیک بنز و ب ام دبلیو را کنار گذاشت و به دنبال اتوبوس، مترو و تراموا دوید تاهمراه با هزاران نفر وتوقف های ممتد در ایستگاههای مختلف به مقصد رسید و یا با سوار شدن به دوچرخه و به قولی نفس زنان راهی محل کار شد.
و این سوال اینگونه ادامه می یابد که چه عاملی باعث ایجاد چنین رقابتی در بین مردم و حتی افراد سرشناس برای استفاده از دوچرخه و حمل و نقل عمومی در اروپا شده است. در حالیکه در ایران کسانی که خودرو شخصی دارند ، حتی برای کوتاه ترین مسیرها نیز کمتر حاضر به استفاده از دوچرخه و وسیله نقلیه عمومی و یا حتی پیاده روی هستند.

نگاهی به آمارها در باره زیرساخت های عمومی آلمان
آلمان از نظر شبکه حمل و نقل عمومی شامل خط آهن، اتوبان ها، جاده وهمچنین مسیرهای دوچرخه سواری در اروپا در صدر قرار دارد.
شبکه راه آهن آلمان حدود ۴۰ هزار و ۹۵۳کیلومتر است که این رقم درفرانسه ۳۱هزار و ۲۳۳کیلومتر، ایتالیا ۱۶هزار و ۲۹۷ کیلومتر و بریتانیا ۱۵هزار و ۸۱۴کیلومتر است.
در آلمان ۱۲هزار و ۵۹۴کیلومتر اتوبان وجود دارد، این رقم در فرانسه ۱۰هزار و ۹۵۹ کیلومتر، ایتالیا ۶هزار و ۵۸۸کیلومتر و بریتانیا ۳هزار و ۶۷۳کیلومتراست.
درآلمان درمجموع ۴۲میلیون خودرو وجود دارد و ۸۳ درصد خانواده ها حداقل یک عدد دوچرخه دارند. این رقم در سال ۱۹۸۸فقط ۷۰ درصد و در سال ۱۹۶۹ حدود ۵۳درصد بود.
بنابر تحقیق انجام شده، مسیرهای تردد با دوچرخه در آلمان با افزایش قابل توجهی بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ مواجه بوده و استفاده از این مسیرها ۴ میلیون بار بیشتر شده است ، در حالیکه پیاده روی نیز در شهرهای این کشور ۵ میلیون بار و تردد با وسیله نقلیه عمومی نیز یک میلیون بار بیشتر شده است.
در عین حال میزان استفاده از خودرو برای طی مسیر در روز نیز حدود ۲میلیون مورد کاهش یافته است.

گرایش به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه

یکی از دلایلی که می توان برای گرایش آلمان ها به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه مطرح کرد، زیرساخت قوی راه و ترابری است. در مجموع ۲۳۰هزار کیلومتر جاده و بیش از۴۰هزار کیلومتر خط آهن در آلمان وجود دارد که این آمار بالا موجب شده است تا اغلب خیابان ها و کوچه ها و روستاها و دهکده های آلمان صاحب ایستگاههای اتوبوس ، مترو، تراموا و یا قطار باشند.
یکی از نکات مهم در بخش حمل ونقل عمومی آلمان، دقیق و منظم بودن آنهاست. تمامی وسایل نقلیه عمومی درست سر دقیقه اعلام شده درایستگاهها حاضر شده و در همان زمان تعیین شده که در ایستگاهها نصب شده اند، به مقصد می رسند.
این نظم در حرکت ها و رسیدن به مقاصد باعث می شود تا مسافران نگران نبوده و رسیدن خود را به مقصد با کمترین خطا یعنی یک دقیقه محاسبه کنند.
ایستگاههای وسایل نقلیه عمومی ناگهان مملو از مسافر می شوند. یک دقیقه بعد وسیله نقلیه عمومی رسیده و یک دقیقه دیگر ایستگاه کاملا خالی از مسافر می شود. استفاده کنندگان دقیقا روی زمان حرکت و زمان رسیدن به مقصد حساب می کنند، بدون آنکه وقتی را در ایستگاهها و یا مسیر تلف کنند.
طبق یک تحقیق انجام شده ۸۰درصد جوانان۲۰ تا ۲۹ساله آلمانی گفته اند که در شهرهای بزرگ این کشور اصلا نیازی به خودرو شخصی نیست، زیرا وسیله نقلیه عمومی زیاد و دردسترس بوده و مسیرهای مناسب برای استفاده از دوچرخه هم وجود دارد.
این درحالی است که آلمان ها روزانه بالغ بر ۳میلیارد و ۲۰۰میلیون کیلومتر را با خودرو و یا موتور به عنوان راننده و یا همراه و مسافر طی می کنند.
بطورمیانگین ۹۰درصد آلمان ها هر روز از خانه خارج می شوند و بطور متوسط در طول روز ۳ مسیر را طی می کنند. بیش از ۵۰ درصد این مسیرها برای خرید و یا تفریح است.
آلمان ها هر روز در مجموع ۹۴میلیون کیلومتر پیاده طی می کنند و ۹۰میلیون کیلومتر را با دوچرخه و ۷۷۱میلیون کیلومتر نیز با خودرو طی می شود.
با اینکه جمعیت آلمان در چند سال اخیر تغییر قابل توجهی نداشته، ولی خروج از خانه از سوی مردم این کشور افزایش یافته است، زیرا افراد پیر از نظر بدنی در وضعیت بهتری قرار دارند.
طبق تحقیق انجام شده گرایش در بین جوانان نیز برای استفاده از وسیله نقلیه عمومی و یا دوچرخه بیشتر شده است.
آلمان ها قصد دارند تا اولین فرودگاه جهان را در برلین در آینده راه اندازی کنند که مسیر مخصوص دوچرخه از فرودگاه تا داخل شهر خواهد داشت و کارمندان آن نیز از دوچرخه استفاده می کنند.
مسافران بعد از خروج از فرودگاه امکان کرایه کردن دوچرخه را خواهند داشت و با آن به داخل شهر می روند و می توانند دوچرخه را در داخل شهر در مکان های مشخص پارک کرده و هر زمان که خواستند از آن استفاده کنند، آنان هنگام بازگشت نیز از این مکان ها دوچرخه کرایه کرده و تا فرودگاه می روند.

کاهش رفت و آمدهای عمومی در آلمان

فراهم بودن وسایل نقلیه عمومی، نظم بسیار زیاد و در دسترس بودن ، ارزان بودن ، وجود مسیر های مخصوص دوچرخه و پیاده روی و هزینه بالای بیمه و مالیات و کمبود پارکینگ برای خودرو شخصی و علاقه به ورزش موجب شده اند تا مردم آلمان به کنار گذاشتن استفاده از وسایل نقلیه شخصی تشویق شوند.
طبق تحقیق انجام شده روزانه حدود ۲۷میلیون نفر در آلمان از اتوبوس، مترو و دیگر وسایل نقلیه عمومی داخل شهر استفاده می کنند. این اقدام موجب می شود که حداقل روزانه ۱۹میلیون سفر با خودرو لغو شود.

ادامه مطلب در بخش دوم

منبع : تین نیوز

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0