خودرویی با ضریب ایمنی بالا ، RUF

در شهرهای مدرن جهان سیستم های پیشرفته و مختلفی از حمل و نقل به کار گرفته می شود و هدف ما معرفی این سیستم های جدید است. عدم وجود فضای کافی برای زندگی راحت و آسوده، شهروندان شهرهای مدرن و پیشرفته را با مشکلات زیادی روبه رو کرده است.

مردم زندگی در فضای باز و هوای نسبتاً پاک حومه شهر و شهرک ها را به زندگی در برج ها و ساختمان های بلند تر ترجیح می دهند. این شیوه زندگی در اکثر شهرهای بزرگ جهان دیده می شود و افرادی که در حومه شهر زندگی می کنند، هر روز جهت کار روزانه به مرکز شهر آمده و با انجام کار روزانه مجدداً به محل سکونت خود بازمی گردند این افراد را اصطلاحاً Commute می نامند.در دنیای امروز سیستم های حمل و نقل سنتی دیگر جذابیتی برای مردم ندارند و نمی توان از آنها به عنوان جایگزین مناسب خودروهای شخصی نام برد. به همین دلیل طراحان صنعت حمل ونقل سعی کرده اند سیستمی را به وجود بیاورند که همچون خودروهای شخصی راحت و انعطاف پذیر بوده و از ظرفیت بالایی برخوردار باشد ضمن اینکه مشکل آلایندگی و زیست محیطی نداشته باشد. از این رو سیستم دوگانه یی را با نام RUF طراحی و اجرا کرده اند.
روف یک سیستم دوگانه مبتنی بر شبکه ریلی و سطح خیابان است. در واقع خودرویی است که هم در خیابان حرکت می کند و هم توسط شبکه ریلی جابه جا می شود. مالک خودرو پس از طی مسیر کوتاهی به شبکه ریلی می رسد. قبل از ورود به شبکه ریلی مسیر را برنامه ریزی کرده و به محض ورود به شبکه، اطلاعات انتقال می یابد. روف بدون هیچ معطلی و با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت وارد می شود. از لحظه ورود به شبکه، روف توسط شبکه خودکار هدایت شده و کاربر می تواند در آن استراحت کند و مجدداً با رسیدن به مقصد و خروج از شبکه کنترل خودرو را به عهده گیرد. اصلی ترین بخش سفر با این خودرو به صورت خودکار انجام می شود و برای سیستم مشخص است که در چه زمانی و در چه جهتی حرکت کرده و کجا توقف کند. در این حالت تمام مسائل ایمنی و همچنین حداکثر صرفه جویی از انرژی اعمال می شود. میانگین سرعت در این سیستم ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و زمان سفر کوتاه و قابل پیش بینی است. در هر تقاطع سرعت به ۳۰ کیلومتر کاهش می یابد. دلیل اصلی کاهش سرعت هنگام انتخاب مسیر بالابردن ضریب ایمنی در سیستم خودکار است. امکان افزایش سرعت تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت وجود دارد اما با توجه به اینکه فواصل به صورت هر پنج کیلومتر تعیین می شود، سرعت از ۱۲۰ کیلومتر تجاوز نمی کند. هر خودرو می تواند به تنهایی وارد شبکه شده یا با خودروهای دیگر تشکیل یک قطار دهد. طول قطار و تعداد خودروهای به هم چسبیده بستگی به میزان تقاضا از شبکه دارد. در ساعات پیک و شلوغی، ظرفیت پذیرش شبکه در هر ثانیه یک خودرو است. در این صورت در عرض ۱۰ ثانیه قطاری به طول ۱۰ خودروی به هم چسبیده تشکیل می شود. اتصال خودروها به یکدیگر می تواند قبل از ورود به شبکه اصلی صورت گیرد. با این شیوه می توان ظرفیت بالایی را ایجاد کرد ضمن اینکه مصرف انرژی با توجه به کاهش مقاومت هوا به میزان چشمگیری پایین می آید و به یک سوم در ۱۰۰ کیلومتر می رسد. میزان ظرفیت شبکه های حمل و نقل نباید صرفاً یک عدد باشد بلکه کیفیت آن نیز بسیار مهم است و کیفیت نیز رابطه مستقیم با ظرفیت تقاضا دارد. پذیرش مسافر با بیش از ۲۰هزار نفر در هر ساعت و در مسیرهای متنوع خیلی بهتر از این است که همین مقدار مسافر را با تراکم زیاد در قطارهای بزرگ جا داد که معمولاً باعث ایجاد نارضایتی مردم و ازدحام بیش از حد می شود. شکل ریل ها در این سیستم به صورت هرمی و سه گوش است و با ضریب ایمنی بالایی حرکت می کند. به همین دلیل هیچ گاه خودرو از ریل خارج نمی شود و باعث ایجاد حس امنیت بیشتری در مسافران می شود زیرا ریل در شیار زیر خودرو کاملاً فرو رفته و ثابت می شود. در صورت نیاز به سوار یا پیاده شدن قبل از رسیدن به مقصد می توان محل هایی را بین خطوط ایجاد کرد. (مانند ایستگاه های BRT)

 

طراحی خودروهایی که از این شبکه استفاده می کنند، همچون خودروهای معمولی به لحاظ ظاهر و امکانات می تواند متفاوت باشد اما همگی طبق استاندارد معین و یکسان تولید می شوند. برخلاف خودروهای برقی معمولی، روف دارای دامنه حرکتی بیشتری است چون در زمان استفاده از شبکه ریلی باتری های آن مجدداً شارژ می شود. با توجه به نبود پارکینگ به میزان کافی در مرکز شهر، دارنده این خودرو به راحتی می تواند آن را در ایستگاه رها کرده و خودرو به صورت خودکار در پارکینگ متوقف می شود و بعد از انجام کار و در زمان نیاز می توان با استفاده از اینترنت و تلفن ارتباط برقرار کرد تا خودرو در زمان مشخص در محل ایستگاه آماده باشد. برای استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی یا قطارهای شهری باید به ایستگاه های مورد نظر مراجعه کرد. این در حالی است که معمولاً مردم برای رسیدن به ایستگاه ها تمایل ندارند بیش از ۴۰۰ متر پیاده روی کنند اما در سیستم روف پیاده روی تا ایستگاه بسیار کم است و تنها چند قدم باید پیمود تا به محل توقف خودرو رسید. اما ممکن است عده یی توانایی یا تمایلی برای خرید خودرو به صورت شخصی نداشته باشند. این افراد می توانند با استفاده از کارت های اعتباری از خودروهای موجود در مراکز عمومی استفاده کنند. در این خودروها سیستمی وجود دارد که برای جلوگیری از تخریب یا آسیب رساندن به خودرو تعبیه شده است. با ورود کارت اعتباری مشخصات کاربر در سیستم ذخیره شده و تا زمان استفاده نفر بعد باقی می ماند. بعد از پیاده شدن مسافر دستگاه قسمت های مختلف خودرو را کنترل کرده و در صورت سالم بودن آن، مشخصات مسافر حذف می شود در غیر این صورت شناسایی فرد خطاکار بسیار راحت خواهد بود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0