درخواست‌ قرائتی از شورای شهر تهران

حجت السلام قرائتی مهمان شورا بود و از اعضای شورا خواست تا نسبت به افزایش تعداد مساجد شهر تهران اقدام کنند، اما در ادامه جلسه، اعضا با اشاره به مشکلات پیش روی مساجد و ساخت آنها، ابراز نگرانی کردند.

حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی مهمان شورای شهر تهران بود تا برای اعضای شورای شهر تهران مباحثی را پیرامون ضرورت‌های شهر تهران از جمله موضوع مساجد مطرح کند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه باید تلاش شود تعداد مساجد در سطح شهر تهران افزایش یابد، ‌گفت: هم اکنون هزار مسجد در سطح تهران کم داریم. وی گفت: در تهران ۱۰ دقیقه به ۱۰ دقیقه می‌توان سیگار یافت اما کیلومترها باید رفت تا مسجد پیدا کرد.

وی تصریح کرد: ‌من امروز با حضور در جلسه شورا باید ۲۰ تا مصوبه در ۱۰ دقیقه بگیرم و بروم و این در حالیست که وضع نماز ایران خیلی بد است. کارهایی شده و خیلی وضع فرق کرده اما ما هنوز هم از امثال کشورهایی مثل دبی و قطر متلک می‌شنویم.

حجت‌آلاسلام قرائتی افزود: نامه برایم آمده که در دبی مهتابی سبز علامت مسجد است ولی در تهران علامت سیراب و شیردون است؛ اینکه از دبی متلک بشنویم ننگ است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: شهرداری تهران باید خادم‌های بسیار خوشتیپ استخدام کند. وی با طرح این پرسش که آیا شهرداری واقعا نمی‌تواند چنین کاری کند، گفت: نیازی نیست مساجد بزرگ و مجلل بسازیم که کار سخت شود.

حجت‌الاسلام قرائتی با تاکید بر اینکه می‌توان مسجد چهارگوش ساخت، ‌گفت:‌ نیازی به بلندپروازی نیست اما باید جای مناسب مسجد بسازیم و آنجا هویت مسجد داشته باشد و انبار زیرزمینی نسازیم. وی اضافه کرد: ما بعد از ۳۴ سال که انقلاب‌مان از مسجد است و امام فرمودند انقلاب ما از مسجد است، تازه یاد مسجد افتاده‌ایم! از فرهنگسرا و پارک و اینها کسی به جبهه نمی‌رود.

قرائتی خطاب به اعضای شورای شهر تهران گفت:‌ شما هم بعد از ۴ یا ۱۰ سال به هر حال از اینجا می‌روید ولی کاری کنید که از شما به یادگار بماند و مصوبه اول این باشد که یک نفر از شورا یک نفر از شهرداری و یک نفر از ستاد اقامه نماز انتخاب شود و یک هیئت سه نفره با برنامه‌ریزی ۴ ساله برای ساخت مساجد تشکیل دهید.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور تاکید کرد:‌ چند روز پیش خدمت لاریجانی رئیس مجلس و همچنین رئیس کمیته برنامه و بودجه مجلس بودم و مسائلی در خصوص مساجد و رسیدگی به آنها ارائه کردم که امیدوارم پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.

حجت‌الاسلام قرائتی افزود:‌ مقام معظم رهبری هر سال به ستاد اقامه نماز پیامی می‌دهد و فرموده‌اند جای مساجد در بسیاری از مناطق ما خالی است و دسترسی مساجد نیاز ضروری جوانان است ضمن اینکه ایشان در پیام‌شان به ستاد اقامه نماز تاکید کردند همه کارهای عمرانی بزرگ باید یک پیوست مسجد و نمازخانه هم داشته باشد و بدون آن به پاساژ‌ها، ایستگاه مترو،‌ شهرک‌ها و .. پایان کار ندهید.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت:‌شهرک بدون مسجد معنا ندارد. ضمن اینکه شهردار تهران (قالیباف) سال گذشته کلنگ ۷۲ مسجد را زد که کار بسیار خوبی بود اما ما حدود یک هزار مسجد در تهران کم داریم که باید به آن دقت شود.

محمد تقوی معاون حقوقی شهردار تهران پس از اظهارات قرائتی در مورد کمبود مسجد در تهران، گفت: متاسفانه همین مساجد فعلی شهر تهران به خصوص برای صبح‌ها و یا شب‌ها پر نمی‌شود و استقبالی صورت نمی‌گیرد و ما منقلب می‌شویم وقتی می‌بینیم مساجدی با عظمت فقط چند ردیف نمازگزار دارد. وی افزود: اینکه ما مسجد بسازیم ولی پر نشود مساله مهمتری است و اگر برای ساخت مسجد نگرانیم باید برای پر نشدن آن هم فکری کنیم.

تقوی در حالی که خاطراتی از خود و پدرش در مورد مساجد و حضور مردم به صورت خودجوش برای اعیاد و ساخت مساجد تعریف می‌کرد، گفت: در مساجد ما بوی عطر و گلاب نمی‌آید و به جای آن مسائل حاشیه‌ای دیگری دارد.

وی گفت: وقتی مسائل را حکومتی می‌کنیم مردم تماشاچی می‌شوند. در گذشته مردم در اعیاد به خصوص نیمه شعبان از خودشان مایه می‌گذاشتد و گلدان و گل از خانه‌های همسایه قرض می‌کردند، اما در حال حاضر چنین چیزهایی بسیار کم شده و مردم را شاهد و ناظر و گذرا کرده‌ایم.

وی افزود: باید بدانیم که از کجا و به کجا و برای چه هدفی می‌خواهیم کاری را انجام دهیم و در حالی که شهرداری برای این ضرورت یعنی ساخت مساجد آمادگی دارد و مهیاست، اما وقتی مسئولان در جای دیگر که وظیفه دارند جاخالی می‌دهند بسیاری از کارها باقی می‌ماند و کار درست نمی‌شود.

معاون حقوقی شهردار تهران گفت: بسیاری از مسائل مانند صحبت‌های شما نه تنها گفتنش شهامت می‌خواهد، بلکه اجرا کردن آن نیز شهامت می‌خواهد.

عبدالحسین مختاباد عضو شورای شهر تهران نیز در اظهاراتی گفت:‌ در کشورهای آمریکایی، آفریقایی و اروپایی نمازخواندن خیلی ساده‌تر است و مردم در کنار خیابان نماز می‌خوانند و کسی آنها را نگاه نمی‌کند، اما در تهران بعد از نماز جماعت و ساعت نماز، در مسجد را می‌بندند.

همچنین محمدمهدی تندگویان عضو دیگر شورای شهر تهران هم با اشاره به سابقه مسجدسازی خود در نقاط مختلف کشور و حتی خارج از ایران گفت: شما صحبت‌هایی در مورد شبهه ناک بودن نانی که ما می‌خوریم کردید و اینکه نان‌هایی که ما می‌خوریم به دلیل نداشتن زکات مشکل دارد، اما این را بدانید که این مسئله در مورد مسائل هم مصداق دارد.

وی در توضیح صحبت‌های خود گفت: من در چابهار مسجدی را می‌ساختم که در آنجا همه می‌دانند که تعداد مساجد شیعه به انگشتان دست هم نمی‌رسد، اما پیمانکار مجبور شد، پول مضاربه‌ای گرفت.

وی افزود: شیخ مفید به کسانی که مسجدی را می‌ساختند می‌گفت پول بیشتر می‌دهم، اما زمانی که مصالح مسجد را می‌سازید وضو بگیرید اما حالا ما باید ده برابر پول بیشتر مشکل دار بگیریم تا بتوانیم یک مسجد را بسازیم و شما می‌دانید مسجدی که با پول ربایی ساخته می‌شود چه نمازخوانی از آن بیرون می‌آید و داستان آن داستان همین نان شبهه ناکی می‌شود که شما می‌گویید ما داریم.

وی اضافه کرد: شما در مورد مساجد استانبول صحبت کردید و اینکه در استانبول همه جای آن یک مسجد وجود دارد اما این را بدانید که در آنجا این قر و فری که ما برای نامگذاری مساجد داریم آنها ندارند و به همین دلیل خیلی ساده مساجد را آماده و می‌سازند.

تندگویان اضافه کرد: من حتی در شانگهای هم مسجد ساخته‌ام و می‌توانم تجربه و مسائل مربوط به آن را در اختیار شما هم قرار دهم، اما امیدوارم با ساماندهی این اقدامات صورت گیرد و فردا کسی به ما گزارش ندهد که برای فلان مسجد، فلان اتفاق افتاد و مسائل حاشیه‌ای دیگر برای آنها رخ بدهد.

همچنین مجتبی شاکری – عضو دیگر شورای شهر تهران با بیان اینکه بودجه صدا و سیما در کل کشور یک هزار میلیارد تومان است، اما بودجه شهرداری تهران در یک سال ۱۲ هزار میلیارد تومان است، اضافه کرد: شهرداری برای ساخت یک اتوبان می‌تواند ۱۲ هزار خانه مسکونی را بخرد و جابجا کند و یا ۳۰۰ سرای محله را در خانه‌های مختلف مردم خریداری و بسازد پس حتما می‌تواند برای ساخت مساجد هم چنین اقدامات مهمی را انجام دهد و خواسته آقای قرائتی برای افزایش تعداد مساجد خواسته بزرگی نیست.

وی تاکید کرد: در کمیته تشکیل شده برای مساجد باید بخواهیم که مناطق برای خرید منازل مردم و یا پیدا کردن زمین‌های مناسب اقدام کنند و این خواسته می‌تواند به راحتی عملیاتی شود.

شاکری در تکمیل اظهاراتش گفت: به یک نفر می‌گفتند چرا جبهه نمی‌روی؟ گفت: توفیق نداریم، اما من می‌گویم توفیق لازم نیست یک کپی شناسنامه و دو قطعه عکس باشد مشکل حل خواهد شد.

همچنین احمد مسجدجامعی – رییس شورای شهر تهران در ادامه اظهارات اعضای شورا گفت: تهران ۴۰۰ سال عمر دارد، اما مسجد جامع تهران ۸۰۰ سال سابقه دارد و در زمانی که تهران یک روستا بوده، شبستان شاه آبادی در مسجد جامع وجود داشته و اینکه چرا روستای تهران در آن زمان چنین مسجد جامع بزرگی داشته سوال مهمی است؟

وی گفت: تهران زمانی که هنوز شهر نبوده است مسجد داشته و سنت مسجدسازی تهران سنتی ۸۰۰ ساله است. ضمن اینکه دیوارکشی اطراف تهران هم دوره با دیوارکشی اطراف مشهد بوده است، چرا که تهران هم همانند مشهد محل تجمع محبان اهل بیت بوده.

وی ادامه داد: تعدد برج و باروهای تهران به اندازه سوره‌های قرآن بوده است و در هر برج و باروی آن یک سوره قرآن را قرار داده و در واقع از ابتدا بنیان تهران را بنیانی قرآنی قرار داده‌اند.

مسجدجامعی در ادامه به تعداد زیادی امامزاده که در تهران قرار دارد اشاره کرد و گفت: سنت دیگر خوب تهران حضور همین امامزاده‌هاست که در کنار همه آنها مساجد نیز قرار دارد و این امتیاز خوبی برای تهران است.

رییس شورای شهر تهران افزایش تعداد مساجد محلی را یکی از اقدامات خوب ارزیابی کرد و گفت: مساجدی کم هزینه و کوچک در محلات می‌تواند اقدامی مهم و اساسی باشد و نمونه‌های آن را در شهر تهران همانند مسجد امام سجاد که آقای لرزاده ساخته است به خوبی دیده‌ایم، چرا که مسجدی کوچک و محلی اما با هویت و در فضایی کوچک است.

مسجدجامعی تاکید کرد: مساجد محلی عطر عترت اهل بیت را در محلات بسط می‌دهند و ملاک همبستگی محلی هستند. وی اضافه کرد: لازم نیست حتما مساجدی بزرگ و با امکانات زیاد داشته باشیم بلکه لازم است برای مساجد برنامه‌های متنوع و جدید و پرشور برای جوانان بگذاریم تا آنها را جذب مساجد کنیم. وی تاکید کرد که لازم است برای ساخت مساجد در کمیسیون عمران، فرهنگی و اجتماعی و کمیسیون بودجه برنامه‌ریزی منسجمی صورت گیرد.

پس از این اظهارات، حجت الاسلام قرائتی برای اعضای شورا آرزوی سلامتی کرد و از جلسه خارج شد اما احمد دنیامالی عضو دیگر شورای شهر تهران پس از خروج مهمان از جلسه گفت: قدم آقای قرائتی روی چشم ماست ولی الان ساعت ۱۱ است و ما هنوز وارد دستور جلسه کار شورا نشده‌ایم.

وی گفت: مواردی از این دست که مهم و لازم هم هستند بهتر است در دستور کار شورا قرار گیرد و زمان مشخصی برای آن قرار دهیم تا موضوعات دیگر که در دستور کار جلسه شوراست از اهمیت نیافتد. وی گفت: ‌بهتر است این مساله در دستور کار کمیسیون‌ها قرار گیرد تا به اندازه کافی در مورد آن بحث و بررسی صورت گیرد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0