چشم انداز مبهم طرح‌های شهرسازی

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از رویکرد دولت دهم در ماه‌های پایانی فعالیت، گفت:‌ تصمیم‌گیری آنی باعث شد تا طرح‌های شهرسازی و معماری روند مطلوبی نداشته باشد و به همین دلیل آینده خوبی را برای این طرح‌ها پیش‌بینی نمی‌کنم.

میرمحمد غراوی در مراسم تودیع خود افزود: در فاصله سال‌های ۸۸ تا ۹۲ مجموعه‌ای از طرح‌های شورای عالی شهرسازی و معماری پیگیری شد که می‌توان به تصویب ۱۱ طرح ویژه و ۲۵ طرح سایر اشاره کرد. همچنین تلاش کردیم طرح‌های جامع ناحیه‌ای را به سرانجام برسانیم که در این راستا ۲۷ طرح تصویب شد.

وی با بیان این‌که ۱۸ طرح باقیمانده امسال یا سال آینده به سرانجام می‌رسد، تصریح کرد: در مجموع در چهار سال اخیر ۴۰۸ طرح جامع شهری تصویب شد. یکی دیگر از اقدامات دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری پیگیری بررسی طرح‌های جامعه با طرح‌های تفصیلی بود که از سال ۸۸ تا کنون ۱۱۴ مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان این‌که در چهار سال اخیر ۵۹۰ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ابلاغ شده است، تصریح کرد: در گذشته بر اساس قانون تقسیمات کشوری شاخص جمعیت ۱۰۵۰۰ نفری لازمه تبدیل یک روستا به شهر بود، اما متاسفانه در سال‌های اخیر این شاخص جمعیت به ۳۵۰۰ نفر تقلیل یافت که ناشی از نگاه بخشی و سلایق محله‌ای در این بخش بود.

معاون سابق شهرسازی و معماری ادامه داد: متاسفانه در ماه‌های پایانی عمر دولت دهم شاخص جمعیت به ۸۰۰ نفر نیز کاهش یافت و تبدیل روستاها به شهر برای ما به یک معضل تبدیل شد.

غراوی با اشاره به این‌که در حال حاضر ۱۳۰۰ شهر در کشور داریم، اظهار کرد: هم‌اکنون ۸۹ طرح جامع در حال بازنگری است، علاوه بر این برای ۲۹۶ شهر دارای طرح هادی، طرح تفصیلی در حال تهیه است. همچنین برای ۴۵ شهر فاقد طرح هادی در حال تهیه طرح مذکور هستیم و قرارداد ۴۲۵ شهر نیز برای اجرای طرح هادی امضا و در حال اتمام است.

وی با بیان این‌که در کل مشور ۵۳۶ شهر دارای طرح جامع هستند، خاطرنشان کرد: همچنین بازنگری مجدد ۵۸ طرح به پایان رسیده و ۴۷۸ شهر طرح جامع معتبر دارند. وی در پایان تاکید کرد: تصمیم‌گیری آنی باعث شد تا طرح‌های شهرسازی و معماری روند مطلوبی نداشته باشند و به همین دلیل آینده خوبی را برای این طرح‌ها پیش‌بینی نمی‌کنم.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0