کرج نیازمند برنامه‌ریزی جدید شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای شهرسازی شهر کرج که چهار سال گذشته حدود ۱٫۷ میلیون نفر جمعیت داشت، نتوانستم کاری انجام دهیم و اکنون این شهر بیش از ۲٫۵ میلیون نفر جمعیت دارد و نیازمند برنامه‌ریزی‌های جدید در شهرسازی است.

پیروز حناچی – معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در مراسم معارفه خود که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شده بود، گفت: قانون جامع شهرسازی کشور برای تحریک انجام پروژه‌ها به فرصت نیاز دارد که یکی از اصلی‌ترین وظایف در این باره حمایت از مدیران شهرسازی در سراسر کشور است. وی گفت: باید به گونه‌ای عمل کنیم که به برنامه‌ پنجم توسعه پایبند باشیم و برای برنامه‌ریزی برنامه‌ ششم تعریفی از فعالیت‌ها داشته باشیم.

حناچی تاکید کرد: شهرسازی از جمله بخش‌هایی است که شاید به ظاهر و در کوتاه‌مدت مهم نباشد و مورد توجه قرار نگیرد اما در میان مدت و بلند مدت برای کشور عارضه‌هایی در بخش مسکن ایجاد می‌کند که با هیچ هزینه‌ای جبران‌پذیر نیست. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از وظایف ما در این بخش، یکپارچه‌سازی ،تهیه طرح‌ها و تاثیر‌گذاری طرح‌های خرد و کلان است.

در ادامه این مراسم محمد غراوی – معاون سابق وزی راه و شهرسازی – اظهار کرد: مدیریت یکپارچه مناطق کشور، تشکیل کارگروه قانون برنامه‌ی پنجم، حرکت به سمت معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی و تصویب مقررات و شاخص‌های لازم برای معماری شهرسازی طی سال‌های گذشته صورت گرفته است.وی با اشاره به وجود ۴۰۸ طرح جامع شهری طی چهار سال اخیر که به تصویب شورای عالی شهرسازی رسیده است، گفت: مسکن مهر و الحاق اراضی دولتی شهرها در این زمان صورت گرفت که با مغایراتی همراه بود. غراوی افزود: طی چهار سال ۵۹۰ مصوبه در این زمینه الحاق شد.

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند شکل‌گیری شهرها که در صورت سکونت بیش از ۳۵۰۰ نفری شکل می‌گیرند، گفت: برای تعیین شهرها معیارهایی وجود دارد که عمدتا با نگاه‌های منطقه‌ای و بخشی همراه است؛ به گونه‌ای که چند روستای حدود ۵۰۰ نفر به یک شهر تبدیل شدند. وی گفت: طبق اعلام مرکز آمار ۱۱۳۹ شهر در کشور وجود دارد اما براساس مصوبه‌های شهری وزارت راه و شهرسازی ۱۳۰۰ شهر در کشور داریم که به نظر می‌رسد اختلاف میان مرکز آمار و وزارت راه و شهرسازی، تصویب این تعداد شهرها در ماه‌های اخیر بوده است.

غراوی اظهار کرد: از تعداد شهرهای ذکر شده ۱۸ شهر مورد طرح جامع قرار گرفتند که اکنون در حال بازنگری هستند. هم‌چنین طرح جامع برای ۲۹۶ شهر در حال تهیه است. معاون سابق وزیر راه و شهرسازی افزود: ۴۵ شهر فاقد طرح مطالعاتی و جامع هستند که اکنون در دستور کار تهیه طرح قرار گرفته‌اند.همچنین عقد قرار‌داد مطالعات طرح جامع ۴۲۵ شهر روبه اتمام است.

وی با اشاره به وجود ۵۳۶ شهر دارای طرح جامع و مطالعاتی گفت: ۵۸ شهر از این تعداد نیاز به بازنگری دارند که ۴۷۸ شهر باقی‌مانده در انتظار تصویب طرح جامع هستند. غراوی گفت: برای ۱۷۸ شهر طرح هادی درنظر گرفته شده که ۵۸ شهر نیازمند اجرای این طرح بوده و ۱۲۱ شهر نیز در حال اجرای طرح هادی هستند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0