چرا مدیریت زیست محیطی در شهرها لازم است ؟

در زمانی که زندگی در میان آهن و بتن و ترافیک آرامش و آسایش را از انسانها گرفته و زندگی در شهر اجتناب ناپذیر شده است بدست آوردن هوای پاک و سرسبزی و حتی صدای یک پرنده کوچک بما نشاطی دوباره بخشیده و باعث خواهد شد تا طبیعت را با تمام زیبائی هایش لمس نموده و روح و روان خود را پالایش نمائیم . مسئولان و دست اندرکاران مدیریت شهری چگونه می توانند از اعمال مدیریت بر محیط زیست شهری غافل باشند و این در حالی است که همه میدانند درختان و فضای سبز بعنوان ریه شهرها شناخته شده و صرفه جویی در مصرف انرژی یا بازیافت و تبدیل مواد و پیشگیری از انواع آلاینده های زیست محیطی تضمین کننده بقا و تداوم بخش حیات خواهد بود.

چگونه می توان اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل نمود و با دانش و آگاهی بیشتربه حفظ محیط زیست پرداخت ؟

بنظر اینجانب مسئولین و مدیران خصوصاً مدیران اجرایی شهرها بایستی حداقل دانشی از محیط زیست داشته باشند . دانشی که از مطالعه وضعیت موجود محیط زیست شهر به آنها کمک خواهد نمود تا با اعمال مدیریت زیست محیطی خسارت کمتری به محیط زیست وارد شده و جلوی بسیاری از خسارات را در آینده گرفت .

تا زمانی که یک مدیرشهری از اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی مطلع نباشد سالانه میلیارد ها ریال هزینه کشور در ترافیک و حمل و نقل ویا در عدم رعایت قوانین و مقررات مبحث ۱۹ ساختمان پایمال خواهد شد . همینطور عدم آشنائی با فرایند بازیافت و تبدیل مواد و تولید بیش از حد زباله بعلت عدم رعایت مدیریت زیست محیطی هزینه زیادی را بر گرده شهروندان تحمیل می نماید .

در صورتیکه مدیران اجرایی فرصت لازم و کافی را برای آموزش مسائل زیستمحیطی نداشته باشند مشاوران زیست محیطی با سوابق کار اجرایی می توانند کمک موثری در این زمینه بنمایند بشرط انکه بتوانند سرسختانه ملاحظات زیست محیطی را در تعامل منافع اقتصادی قراردهند و هیچکدام را فدای دیگری ننمایند . چرا که اگر هرکدام فدای دیگری شوند مدیریت زیست محیطی شکست خواهد خورد .

 

مدیریت زیست محیطی در شهرها لازم است تا با در نظر گرفتن شهر بعنوان اکوسیستمی که مهمترین گونه حیاتبخش ان خود انسان و شهرنشینانی است که حالا با تعلق خاطر به محیط زیست خود به شهروند تبدیل شده اند و هر کدام در زندگی شخصی خود دارای چرخه کاملی از انرژی – مصرف و تولید هستند . مصرف مواد غذایی و استفاده از انواع و اقسام مصنوعات که بعد از طی یک دوره نهایتاً بعنوان پسماند و پساب به محیط زیست ( شهر ) برخواهند گشت و تولید شامل انواع و اقسام محصولات فرهنگی ؛ هنری و در برخی اوقات شاهکارهای حیات و گردش انرژی مانند استفاده از انواع سوختهای فسیلی و شیمیایی در پروسه حیات شهری ؛ با این اوصاف آیا لازم نیست مدیریت شهری بر مبنای اصول علمی مدیریت زیست محیطی در شهرها بنا شود ؟

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0