کرم خاکی برای بازیافت

به گزارش ایسنا، دکتر خسرو سلجوقی، دبیر کمیته راهبردی محیط زیست «دومین جشنواره انتخاب برترین‌های پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری» با بیان این مطلب، گفت: در میان سه هزار و ۳۰۰ نوع کرم خاکی در جهان کرم قرمز کالیفرنیایی قابلیت ویژه‌ای دارد. این کرم به شکل هفته‌ای تولید مثل می‌کند، ضمنا زباله‌ها را می خورد و به شکل کود دفع می‌کند.

وی افزود: ساختار بدن این کرم‌ها ۷۰ درصد پروتئین دارد،‌ یعنی چیزی حدود پنج برابر گوشت قرمز پروتئین دارند به همین دلیل از این کرمها در ساخت و تولید دارو برای بیماران شیمیایی و سرطانی، لوازم آرایشی بهداشتی، خوراک دام و طیور و ماهی استفاده می‌شود.

سلجوقی ادامه داد: ۶۰ درصد هر چه که کرمهای کالیفرنیایی می‌خورند به فضولات تبدیل می‌شود که این فضولات نوعی کود به نام ورمی کمپوت به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: این کود بو نداشته و در آن علف هرز نمی‌روید و محصول کشاورزی را ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش می‌دهد ، حالت اسفنجی دارد و آب را به مرور رها می‌کند و مهمترین حسن آن ارگانیک بودن محصول است که در کشورهای پیشرفته قیمت محصول را تا پنج برابر افزایش می‌دهد.

سلجوقی گفت: در برخی کشورهای پیشرفته این کرمها را در قالب سطل‌های ویژه‌ای به خانه‌ها و مردم ارائه می‌کنند تا زباله‌ها را در خانه و در محل اداره تبدیل به کود کنند بدین ترتیب از هزینه‌های حمل و نقل و دفن زباله معاف شده و عملا تبدیل زباله و پسماند به کود در مبدا اتفاق می‌افتد.

وی در پایان گفت: با توجه به تولید انبوه زباله‌ای که در ایران داریم و با نظر به نیازی که به کود در کشور ما وجود دارد استفاده از این ایده بسیار ضروری است.

منبع : سایت مدیریت شهری

 

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0