مترو پاریس فرانسه

مترو پاریس به دلیل معماری‌اش، شهرت جهانی دارد

مترو پاریس پایتخت فرانسه به دلیل معماری ایستگاه‌های آن که تحت تاثیر هنر نو بوده است، سمبل شهر است و شهرت جهانی دارد.

دکوراسیون ایستگاه‌ها منحصر و بسیار بالا است.

ورودی ایستگاه‌ها نخستین بار توسط هکتور گومارد طراحی شد. هنوز ۸۶ تا از ورودی‌ها که در واقع هنر دست بوده‌اند، موجود است.

دکوراسیون بعضی ایستگاه‌ها فرهنگ آن منطقه را منعکس می‌کند. مثلا ایستگاه لوور کپی کارهای هنری به نمایش درآمده در آن موزه است.

دیوارهای بیرونی مترو با کادری از کاشی‌های رنگی برای تبلیغات و پوستر در نظر گرفته شده‌اند. شهر پاریس دارای ۱۶ خط مترو به طول ۲۱۴ کیلومتر است که اکثرا در زیرزمین قرار دارند.

پاریس دارای ۳۰۰ ایستگاه و با احتساب ایستگاه‌های مشترک در بعضی خطوط  می‌توان گفت دارای ۳۸۴ ایستگاه است.

ایستگاه‌های پاریس بسیار به هم نزدیکند و از نظر فاصله در جهان دارای رتبه اول است. می‌توان گفت در ۱۰۵ کیلومتر ۲۴۵ ایستگاه وجود دارد. فاصله ایستگاه‌ها به طور متوسط ۵۶۲ متر است که در ۵۸ ثانیه طی می‌شوند.

پاریس  دارای ۱۴ خط اصلی و ۲ خط بسیار کوچک است که در اصل بخشی از خط‌های ۳ و ۷ بوده‌اند که مستقل شده‌اند.

مترو پاریس با ۷۸۰٫۵ کیلومتر طول سومین مترو گسترده جهان است. متروی پاریس پس از مسکو پرکارترین مترو اروپاست. این مترو با ۳۵۰۰ واگن روزانه بیش از ۴٫۵ میلیون نفر را جابجا می‌کند. در سال ۲۰۰۶ متروی پاریس ۱٬۴۰۹ میلیارد نفر را جابجا کرد.

بزرگ‌ترین ایستگاه‌ دنیا (ایستگاه شاتل لزال) نیز متعلق به این شهر است.ساختمان‌ها در ۵۰۰ متری ایستگاه‌های مترو قرار دارند و مترو دارای ۱۵۰۰۰ کارمند است.

ساخت مترو تا جنگ جهانی اول به سرعت گسترش یافت و زیرسازی‌ها تا دهه ۱۹۲۰ تکمیل شد. اتصال به حومه و احداث خط ۱۱ مربوط به دهه ۱۹۳۰ بود.

جنگ جهانی دوم ۱۹۴۵- ۱۹۳۹ بیشترین تاثیر را روی مترو گذاشت. خدمات محدود شد و بسیاری ایستگاه‌ها حتی تا دهه ۱۹۶۰ بسته شدند.

با افزایش ناگهانی جمعیت طی سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ مترو در ساعاتی از روز با ازدحام جمعیت مواجه شد و فاصله کم بین ایستگاه‌ها موجب کندی شبکه شد.  پاریس به عنوان راه حل خط‌های حومه را در دهه ۱۹۶۰ به قسمت‌های جدید در مرکز شهر اتصال داد.

خط‌های ۷، ۸ و ۹ قسمت‌های تجاری و اداری را به مناطق مسکونی شمال- شرق و جنوب- غرب متصل می‌کنند.

در اکتبر ۱۹۹۸ خط ۱۴ افتتاح شد که در طول ۶۳ سال اولین خطی کاملا جدید بود و هنوز هم تنها خط کاملا اتوماتیک در کل شبکه است.

ساعت کار:

ساعت کار مترو در طول هفته از ۵ صبح لغایت ۱۰ شب است. جمعه‌ها، شنبه‌ها و شب‌های تعطیلات یک ساعت به آن اضافه می‌شود. در آستانه سال جدید و مناسبت‌های خاص متروى پاریس کلا باز است.

بلیت:

فروش بلیت به دو صورت ساده و هوشمند هم از طریق کیوسک‌ها و هم به صورت خودکار است. بلیت استاندارد برای یک‌بار سفر و در اتوبوس و تراموا نیز قابل استفاده است. بلیت‌ها به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه هستند.

کارت‌های سفر یک روزه، دو روزه سه یا پنج روزه بیشتر برای توریست‌ها در نظر گرفته شده است. البته بهتر است در صورتی که سفرتان از روز دوشنبه آغاز می‌شود و بیش از ۵ روز ادامه دارد، از کارت هفتگی که شامل ۱۰% تخفیف است، استفاده کنید.

بلیت مخصوص تعطیلات آخر هفته برای جوانان زیر ۲۶ سال فقط روزهای شنبه و یک شنبه معتبر است. قیمت آن برای مناطق ۳-۱، ۳٫۳۰ فرانک و برای مناطق ۶-۱ و نیز سایر مناطق ۸٫۲۰ فرانک است.

سالن‌های قطار مترو پاریس به شیوه‌ای زیبا که در افتتاحیه مترو در سال ۱۹۰۰ تعریف شد، تزیین شده‌اند. روح این زیباسازی از آن زمان تا کنون در بازسازی‌های مختلف مورد توجه و احترام بوده است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0