مترو دوبی امارات متحده عربی

مترو دوبی، تنها شبکه حمل و نقل تمام اتوماتیک بدون راننده در امارات متحده عربی است

مترو دوبی، تنها شبکه حمل و نقل تمام اتوماتیک بدون راننده در امارات متحده عربی است.

اولین بخش از خط قرمز آن فعال، خط سبزش در حال احداث است و خط‌های آبی و بنفش تحت برنامه‌ریزی هستند. دو خط سبز و قرمز مرکز شهر را در زیر زمین و مناطق دیگر را از طریق پل‌های راه‌بر طی می‌کنند.

مترو دوبی توسط مسئولان سازمان راه، حمل‌و‌نقل و گروه سرکو اداره می‌شود.

اولین بخش خط قرمز با ۱۰ ایستگاه در ۹ سپتامبر  ۲۰۰۹ (۱۸ شهریور سال جاری) توسط محمد بن رشید المکتوم، امیر دوبی افتتاح و یک روز بعد به روی عموم گشوده شد. مترو دوبی اولین قطار شهری در امارات متحده عربی است.

مترو دوبی  با راه‌اندازی ۲۰ کیلومتر از خط سبز خود، “عنوان طولانی‌ترین شبکه مترو اتوماتیک” را از اسکای ترین ونکوور دریافت خواهد کرد.

بیش از ۱۱۰٫۰۰۰ نفر که تقریبا ۱۰ درصد جمعیت دوبی را تشکیل می‌دهند، در دو روز اول افتتاحیه و ۳۶۷٫۰۰۰ نفر در هفته اول از مترو استفاده کردند.

تاریخچه:

طرح مترو دوبی به دستور امیر این کشور با پیش‌بینی جذب ۱۵ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۱۰ صادر شد. رشد سریع جمعیت (پیش‌بینی ۳ میلیون نفر افزایش تا سال ۲۰۱۷) همراه با ترافیک سنگین ضرورت احداث سیستم ریلی شهری را اثبات کرد.

در مه  ۲۰۰۵، معادل ۳٫۴ میلیارد دلار برای این منظور به کنسرسیوم خط ریلی دوبی متشکل از شرکت‌های ژاپنی از جمله شرکت میتسوبیشی اعطا شد. اولین فاز معادل ۴٫۲ میلیارد دلار هزینه داشت و تنها ۳۵ کیلومتر از شبکه مورد نظر را یعنی از الرشیدیه تا منطقه آزاد جبل علی در برگرفت.

هزینه مترو با ۸۰ درصد افزایش به ۷٫۶ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که مقامات، مترو را به دلیل سوبسیدهایی که به آن تعلق خواهد گرفت، منبع درآمدزایی نمی‌دانند و درصدد کسب ۴٫۹ میلیارد دلار درآمد طی ۱۰ سال آینده از طرق دیگر هستند.

خط قرمز در کل ۵۲٫۱ کیلومتر و دارای ۲۹ ایستگاه است. خط بنفش شامل ۴۹ کیلومتر و ۸ ایستگاه تا سال ۲۰۱۲ مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. خط آبی نیز ۴۷ کیلومتر است و تا سال ۲۰۱۴ آماده می شود.

دپارتمان حمل و نقل عمومی شهرداری دوبی در هر خط انتظار جابه‌جایی ۱٫۲ میلیون مسافر در روز، ۲۷٫۰۰۰ مسافر در ساعت و در صورت تکمیل هر دو خط ۳۵۵ میلیون نفر در سال را دارند. این حجم ۱۲% سفرهای دوبی را تشکیل خواهد داد. آن‌ها قصد ساخت ۳۱۸ کیلومتر مترو تا سال ۲۰۲۰ را دارند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0