فرودگاه مهرآباد ایران

فرودگاه بین‌المللی مهرآباد در سال ۱۳۱۷ در تهران تاسیس شد.

فرودگاه بین‌المللی مهرآباد از شمال با بزرگراه ۶۵ متری فتح‌، از غرب با بزرگراه آیت‌الله سعیدی و از جنوب با جاده مخصوص کرج همجوار است.

این فرودگاه نام خود را از روستای مهرآباد که قبلا در آن منطقه قرار داشت، گرفته است. نام اصلی روستای مهرآباد، حسین آباد بود تا اینکه در زمان قاجار نام مهرآباد را بر آن گذاشتند.

مردم تهران در سال ۱۲۹۶ و در اواخر جنگ جهانی اول برای اولین بار شاهد پرواز هواپیما بر فراز آسمان این شهر بودند.

این هواپیما به صورت قطعات مجزا از شوروی و از طریق بندر انزلی به وسیله اتومبیل به تهران حمل شد و پس از سوار کردن قطعات‌، توسط خلبان روس بر فراز تهران و در ارتفاع پایین پرواز کرد.

در سال ۱۳۰۴ در دوران سلطنت پهلوی اول، حق انحصاری هواپیمایی به کشور آلمان واگذار شد و پس از تأسیس باشگاه خلبانی با ۲۰ فروند هواپیما، در سال ۱۳۱۷ عملاً فرودگاه مهرآباد بنیانگذاری شد.

در مرداد سال ۱۳۲۵، اداره‌ای تحت عنوان اداره کل هواپیمایی کشوری تشکیل و یک سال بعد این اداره به فرودگاه مهرآباد منتقل شد.

با تصویب قانون هواپیمایی کشوری در تاریخ ۲۸ تیر سال ۱۳۲۸ ، در مجلس وقت‌، اداره کل هواپیمایی کشوری زیرنظر وزارت راه قرار گرفت‌.

در سال ۱۳۵۳، اداره مذکور تحت عنوان سازمان هواپیمایی کشوری زیر پوشش وزارت جنگ قرار گرفت و مجدداً در سال ۱۳۵۷ و با تصویب شورای انقلاب به وزارت راه و ترابری ملحق شد.

در سال ۱۳۸۴ این فرودگاه دارای ۶ پایانه بوده که عبارتند از: پایانه یک و ۲ که مربوط به پروازهای ایران ایر و ایران ایرتور است. پایانه شماره ۳ فرودگاه به حجاج تعلق دارد. پایانه‌های ۴ و ۵ و ۶ که به ترتیب برای خروج و ورود پروازهای دیگر شرکت‌ها به کار می‌رود.

همچنین در همان سال این فرودگاه قادر به کنترل بیش از ۷۰هزار پرواز عبوری و ۱۰ هزار پرواز داخلی و ۳۰ هزار نشست و برخاست بین‌المللی بوده است.

در محوطه این فرودگاه حدود ۱۰۰ شرکت هوایی و غیرهوایی و اشخاص حقیقی و حقوقی فعالیت‌های تجاری دارند.

شرکت‌های هوایی؛ ایران ایر، ایران نفت‌، ایران ایرتور، ایروفلوت‌، آسمان‌، ماهان‌، سفیران‌، ساها، کاسپین‌، کیش ایر، فراز قشم‌، آریا، کراس ایر، لوفت هانزا، اتریش‌، گلف ایر، کی‌.ال‌.ام هلندی‌، آلیتالیا، سوریه‌، عربستان سعودی‌، امارات و کویت هستند و شرکت‌های غیر هوایی هم عبارتند از: DHL خدمات پستی‌، دفتر مخابرات بین‌المللی‌، صدا و سیما، دفتر ایران‌گردی و جهان‌گردی‌، سازمان حج و زیارت‌، دفتر وزارت دفاع‌، شرکت سپهران‌، گمرگ مهرآباد، پارکینگ طبقاتی بامپاد، شرکت‌های تبلیغاتی‌، اتومبیل کرایه‌ای، رستوران سنتی‌، بانک ملی‌، نمایشگاه سنتی و صنایع دستی و خدمات بار ترمینال حجاج‌.

برج مراقبت این فرودگاه دارای ۱۵۰ مترمربع فضای مراقبت پرواز، ۲۲۵ مترمربع فضای رادار تقرب پرواز، ۲۲۵ مترمربع فضای تجهیزات ناوبری‌، هر طبقه با ۱۲۰ مترمربع فضاهای اداری و عملیاتی (یکم تا هفتم‌)، ۳۰۰ مترمربع ساختمان سایت رادار، ۱۲۰۰ مترمربع در چهار طبقه و ساختمان تسهیلات است‌.

این ساختمان در ۱۰ طبقه و ۴۰ متر ارتفاع ساخته و نمای خارجی آن از سنگ گرانیت و شیشه است‌.

پروازهای بین‌المللی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد (شرکت‌های هواپیمایی ایرانی) از روز یکشنبه ششم آبان ۱۳۸۶ به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) منتقل ‌شد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0