میدان عتیق به زیر آب می‌رود

‌رییس پژوهشگاه شاخص پژوه گفت: شیخ بهایی در طراحی میدان نقش جهان به فکر ترافیک امروز ما هم بوده است.

امیر محمود زاده در دومین نشست مدیریت شهری اظهار کرد: ما امروز در شهرهایمان به مدیرانی احتیاج داریم که مشکلات پیش نیامده را بررسی و برنامه‌هایی برای اتفاقاتی که مشخص نیست، داشته باشند وگرنه ما نیازمند مدیری نیستیم که مشکلات پیش آمده را حل کند، زیرا این مشکلات بالاخره حل می‌شوند. وی افزود: ما امروز گرفتار مشکلات پیچیده همان لحظه هستیم و به همین دلیل نمی‌توانیم آینده‌نگری کنیم، مدیران ما باید بتوانند یک متر جلوتر را هم ببینند.

رییس پژوهشگاه شاخص پژوه تاکید کرد: ما می‌گوییم میدان عتیقی که لطف کردید و ساختید می‌توانستید بهتر بسازید زیرا این میدان هم از نظر امنیتی با مشکل رو به رو است و هم از نظر سطح آب‌های زیر زمینی با یک باران تند و کوتاه مدت به مشکل بر می‌خورد و زیر میدان پر از آب می‌شود. محمودزاده تصریح کرد: اگر ما می‌گوییم مترو سریع افتتاح نشود، به این دلیل است که بررسی کردیم و متوجه شدیم مترو در اصفهان دارای ۴۲ خطر و تهدید است، اما به دلیل اینکه متروی ما در تهران جوان و بی حادثه بوده فکر می‌کنیم، خوب کار کرده‌ایم. وی ادامه داد: امروز بحث مترو بسیار مهم است ما نباید برای افتتاح مترو فقط به یک ربان چیدن اکتفا کنیم، باید ابتدا امنیت مترو را تامین کنیم.

رییس پژوهشگاه شاخص پژوه با بیان اینکه متاسفانه نمی‌پذیریم که بسیاری از مسائل را نمی‌دانیم، گفت: مسئله زاینده‌رود یک مسئله ملی نیست، یک مسئله فرا ملی است و باید برای آن تصمیم‌های عاقلانه و به دور از عجله بگیریم. محمود‌زاده به زیرگذر خیابان بزرگمهر اشاره کرد و افزود: ما هنگام ساخت این زیرگذر به چه چیزی توجه کرده‌ایم؟ ما متوجه بودیم که این تونل هیچ راهی به بیمارستان صدوقی ندارد و اگر اتفاقی بیفتد، باید یک کیلومتر از هر دهنه پیاده روی کنیم؟

وی با بیان اینکه ۴۰۰ سال پیش شیخ بهایی فکر ترافیک امروز را هم کرده بود، تصریح کرد: سه خیابان به میدان نقش جهان وارد می‌شود که هیچ کدام با هم تلاقی ندارد و نیازی هم به چراغ ترافیکی ندارد، این یعنی استفاده از مطالعه و تفکر در یک طراحی. حالا امروز با این همه علم خیابان‌های ما کجا توانسته‌اند، ترافیک شهری را هدایت کنند؟

رییس پژوهشگاه شاخص پژوه ادامه داد: طراحی مترو باید بر اساس رویکرد حمل و نقل، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران باشد، اما آیا در ایستگاه‌های ساخته شده متروی اصفهان توانایی تخلیه یک جای افراد وجود دارد؟ آیا مکانی در نظر گرفته شده که اگر عملیات تروریستی انجام گرفت جان کسی گرفته نشود؟ خیر. ما در هر بارگیری متروی اصفهان به طور متوسط دو هزار و ۴۰۰ مسافر خواهیم داشت که اگر بمب‌گذاری شود، هر دو هزار و ۴۰۰ مسافر جان خود را از دست می‌دهند.

محمود زاده ادامه داد: من هیچگاه متوجه نشدم، چرا مدیران متروی اصفهان این قدر بر روی ساخت چنین ایستگاه‌هایی پافشاری کردند. وی گفت: ساخت مترو در اکثر کشورهای جهان توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، در حالی که مترو در ایران با پول مردم ساخته می‌شود. رییس پژوهشگاه شاخص پژوه خاطرنشان کرد: شهر اصفهان نیازمند خلاقیت است و از چیزی که کاشته نشده است، نباید انتظار بهره‌برداری داشت.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0