معماری اسلامی زمینه ساز تدوام هنر ایرانی

مدیر طراحی و بهسازی محیط شهری شهرداری مشهد گفت: اجرا و ساخت بناهای شهری با الهام از معماری اسلامی زمینه‌های تداوم فرهنگ و هنر اصیل ایرانی را موجب می‌شود.

حسین برلیانی با اشاره به اینکه تاکنون روشی برای مشارکت دادن مردم در زیباسازی شهری طراحی نشده است، افزود: تا زمانی که شهروندان با فرهنگ اصیل ایرانی آشنا نشوند، هر چقدر زیبا سازی در زمینه معماری ایرانی – اسلامی صورت گیرد، فایده ای نخواهد داشت.

وی معماری را هنری وابسته به زندگی دانست و اظهار داشت: باید سعی شود در ساخت و سازها سبک معماری ایرانی در میان شهروندان ترویج شود که از کیفیت و بازدهی مناسب نیز برخوردار باشد؛ همچنین در مسیر تقویت و توسعه معماری اسلامی قدم برداشت. وی وحدت و تنوع در معماری اسلامی را یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های آن عنوان کرد و تصریح کرد: این ویژگی‌ها عامل اساسی توسعه و تکوین هویت معماری اسلامی به شمار می‌رود.

برلیانی با بیان اینکه هنوز مشهد برای رسیدن به جایگاه واقعی خود جای کار دارد، بیان کرد: شناخت و به کار بستن هارمونی‌ها در یک اثر هنری به خصوص در معماری امری اجتناب ناپذیر است. وی ادامه داد: کلانشهری مانند مشهد با پیشینه تاریخی و فرهنگی خود در واقع منظر تاریخ، فرهنگ و تمدن مردم این خطه است و لذا زیباسازی چهره شهر علاوه بر تاثیرات مثبت در روحیه شهروندان در جذب گردشگران نیز بسیار موثر خواهد بود.

رییس کمیته تخصصی طراحی شهری و معماری کلانشهرهای کشور الگو برداری از منابعی که با شرایط بومی کشور ما همخوانی ندارد را مورد توجه قرار داد و افزود: باید قبول کرد در شرایط کنونی شهرداری به تنهایی نمی تواند بر همه مشکلات فائق آید و در این راه نیازمند مشارکت سازمان‌ها و نهادهایی در سطح کلان است تا با تنظیم برنامه‌ای مدون و فهرستی دقیق، حرکت‌های آینده معماری را بر مبنای معماری اسلامی ترسیم کند.

برلیانی با تاکید بر دیدگاه تخصصی اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار مشهد نسبت به مشارکت تخصصی تمامی معماران، شهرسازان و هنرمندان در حوزه‌های مختلف شهری، خاطر نشان کرد: تلاش شده تا با گسترش ضروری و اصولی پیرامون حریم رضوی در چند سال گذشته خواسته‌های شهروندان و زائران مشهد الرضا(ع) به نتیجه مطلوب برسد.

منبع: شبکه ساختمان ایران

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0